Derde generatie bij Van Leeuwen Kozijnen stevent af op een goed jaar

Derde generatie bij Van Leeuwen Kozijnen stevent af op een goed jaar

Tekst en fotografie: Arie Grevers

Voorzichtig en voortvarend
Van Leeuwen Kozijnen uit Noordwijkerhout is een familiebedrijf pur sang. Met doorzettingsvermogen en een neus voor innovatie heeft de derde generatie zich door de crisis geslagen. Directeur Eline van Leeuwen wil in de toekomst blijven investeren in nieuwe ontwikkelingen, ook in samenwerking met collega-bedrijven.

Inmiddels maakt bij het familiebedrijf Van Leeuwen Kozijnen uit Noordwijkerhout de derde generatie de dienst uit, te weten: directeur Eline van Leeuwen en haar jongere broer Thomas. Hun opa richtte in 1960 een algemeen aannemingsbedrijf op in het centrum van Noordwijkerhout. Hij werd door collega-aannemers geregeld gevraagd om houten kozijnen te maken. Kennelijk was hij daar erg goed in en een specialisme was geboren. Na enkele jaren verhuisde de oude van Leeuwen zijn kozijnenfabriekje naar de rand van Noordwijkerhout, tot opluchting van de buurt, want door de groeiende productie was bij tijd en wijle overlast niet te vermijden. 
In 1984 nemen twee zoons het stokje over. Eén van hen heet Thom en is de vader van Thomas en Eline. Hij zwaait vanaf 2002 in zijn eentje de scepter. De tweede generatie bouwt de vestiging aan de Leidsevaart uit en ziet de omliggende bollenvelden in de loop der jaren plaatsmaken voor industrie. Ook kopen ze zelf grond aan voor uitbreiding. In de vakanties verdient Eline een paar centen bij in de productiehal van haar vader. Ze doet niet onder voor de vaste krachten bij het afmonteren van kozijnen. Ondanks de ontwikkelde vaardigheden denkt ze dan nog niet aan een carrière in de kozijnenbranche. Na de middelbare school besluit ze zich breed te oriënteren en kiest voor HBO-bedrijfseconomie. Eline: “Ik liep stage bij een bank en een accountantskantoor, maar ik kwam er al snel achter dat het niet mijn wereldje was. Het kozijnenvak bleek toch dieper in mijn genen geworteld dan ik dacht en ik koos voor een afstudeerstage bij een kozijnenfabrikant. Dit was heel leerzaam. Ik ontdekte technieken die we thuis nog niet toepasten.”

Hard tegen hard
In 2006 maakt Eline de stap naar het familiebedrijf en in 2010, op 25-jarige leeftijd, wordt ze directeur van het bedrijf, dat zestien medewerkers telt. Broer Thomas doet intussen een opleiding in de timmerindustrie. Ook hij volgt, na verschillende stages elders waarbij hij veel heeft geleerd over calculatie en ict, het voorbeeld van zijn zus en vindt zijn bestemming in het familiebedrijf. Eline, lachend: “Vroeger hadden we weinig gemeenschappelijk, zoals dat kan zijn tussen broer en zus. Maar inmiddels kunnen we het prima vinden. Sterker nog, we hebben overwegend dezelfde ideeën over de koers van het bedrijf.”
Vader Thom is nog altijd zeer betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Belangrijke besluiten vallen pas als ze er met z’n drieën achter staan. Zijn ze het dan altijd met elkaar eens? Eline: “Nee, zeker niet. We kunnen het grondig oneens zijn. En soms zijn er stevige discussies, waarbij we geen blad voor de mond nemen. Het gaat dan hard tegen hard, maar altijd op argumenten over zakelijke kwesties; we maken het nooit persoonlijk. Tegenover familie kun je zonder omwegen je hart luchten. Ik zie dat als een groot voordeel. Oneens prima, maar over de zaken die ertoe doen moet er uiteindelijk consensus zijn.”
Eline’s eigen gezin is niet betrokken bij het bedrijf. Eline: “Mijn man doet iets totaal anders. Zo heb we elkaar ’s avonds bij het eten nog eens wat nieuws te vertellen. De combinatie gezin met kinderen en leiding geven aan het bedrijf moet je goed kunnen organiseren. Beide vragen aandacht en tijd. En natuurlijk knelt ’t wel eens. Maar ik mag me niet beklagen; met de kinderen gaat het prima en met het bedrijf gaat het nu ook weer fantastisch.”

Een goed jaar
Afgelopen jaren heeft bij Van Leeuwen – net als bij elk ander bedrijf in de bouwsector – de economische recessie zijn sporen achtergelaten. Het is in crisistijd echter een voordeel om een familiebedrijf te zijn, meent Thomas, die ook even tijd vrijmaakt om mee te praten. “Vreemde aandeelhouders haken snel af als de vooruitzichten slecht zijn, terwijl men in een familiebedrijf de broekriem aanhaalt, soms tegen beter weten in. Continuïteit staat bij familiebedrijven hoog in het vaandel. Nu de crisis ten einde loopt, merk je in de hele branche dat vele familiebedrijven ’t overleefd hebben door de tering naar de nering te zetten. Maar ik moet zeggen dat het nog spannend was. We hebben in 2010 namelijk fors geïnvesteerd; kort voordat er bij ons de klad in kwam. Het had allemaal niet veel langer moeten duren. Het was kantje boord.”
Van Leeuwen lijkt sterker uit de crisis gekomen. Eline: “Het herstel gaat sneller dan we hebben verwacht. We merken dat onze klantenkring zich uitbreidt. Afgelopen jaren is natuurlijk een aantal fabrieken omgevallen en aannemers zijn op zoek naar een nieuwe kozijnenleverancier. Als de lijn die we hebben ingezet zich doorzet, stevenen we af op een goed jaar. We hebben het lekker druk en kunnen twee maanden vooruitkijken. Dat is voor ons een luxepositie, want wij zijn ingericht voor de kleinere projecten, zeg maar: de projecten van vandaag bestellen en morgen leveren. Dat wil zeggen: flexibel en snel kunnen reageren op vragen uit de markt. Daartoe zijn we mede in staat door de aanschaf in 2010 van een Windowmaster, waarmee we zonder instelproblemen gemakkelijk tussen de bedrijven door een ‘serie’ van 1 kunnen draaien.”

Samen innoveren
Van Leeuwen is onder leiding van Eline lid geworden van de Nederlandse Branchevereniging van Timmerfabrikanten. Daarnaast is het bedrijf in 2007 gevraagd voor de TimmerSelekt Groep; twaalf bedrijven die samen werken aan innovatie en productverbetering. Eline: “Mijn vader was nooit zo van het netwerken, maar ik vind het juist prettig om met andere collega’s over zaken en innovaties te praten. Bovendien denk ik dat je het in de huidige tijd niet meer alleen redt. De leden van TimmerSelekt durven in hun keuken te laten kijken. Een mooie gezamenlijke innovatie is bij voorbeeld het SelektMovair+ kozijn, waarbij in de onderdorpel verborgen ventilatieopeningen zijn aangebracht. De ontwikkelingskosten van dit soort innovaties worden gezamenlijk gedragen. Iedereen houdt overigens wel zijn zelfstandigheid en levert de producten onder eigen naam.”
Niet alleen onder de vlag van TimmerSelekt zijn Eline en Thomas bezig met innovatie. Afgelopen jaren hebben ze zich sterk gericht op automatisering van de productie. Eline: “We willen blijven investeren in ons bedrijf om die gewenste continuïteit te garanderen. Dat betekent dat je je op de hoogte houdt van de jongste ontwikkelingen, ondermeer door de relevante beurzen te bezoeken. Het geeft echt voldoening om te zien wat we hebben bereikt door gezamenlijke inspanning en door het nemen van gecalculeerde risico’s. Voorzichtig en voortvarend, op die lijn gaan we verder. Er is zoveel gebeurd sinds ik als pubermeisje in de oorspronkelijke kleine productiehal kozijnen stond af te monteren. Bijna niet voor te stellen. Het huidige machinepark zou daar bij lange na niet meer inpassen. Een inspirerende gewaarwording.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.