Het moderne deurafhangbedrijf wil kennis delen in de eerste fase van het bouwproces

Het moderne deurafhangbedrijf wil kennis delen in de eerste fase van het bouwproces

Goede planning en minder faalkosten 

Waar loopt de gemiddelde afhangspecialist van binnendeuren tegenaan als hij zijn werk doet? Nou, dat is nogal wat. Want het kan allemaal een stuk beter, vindt Erik Haans. Als de specialist eerder betrokken wordt bij het bouwproces, kan hij zijn kennis inbrengen. Om de bouwplanning beter te kunnen invullen en om de faalkosten te verminderen.

Het is een mooie klus voor Erik Haans van het bedrijf Haans Deuren. Hij leidt de verslaggever van dienst rond langs een kruip-door-sluip-door route in de gebouwen van het voormalige klooster aan de Nieuwstraat in hartje historisch Breda. Deze zomer zal hier het vijfsterrenhotel Grand Hotel Nassau de deuren openen voor de gasten. Het zijn dezelfde deuren die Haans samen met zijn vaste medewerker Peter Dennemans tegen die tijd heeft afgehangen. 

Indekken
Maar zover is het nog niet en er kan nog van alles misgaan, want net als op vrijwel alle bouwplaatsen staat ook hier de planning behoorlijk onder druk. Reden waarom Haans tijdens zijn rondgang her en der foto’s maakt van kozijnen die nog niet gesteld zijn. “Dat behoort inmiddels tot de routinematige handelingen”, zegt Haans. “Je moet jezelf indekken voor wat er komen kan.”

Dat klinkt enigszins dramatisch, wat bedoelt hij precies? Haans: “Dramatisch is het niet, het heeft meer te maken met gezond verstand. Als het project zijn laatste fase ingaat, komen wij pas in beeld. Dan is er vaak al vertraging opgelopen en men gaat er voetstoots vanuit dat wij die achterstand wel even inlopen. Door schade en schande heb ik geleerd om de voortgang van een project op verschillende momenten vast te leggen met de camera, zodat ik later kan bewijzen dat wij niet de vertraging hebben veroorzaakt. Uiteindelijk komt het natuurlijk allemaal goed, maar vaak alleen tegen hogere kosten – de beruchte faalkosten – en dan kun je maar beter voorbereid zijn. Zover hoeft het natuurlijk helemaal niet te komen, maar ik ga straks wel even naar de uitvoerder om hem te laten zien dat we een aantal deuren nog niet kunnen inmeten omdat de kozijnen nog niet op hun plaats staan.”
Het zou niet de eerste keer zijn, dat Haans vlak voor de eindoplevering de uitvoerder op bezoek krijgt om hem onder druk te zetten. Naarmate de tijdsdruk toeneemt komt de projectleider en ten slotte de directeur voorbij met soms zelfs een emotionele appèl: “'Je kunt de bewoners toch niet op straat laten slapen' of 'Als jullie niet op tijd klaar zijn, kunnen de kinderen straks niet naar school'.” 
 
Kennis inbrengen
De directeur van het afhangbedrijf uit Goirle is ervan overtuigd, dat veel planningsproblemen en faalkosten kunnen worden voorkomen als gespecialiseerde aannemers en dus ook de deurenafhangspecialist in het voortraject hun kennis kunnen inbrengen. “Wij weten precies hoeveel tijd we nodig hebben voor het inmeten, bestellen en het op maat maken van de deuren. Daardoor ben je in staat de planning veel gedetailleerder uit te werken. Ook kunnen we van dienst zijn met technische informatie over de beste prijs/kwaliteit verhouding van het materiaal waar de deuren van gemaakt zijn en ook van het hang- en sluitwerk.”
Pas als het kozijn gesteld is, is de deur in te meten en na het inmeten duurt het zes weken voordat Haans de gewenste deur kan afhangen. Maar waarom is het niet mogelijk om eerder in het bouwproces op basis van de bouwtekeningen de deuren te bestellen? Dan win je toch zes weken? Haans: “Het komt natuurlijk wel voor dat de opdrachtgever ongeduldig is en wij op basis van de kozijnenstaat de binnendeuren bestellen, maar ik heb te vaak meegemaakt dat het dan toch niet past. In de praktijk zitten er nog teveel onnauwkeurigheden in het kozijn. Verder kan het gebeuren dat een kozijn wordt ingekort of dat de stijlen net niet evenwijdig lopen. Zoiets krijgen wij nooit vooraf te horen, want er wordt slecht gecommuniceerd tussen opdrachtgever en afhangspecialist. Het kost dan veel tijd om de boel passend te maken. In het slechtste geval moet je een andere deur bestellen. De oude kunnen dan in de container. Door dit soort ongeduld van de opdrachtgever kan ik jaarlijks toch zeker drie containers van vijftig kuub vullen met niet-passende deuren. Kortom: faalkosten. Dus de beste volgorde, waarbij de faalkosten tot nagenoeg nul te reduceren zijn, is: eerst kozijn stellen, dan inmeten, vervolgens deurplank bestellen, aansluitend de deurplank exact op maat maken met onze CNC-machine, aflakken en ten slotte de deur afhangen. Ook al omdat de marges voor aanpassingen gering zijn. Je mag maximaal drie millimeter van de dunne randlatten in de binnendeur afschaven. Als je er meer afhaalt, loop je het risico dat die latten te dun worden of helemaal weggefreesd worden en dan voldoe je niet meer aan de eisen van brandwerendheid. De deurplank moet dus al redelijk op maat zijn.”

Boarddeuren
Goedkoop is duurkoop. Dat geldt ook in de beroepspraktijk van Haans. “Sommige opdrachtgevers denken voordelig uit te zijn met simpele boarddeuren. Maar die komen van een koude kermis thuis. In vochtige omgevingen kunnen deze deuren enorm opbollen en uitdijen, waardoor ze stijf in de sponningen komen te staan. Onlangs had ik een waterschadeklus. De spaanderplaat was door inwerking van het vocht dermate uitgezet, dat de zijlatten meer dan een centimeter naar buiten waren geduwd. Verder komt het regelmatig voor, dat we na enkele maanden weer terug moeten komen voor een servicebeurt, doordat de boarddeuren allemaal aanlopen. Oorzaak is meestal gebrekkige ventilatie, waardoor het binnenklimaat te vochtig is. We adviseren onze klanten altijd om iets meer uit te geven voor deugdelijk materiaal, maar er zijn nog altijd opdrachtgevers die ons advies in de wind slaan. En ja, dan komen wij wel opdraven om die deuren een tweede keer af te hangen. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Maar het is wel frustrerend.”

Investeringen
Er is in de loop der jaren stevig geïnvesteerd in apparatuur. Haans heeft voor drie ton een CNC- machine aangeschaft en daar komt dan nog de software à raison van twintigduizend euro bij. Eenzelfde bedrag – twintigduizend euro – is neergeteld voor de Proliner, het apparaat om op locatie de exacte deurmaten te bepalen. Het bedrijf Prodim uit Helmond heeft het alleenrecht verworven voor de Nederlandse markt. Bij aanschaf verplicht je jezelf ook het onderhoud bij hen onder te brengen. Kosten per jaar: ten minste drieduizend euro. Haans: “Het is alles bij elkaar een fors bedrag, maar ’t is het waard. We kunnen ons ermee onderscheiden en ik kan eigenlijk niet meer zonder. Door dit soort investeringen zijn we natuurlijk wel duurder dan de gemiddelde zzp’er die zich profileert met duimstok en elektrische handschaaf. Maar je merkt, dat opdrachtgevers na een slechte ervaring graag weer met ons willen werken.”

Meer info over Haans deuren en afhangbedrijf: www.haansdeuren.nl

Tekst en beeld: Arie Grevers

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief