Lekker shoppen bij Gamma
De XXXL Gamma in Amsterdam Zuid-Oost heeft veel weg van een heuse woonwinkel. In plaats van een bouwmarkt. Lennart Broere, Gamma’s hoofd formulemanagement, spreekt regelmatig van ‘shoppen’. Een woord dat je voorheen niet zo snel in verband zou brengen met de winkelformule van Gamma. MIX verkende met hem de winkel en tekende de achtergronden van de gedaanteverwisseling op.
De XXXL Gamma in Amsterdam Zuid-Oost heeft veel weg van een heuse woonwinkel. In plaats van een bouwmarkt. Lennart Broere, Gamma’s hoofd formulemanagement, spreekt regelmatig van ‘shoppen’. Een woord dat je voorheen niet zo snel in verband zou brengen met de winkelformule van Gamma. MIX verkende met hem de winkel en tekende de achtergronden van de gedaanteverwisseling op. OPENINGSBEELDEN Lennart Broere: “Gamma XXXL is groter dan iedere andere Gamma. Maar we gebruiken die ruimte niet om vol te stoppen met producten. Wel voor presentatie en shopperbeleving. Want wat je ziet, verkoop je. En wat we niet kunnen presenteren, gaat er uit.” Gamma was al sterk in verf en gereedschap. Die twee productgroepen zie je dan ook meteen bij binnenkomst. Daarachter volgen meteen de ‘groeigroepen’ van vloeren, wanddecoratie, raambekleding. “We bedienden de mannelijke klant al, tot en met de opbouw van zijn huis. Nu stappen we decoratief bij en trekken we ook vrouwelijke klanten die bezig gaan met de inrichting. Een consument kan bij ons zijn hele huis inrichten.” Klusgerichte presentatie: alles voor zaagwerk bij elkaar. Machines, zaagbladen en andere accessoires, samen met consumentgerichte klusinfo ín het schap en inspiratie met betrekking tot het eindresultaat. “Het gaat namelijk niet om het vermogen van een boormachine of om het mooie gat dat je er mee boort. Maar om het mooie schilderij dat je uiteindelijk ophangt.” In de hele winkel spreekt Gamma tegen de consument. Niet de leverancier, maar Gamma. Hier dus ook geen merkenborden of merk-shops-in-shop. Nu staat Bosch er – liefst met een Gamma-shirtje aan -, volgende week Black & Decker en daarna weer een ander. “Het is ónze winkel, wij bepalen wat er gebeurt.” Handgereedschap is al onder handen genomen: 300 artikelen minder in de schappen, betere keuze-opbouw. “We hoeven niet álles te hebben, de consument kan toch al niet kiezen. Daarom stouwen we deze winkel niet nóg voller met producten. We gebruiken de extra ruimte voor shopperbeleving en presentatie.” Gamma XXXL heeft 14 afdelingen, waarvan er 7 al helemaal opnieuw zijn ingedeeld, de rest volgt later. Service is een afdeling op zich, waar je gemakkelijk je bestellingen kunt ophalen, de weg kunt vragen of een kop koffie kunt nemen uit de automatenwand. Vloeren: “We beginnen niet met de presentatie van het goedkoopste laminaat, want dat is meestal zo’n afknapper. We hébben wel goedkoper en die vindt de klant toch wel. Maar we presenteren liever mooiere varianten. Ook hebben we laminaattegels met allerlei prints of echt houten vloeren. Op bestelling. Want we hoeven niet meer per se alles op voorraad te hebben.” Landmarks – markante presentaties - scheiden de afdelingen van elkaar. Overal waar je staat, moet je al een glimp kunnen zien van de volgende afdeling. “Assortimentsmanagers willen liefst alles opnemen en maken liever geen keuzes. Want ieder artikel dat uit het assortiment moet, vertegenwoordigt tóch omzet. Ook al is dat soms op zijn retour. In de oude opzet was het product belangrijk en vervolgens de prijs. Nu is de presentatie primair. Zo formuleerden we modestijlgroepen dwars door de verschillende productcategorieën. Past iets niet in een van die stijlgroepen? Dan gaat het er uit.” Verlichting, trendy, modern en sfeervol: “Ook hier presentatie en voorraad gescheiden. Wat je ziet, verkoop je. Wat je niet kunt presenteren, nemen we dus niet op. Terwijl we voorheen de neiging hadden om er nog snel een paar dozen tussen te duwen.” Duurzaamheid hoort er tegenwoordig bij. Hier markante info over spaarlampen. Niet Philips vertelt het verhaal, maar Gamma zelf. Oranje is actie. “We laten nog steeds zien dat we prijswaardig zijn. Acties staan ook op de afdelingen waar ze thuishoren. Heel prominent.” Badkamershow op trend. Ook hier in drie verschillende stijlgroepen om keuze te vergemakkelijken. “Vind je het ene mooi, dan het andere helemaal niets. Shows in praktijkformaat: zo kan jouw badkamer er écht uitzien.” Mensen die normaal de afdeling niet op zouden gaan kijken er wel rond. En kopen nu geen badkamer, maar misschien wél de accessoires. Kranen niet meer per leverancier. Maar op bad/douche, wastafel, toilet en keuken. En binnen die toepassingen op stijl. Voorraad achter de demowand, niet meer in de afgesloten vitrine. Natuurlijk wel met electronische artikelbeveiliging. Kleurige Gamma. Weg met het grijs en blauw uit de oude Gamma. Op www.mixonline.nl kunt u deze nieuwe Gamma in 3D zien. Op de website presenteren we verschillende 360 graden-views. Klik ze aan en maak een virtuele wandeling door deze spraakmakende nieuwe winkel.