‘Klaar voor nog een eeuw kwaliteitsscharnieren’

‘Klaar voor nog een eeuw kwaliteitsscharnieren’

Breuer & Schmitz verhuist na 140 jaar naar nieuwe, toekomstbestendige huisvesting

Voor kwaliteitsproducten geldt: het kan altijd beter, maar de essentie blijft overeind. Dat geldt in ieder geval voor de scharnieren van familiebedrijf Breuer & Schmitz. Al bijna 140 jaar zorgen ze ervoor dat deuren open en dicht kunnen – of ze nou van hout, aluminium, staal of glas zijn. ‘Without us it’s not a door’, zeggen de broers en directeuren Patrick en Markus Müller. Bondiger is de kwaliteit van hun product niet te omschrijven. En dat is in Nederland al zeer lang bekend.

Breuer noch Schmitz is op enigerlei wijze verwant aan de huidige directeuren Patrick en Markus Müller. Toch noemen ze hun bedrijf met enige trots een familiebedrijf, met alle karakteristieken die daaraan verbonden zijn: trouw aan de regio waarin het is opgericht, de informele sfeer van een platte organisatie waarin de top dicht bij de werkvloer staat, nauwelijks verloop in het personeelsbestand en meer bezig met continuïteit op de langere termijn dan met de winstcijfers van vandaag en morgen. Eigenlijk zijn ze een familiebedrijf in het kwadraat, want zij behoren tot de tweede familie en daarvan de tweede generatie die leiding geeft aan de scharnierenproducent in Solingen (D). En de derde generatie is ook al aangeschoven. De zoon van Markus, Moritz studeerde bedrijfseconomie en neef David Hinz weet alles van informatica. Een goede combinatie waarmee Breuer & Schmitz toekomstbestendige stappen kan zetten.


V.l.n.r.: Markus Müller, neef David Hinz, Moritz (zoon Markus) en Patrick Müller.

Aantreden Müller-dynastie
De familie Müller neemt in 2000 het bedrijf over als beide zoons belangstelling tonen voor het scharnierenvak. Er is weer toekomst voor het bedrijf en de broers investeren in een lasrobot en een laserpress. Het slijpen halen ze in huis en besteden ze alleen bij grote drukte nog uit. Vader Ludwig trad in 1954 in dienst bij de firma Breuer & Schmitz en onderscheidde zich al snel door zijn markttechnisch inzicht en talenkennis. Hij is onder meer verantwoordelijk voor het exportbeleid en door zijn inzet staat Nederland met ongeveer 50 procent van de totale Europese exportomzet bij Breuer & Schmitz op nummer één. Patrick: “Over hem werd voor de grap gezegd dat hij Duits sprak met een Nederlands accent. Dat is misschien wat overdreven, maar in Groot Brittannië –Engels en ook Frans en Italiaans sprak hij net zo vloeiend als Nederlands – hielden ze hem voor een Nederlander.” Nog altijd is het Nederlands, na het Duits, de tweede taal in de productcatalogus (zie www.breuerundschmitz.de).
In 1976 werd Ludwig commercieel directeur van de scharnierenproducent. De eigenaar, een vierdegeneratienazaat van oprichter Carl Schmitz, liet de bedrijfsvoering geheel over aan de ambitieuze medewerker. Toen Schmitz stierf klopten zijn erfgenamen, die geen belangstelling hadden om de zaak zelf voort te zetten, met succes op de deur van Ludwig Müller. En daarmee begon de tweede dynastie – die overigens de oude vertrouwde naam heeft behouden.

Van machines naar scharnieren
Oprichter Carl Schmitz was machinebouwer en machines bouwen was corebusiness toen hij in 1883 met geld van de familie Breurer zijn eigen bedrijf opzette.


Oprichter Carl Schmitz

Markus: “Je ziet in deze contreien nog altijd veel bedrijven met een dubbele naam. De eerste is dan de financier en de tweede degene met de ideeën. Dat was hier niet anders.” De machines die de oprichter maakte, waren bestemd voor de lokale industrie. De firma Knirps van het wereldberoemde paraplumerk en gevestigd op steenworp afstand van Breuer & Schmitz, had bijvoorbeeld machines nodig die dun plaatijzer konden vouwen en buigen om er metalen baleinen voor paraplu’s en inklapbare zonneschermen voor kinderwagens van te maken. In het bijna 140-jarig bestaan van het bedrijf doken scharnieren op rond de eerste eeuwwisseling. De eerste schriftelijke bewijzen van scharnierproductie dateren van 1906: een advertentie en een modellenboek. Deze worden zorgvuldig bewaard in het bedrijfsarchief dat wel meer moois bevat, zoals een vroege advertentie voor de Nederlandse markt compleet met stripverhaal dat de nadelen van een knarsend scharnier laat zien en aan het eind de oplossing biedt: een BSW-scharnier met bolknop en kogellager in de pen.

