“Ons product heeft geen hoge aaibaarheidsfactor”

“Ons product heeft geen hoge aaibaarheidsfactor”


Bouten, schroeven, ankers en pluggen beslaan nog geen 2 % van de bouwkosten. Tel uit je winst voor bedrijven die handelen in verankeringsmaterialen. Toch weet Tiggeloven Verankeringssystemen uit Alphen aan den Rijn al sinds 1985 poot aan de grond te houden. “We verkopen geen producten, maar een oplossing”, aldus commercieel directeur Eric Schoorl.


Bouten, schroeven, ankers en pluggen beslaan nog geen 2 % van de bouwkosten. Tel uit je winst voor bedrijven die handelen in verankeringsmaterialen. Toch weet Tiggeloven Verankeringssystemen uit Alphen aan den Rijn al sinds 1985 poot aan de grond te houden. “We verkopen geen producten, maar een oplossing”, aldus commercieel directeur Eric Schoorl.

In  de hal van het bedrijf zijn echter wel degelijk producten te zien. Onder de glasplaat van een hoge vierkante tafel – die gebruikt wordt op beurzen – staan ze uitgesteld: pluggen, schroeven, ankers, keilbouten. Tiggeloven is importeur van negen verschillende merken. Naast allerhande verankeringssystemen voor de bouw heeft het bedrijf in hun productprogramma ook boren, beitels en schroefgereedschap opgenomen. Vooral de merken Mea, Ejot, MKT, Toge en Tip vormen het hart van het assortiment. 4 jaar geleden nam Eric Schoorl samen met Piet van Gastel het bedrijf over van Bert Tiggeloven, nadat hij al ruim 10 jaar in het bedrijf werkzaam was geweest. “De kracht van dit bedrijf zit ‘m in het feit dat we een klein bedrijf zijn. Tezamen met borenspecialist Rex Tools vallen we onder de Tutarius Holding. We werken hier in Alphen aan den Rijn met zo’n 14 mensen. Rex Tools heeft hier het magazijn en de logistiek ondergebracht. Het bedrijf bestaat volgend jaar 25 jaar en is begonnen met achteraf aan te brengen ankers van twee merken. In de loop der jaren zijn er merken bijgekomen, merken die wij exclusief in Nederland op de markt brengen, en zijn we tot een compleet programma gekomen.”

Pasklare oplossingen

“We leveren via de handel, technische groothandels. Wat ik bedoel met de uitspraak dat we geen producten verkopen, maar oplossingen is dat dienstverlening, het meedenken met onze partners en afnemers, is wat we doen. Dat gaat dus veel verder dan puur de verkoop van ankers. ‘Pasklare oplossingen’ staat onder onze bedrijfsnaam, dus dat moet je wel waar weten te maken.”

Zeker in deze onzekere tijden is dat volgens Schoorl belangrijker dan ooit. “We wachten niet stilletje tot de klap gaat vallen, we zijn actief bezig om onze dienstverlening nog verder te verbeteren. Onder andere door een efficiënter softwareprogramma. Waardoor het ook mogelijk is om onze producten anders aan te leveren. Niet meer in kartonnen verpakkingen, maar in kratten. Dat scheelt ons tijd en geld en onze afnemers ook. Dit gaan we binnenkort opstarten. Scheelt dus veel verpakkingsmateriaal en zo dragen wij ook een steentje bij aan meer duurzame manieren van werken.”

Bevestigingsmiddelen_Tiggeloven

Schoorl: “In een gemiddelde woning gaat maar voor € 100 aan verankeringen. Maar toch verdient het product veel aandacht.”

Mee ontwikkelen

In de jaren dat Schoorl, die oorspronkelijk scheepswerktuigkundige is, bij Tiggeloven werkt, heeft hij een aantal belangrijke ontwikkelingen meegemaakt. “De betonschroef bijvoorbeeld en later hebben we samen met Toge de asfaltschroef ontwikkeld die gebruikt wordt voor het verankeren van vangrails. Ach ja, het was natuurlijk een beetje een rare overstap van zee naar deze branche”, lacht Schoorl. “In beiden takken van sport wordt echter met ankers gewerkt.” Het werken met techniek, met creativiteit en ontwikkelingen, dat spreekt hem nog altijd aan.

“Omdat we een klein bedrijf zijn, kunnen we ook flexibel zijn en creatief. De betrokkenheid wordt door de merken waar we mee samenwerken gewaardeerd. We hebben bijvoorbeeld samen met Knauf  insulation en Heraklith speciale pluggen ontwikkeld voor houtwolcementplaten die je bijna niet ziet. Door dat mee te ontwikkelen, hebben we een flink stuk productkennis opgebouwd. Ook dat is onze kracht. Natuurlijk is het spannend wat er het komend half jaar gaat gebeuren in de bouw. Maar misschien is het wel goed dat de boel eens opgeschud wordt. Je hoeft niet perse een grote en sterke speler te zijn om te overleven. Wij hebben met onze instelling en kennis een bedrijf opgebouwd dat nog genoeg vlees op de botten heeft.”

Onoverzichtelijke wereld

Nederland is een raar land, vindt de commercieel directeur van Tiggeloven. “We zijn niet te vergelijken met landen als België en Duitsland, we hebben onze eigen manier van bouwen. Veel steen, hier liggen dakpannen op het dak. In Duitsland werken ze weer meer met buitengevelbekleding, met spachtelputz. De Nederlandse markt is anders en dat is soms best moeilijk voor onze toeleveranciers. Denk maar aan onze plafonds. In het beton zit bewapening en leidingen, daar kun je niet te diep in boren. Dat heeft allemaal weer consequenties voor de producten. Als je bedenkt dat voor een gemiddelde woning ongeveer € 100 wordt uitgegeven aan verankering, is dat natuurlijk drie keer niks. In die zin heeft ons product geen hoog aaibaarheidsgehalte. Het is niet zichbaar, maar natuurlijk wel van belang. Soms worden er door onwetendheid fouten gemaakt en ja…”, zegt Schoorl, “dan vallen er ineens balkons naar beneden. Dat geeft maar weer aan dat dit product aandacht verdient in de bouw.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.