HEBO Kozijnen klaar voor de toekomst.

HEBO Kozijnen klaar voor de toekomst.

Familiebedrijf HEBO Kozijnen BV levert vanaf 2020 alle typen kozijnen nul-op-de-meter- en passiefhuisproof.

Op weg naar 2020. Onder die leus profileert familiebedrijf Hebo Kozijnen zich als producent van kozijnen voor energieneutrale woningen. En meer dan dat. Want het nieuwe kantoorpand dat in 2020 de deuren opent, wordt een ode aan het Hebo-kozijn in alle leverbare materialen: hout, kunststof en hout/aluminium.

Het is moeilijk voor te stellen dat Hebo Kozijnen in Hengevelde met 210 medewerkers die ramen, deuren en kozijnen van hout en kunststof produceren, begonnen is als een uit de hand gelopen hobby van Marinus Kuipers, de vader van de huidige directeur Norbert. Hoe is dat dan gegaan? Marinus, inmiddels 90 jaar, was in 1964 gestart met Très Chicque, een productiebedrijf voor bruidsmode. Het bedrijf bestaat nog altijd en Brian, de broer van Norbert staat er aan het roer. In de loop der tijd nam Marinus met een klein bouwtechnisch team dat hij in het leven had geroepen voor onderhouds- en verbouwwerkzaamheden, ook opdrachten van derden aan. En dat werd al snel een fabriek waarin de eerste prefabwoningen ‘van de lopende band rolden’ om op de bouwplaats gemonteerd te worden. Onder geconditioneerde omstandigheden kon je volgens Marinus het best de kwaliteit van het product bewaken en garanderen. Bovendien waren in de fabriek de arbeidsomstandigheden beter dan op de bouwplaats. Meer nog dan door de prefabwoning is hij echter gefascineerd door het gevelkozijn met alles erop en eraan, Concept III avant la lettre. En van meet af aan zijn alle ramen uitgerust met een draai/kiepbeslag, een Duits concept dat in Nederland nog vrijwel onbekend was. In 1980 kwam de hoofdomzet al uit deze innovatie. De productie van prefabwoningen is medio jaren negentig geheel gestaakt. Moderne inzichten verwerken in beleidsstrategie en productieprocessen – dat was de inbreng van Marinus, naast natuurlijk een behoorlijke portie zakelijke intuïtie.

Door een zakelijke bril
Norbert blijkt al snel nadat hij in 1988 de leiding had overgenomen, uit hetzelfde ondernemershout gesneden als zijn vader. Dat betekent onder meer adequaat en onconventioneel reageren op marktontwikkelingen. Die instelling heeft geleid tot snelle adaptatie van technieken en tot een range aan producten die aansluiten bij vrijwel elke woon- en werksfeer. Met dezelfde voortvarendheid introduceerde hij de online aansturing van het productieproces vanuit de afdeling werkvoorbereiding. Daarmee was het bedrijf een van de eerste in de sector. Waar komen die wendbaarheid en die drive vandaan? Norbert: “Geen idee. Misschien hebben onze roots in de bruidsjaponnen daar iets mee te maken. Je moet immers altijd kunnen inspelen op de laatste modetrend en die kan elke vijf jaar wisselen. Maar dat is puur giswerk. Ik ben een ondernemer die de mogelijkheden door een zakelijke bril bekijkt. En dan is een snelle actie soms gewenst, maar altijd op grond van cijfers en verwachtingen. En ja, dat leidt soms tot minder voor de hand liggende keuzes.”

Zoals?
“Neem de uitbreiding van ons aanbod met kunststofkozijnen in 2007. Tot dan toe werkten we met hout . In de markt zie je zelden dat een leverancier van houten kozijnen ook iets met kunststof gaat doen. Hout is doorgaans zijn materiaal dat hij te vuur en te zwaard verdedigt en ook een betere kwaliteit toedicht dan alle andere materialen. Generatieslang is het hout dat de klok slaat. Dan ga je er, denk ik, ook van houden. Het materiaal is als het ware in de genen gekropen. Bij ons daarentegen zit het zakendoen in de genen. En als we mogelijkheden zien met kunststof, dan gaan we daarmee aan de slag.”

Waarom kunststof?
Welke afwegingen gaven de doorslag om behalve houten kozijnen ook een productielijn voor kunststofkozijnen op te zetten? “Ik zag kunststofkozijnen op de projectenmarkt populairder worden en ook corporaties stapten over. Dat is wel te verklaren. Kunststof is onderhoudsarm en de laatste decennia is het kunststofkozijn door de houtnerf en nabootsing van de esthetische uitstraling optisch nauwelijks te onderscheiden van hout. Daar komt bij dat een keuze voor kunststof door een goede samenwerking van de branche en de sloopsector een milieubewuste keuze is geworden. “We verloren dus een stukje marktaandeel en daar had ik geen zin in. Bovendien was er voor ons nog wel wat te winnen, want met onze meranti kozijnen zijn we weliswaar altijd sterk geweest op de particuliere woningmarkt, maar nauwelijks in de projectensfeer. En dan kan bij ons de knop snel om. We vonden in Gealan, de Duitse leverancier van kunststoffen kozijnprofielen, een betrouwbare en meedenkende partner. De bestaande locatie was in 2007 al met 30 procent uitgebreid, daar konden we voorlopig aan de slag met een enkele machine. Maar het werd al snel duidelijk dat we moesten uitbreiden. De vraag steeg exponentieel. In 2009 kregen we de kans om de locatie terug te kopen waar we vroeger prefabwoningen maakten. Ik vond dat geweldig, een echte mijlpaal voor het bedrijf en mij persoonlijk. In één klap 5000 vierkante meter productieruimte voor kunststofkozijnen erbij.”
Een forse investering terwijl de bouwcrisis voor de deur stond. Heeft Hebo daar nog last van gehad? “Nee, niet echt. Natuurlijk daalde de omzet, maar voor ons gevoel hadden we de echte crisis al gehad in de jaren negentig, toen we de productie van prefabwoningen moesten staken.”

Op weg naar 2020
Nu is Hebo in de ban van weer een nieuwe mijlpaal. Een vernieuwing die zijn weerga in de geschiedenis van het familiebedrijf niet kent en ‘Op weg naar 2020’ is gedoopt. Wat staat er op stapel? “Het gaat om niets minder dan onze bijdrage aan de energietransitie. Al onze kozijnproducten zijn vóór 2020 ‘nul-op-de-meter proof’. En dat willen we laten zien in ons fonkelnieuwe kantorencomplex met geïntegreerde showroom en ontvangstruimten, die we nu aan het bouwen zijn voor de productiehallen van de kunststofkozijnen die we dit jaar al hebben uitgebreid met 3000 vierkante meterfabrieks hal, met een parkeerdek op het dak voor 80 auto’s en een opslag van in totaal 3000 vierkante meter.”

Wat houdt die geïntegreerde showroom in?
“Het kantoorgebouw heeft twee verdiepingen. Elke verdieping is voorzien van een doorlopend inpandig balkon. Onze klanten kunnen hier rondlopen en ervaren hoe onze producten in hout, hout/aluminium en kunststof eruitzien als ze zijn opgenomen in de gevel.”

Hebo-theater
In het nieuwe pand is verder onder meer een nieuwe cinema-achtige presentatieruimte voor een gehoor tot vijftig personen, die ook door relaties en opleidingsinstituten gebruikt mag worden. In het showroomgedeelte zijn theatertechnieken toegepast: grote gevelframes van 5x4 meter kunnen uit de coulissen getrokken worden. Norbert: “Om alvast een beetje in de stemming te komen, kunnen de mensen voor een virtuele rondleiding een kijkje nemen op www.hebo.nl .”

Beeld 1: Het Hebo-theater dat in aanbouw is. Daarachter de productiehallen voor kunststofkozijnen die dit jaar met 3000 vierkante meter zijn uitgebreid.
Beeld 2: Norbert Kuipers: "Het ondernemerschap vereist soms een snelle ingreep, maar altijd op grond van cijfers en verwachtingen'

Dit artikel staat in Raam en Deur editie 6-2018 in de rubriek 'Familiebedrijf'.

Tekst: Arie Grevers  Beeld: Hebo Kozijnen-Building Design Architectuur

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.