    
V.l.n.r Het logo in de eerste Nederlandstalige advertentie en een pagina van een modellenboek (BSW-scharnier met bolknop en kogellager in de pen) 

BSW staat voor Breuer & Schmitz, Wald. Wald is nu een wijk in Solingen, maar was destijds nog een zelfstandige gemeente.
Markus: “In 1898 kreeg Carl Schmitz opdracht een machine te bouwen voor een scharnierenfabriek. Kennelijk raakte hij zo geboeid door het product dat hij, aanvankelijk nog op kleine schaal, zelf scharnieren ging produceren. Hij zal ongetwijfeld met de mensen van de scharnierenfabriek hebben afgesproken dat hij niet in hun vaarwater zou komen. Daarover kon je gemakkelijk afspraken maken, omdat elke regio z’n eigen kenmerkende scharnier had. Dat zie je ook nu nog terug, maar dan op landenniveau. Een Nederlands scharnier ziet er anders uit dan een Duits of een Belgisch scharnier. Bij ons kennen we bijvoorbeeld niet het scharnier met de typische Nederlandse dievenklauw. We maken ze exclusief voor de Nederlandse markt – al we zeggen natuurlijk geen nee als een Duitser erom vraagt.”

Sfeer van vroeger
Nog altijd is Breuer & Schmitz gevestigd op de locatie waar Carl Schmitz in 1883 begonnen is. Er is intussen veel afgebroken, bijgebouwd en verbouwd. Het oudste deel van het huidige pand is een toegangspoort in de zijgevel. Deze dateert waarschijnlijk van net na de Eerste Wereldoorlog.


De oude toegangspoort (bouwjaar circa 1919).

Binnen hangt nog altijd de sfeer van de eerste helft van de twintigste eeuw. De kantoorruimtes zijn groot, hoog en berekend op een groot aantal administratieve medewerkers die eerst nog staand aan een schrijftafel met de kroontjespen de rekeningen uitschreven en later met ratelende schrijfmachine. De meeste staan leeg of hebben een andere bestemming gekregen. In coronatijden is dat wel weer handig, omdat de kantoormedewerkers die niet thuis werken nu elk een eigen ruimte tot hun beschikking hebben.
En dan de fabrieksruimte. Die ademt dankzij de sheddaken en de lichtstraten voor een deel nog de industriële sfeer van een eeuw terug. Patrick: “De inval van het daglicht is niet te overtreffen. Wat dat betreft zijn de sheddaken geweldig. Maar energetisch zijn ze een ramp en ook het onderhoud is erg duur zo langzamerhand. Er is altijd wel ergens lekkage.” Markus voegt daaraan toe: “Er is in de loop der jaren zoveel aan- en omgebouwd dat routing en indeling niet erg efficiënt meer zijn. Daarom verhuizen we volgend jaar naar een splinternieuw bedrijfspand. De gemeente Solingen heeft een prachtig stedenbouwkundig plan ontwikkeld voor de plek waar we nu nog zitten.”

  
De oude lichtstraten brengen veel daglicht in de fabriekshal.

   
V.l.nr. Sfeervol inkijkje in oude machine en bakken vol scharnierbladen klaar voor verdere bewerking.


Geluid, licht, geur en de muren van een oude fabriekshal maar biedt plaats aan een van de modernste stansmachines.


De laserpressmachine, een investering van de gebroeders Müller in 2010.

Ecologische footprint
Het nieuwe pand betekent in energetisch opzicht en dus qua vermindering van de CO2-emissie enorme stappen vooruit in vergelijking met de huidige situatie, aldus de beide directeuren. Nu beschikt het bedrijf op procesniveau over enkele certificaten die de duurzame ambitie onderstrepen. Deze hebben vooral betrekking op beperking van afval en het cradle to cradle-principe. “Maar straks op onze nieuwe vestigingslocatie doen we er een flinke schep bovenop door een moderne fabriekshal te bouwen die voldoet aan jongste inzichten omtrent duurzaam en energiebewust bouwen. Het formaat van de ecologische voetafdruk van onze producten zal fors krimpen. De nieuwbouw zal volledig in lijn zijn met wat we zien als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, namelijk onze bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering.”
Ook het machinepark krijgt een update. Voor een aantal oude machines is geen plaats meer in het nieuwe onderkomen. Daarvoor in de plaats komen computergestuurde productierobots. Maar er zijn ook oude machines die juist wel meeverhuizen. Daarmee worden nog scharnieren op ambachtelijke wijze gemaakt: custom-made en als het moet in een serie van één exemplaar. Het polijsten van scharnieren voor het luxesegment is eveneens nog puur handwerk. Ook die machines gaan mee.

De nieuwbouwplannen van de broers en in hun kielzog de derde generatie Müller maken nieuwsgierig en nodigen uit om volgend jaar als de nieuwbouw voltooid is nog eens terug te komen.

Oog voor trends
Breuer & Schmitz is uitgegroeid tot een toonaangevende producent van hoogwaardige scharnieren en paumelles voor de utiliteits- en particuliere woningbouw. Het gamma omvat de BWS 818 allround en BWS 804 topforce lijnen, maar ook projectscharnieren, kozijnconstructies, veiligheidsscharnieren conform keurmerk SKG en paumelles, zowel standaard- als maatoplossingen. Daarnaast zijn de scharnieren met glijlagering geschikt voor gebruik bij deuren en kozijnen met een brandwerendheidseis. Dat schept verplichtingen. Je moet de trends volgen en daarin ook voorop durven lopen. Verleden jaar introduceerde het bedrijf een innovatief universeel toepasbaar veiligheidsscharnier: 818 Protect. Ook zijn de scharnieren alweer enige tijd verkrijgbaar in de trendy kleur zwart, een primeur destijds van de producent. En verder heeft Breuer & Schmitz een scharnier ontwikkeld met geïntegreerde, onzichtbare kabeldoorvoer.

 

Tekst Arie Grevers Foto’s Marjolein Ansink
Dit artikel staat in de Raam en Deur december editie 6-2020 rubriek 'Familiebedrijf'.

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief