Zakelijk en persoonlijk

Zakelijk en persoonlijk

Klanten zijn partners voor familiebedrijf Metafa Holland BV in het Brabantse Son

Metafa Holland is een familiebedrijf dat geen enkele uitdaging schuwt. Hoe komt dat? Nou, zegt directeur Erik Mol: “Onder meer doordat het team van medewerkers op elkaar is ingespeeld. Dan kun je scoren. Wat dat betreft is er geen verschil tussen een voetbalteam en een ploeg die veiligheidsbeslagen, sloten en cilinders samenstelt.”

Voetbal. Daar praat Erik Mol, directeur van familiebedrijf Metafa Holland in Son, bijna net zo graag over als over sleutels en cilinders. Zijn bedrijf is hoofdsponsor van Helmond Sport, mede sponsor van FC Volendam en in het stadion van AZ heeft hij een skybox. De binding met Alkmaar komt door de vele bezoekjes die hij er als kind bracht aan zijn opa en oma. “Bovendien is AZ een club voor gewone mensen, waar je zonder poespas naartoe kunt in je vrijetijdskleding.” De liefde voor de club wordt zichtbaar in het Duitse kenteken van zijn auto. De laatste letter- cijfercombinatie mag je zelf kiezen bij onze oosterburen. Erik heeft gekozen voor AZ en daarmee kan hij zich prima vertonen in Alkmaar als hij de thuiswedstrijden bezoekt. Zijn enthousiasme voor de voetbalsport heeft ook een zakelijke kant. Erik Mol: “Via shirtsponsoring en borden langs het veld krijg je razendsnel naamsbekendheid. En het past bij ons bedrijf om de klanten los van de zakelijke setting ook te ontmoeten in een informele sfeer. Dat geeft nog een extra dimensie aan het partnerschap waarmee wij ons profileren.”

Koerswijziging
In tegenstelling tot de wisselende resultaten van ‘zijn’ voetbalclubs gaan de resultaten van het bedrijf in een constante lijn omhoog   sinds Erik Mol de fakkel van zijn vader heeft overgenomen. Hij was van kinds af aan van plan ooit de zaak over te nemen. Die plannen raakten echter in een stroomversnelling toen zijn vader in 1993 ernstig ziek werd. Hij moest lange tijd het bed houden en gaf Erik vrije hand. Deze zette een koersverandering in, waardoor Metafa van een bedrijf dat vanaf de oprichting in 1971 handgereedschappen, hangsloten en boormachinetoebehoren in de schappen had liggen, een onderneming   werd zoals die er nu staat: een leverancier van (elektronisch) veiligheidsbeslag, cilinders, sleutels en sinds kort ook Keyline sleutelmachines. 
Waarom die verandering? “Ik kwam een keer in een tankstation en zag daar de handgereedschappen liggen. Ze werden voor één tot vijf gulden aangeboden. Terwijl een goeie schroevendraaier in de vakhandel zeven gulden kostte. Dat ging ‘’m niet worden.”
Het roer ging dus om. En dat is achteraf gezien een gouden greep geweest. “Ik ben er ontzettend dankbaar voor dat mijn ouders – Marijke en Jo, die kort na elkaar in 2017 overleden – , nog hebben kunnen zien, dat er door die aanvankelijke investeringen een sterk en gezond bedrijf is ontstaan met een prachtige en originele  productenlijn die mooi in balans is. 
Het aantal medewerkers is flink toegenomen. Tot 1993 werkten alleen zijn ouders in het bedrijf, ondersteund door een boekhouder. Anno nu is het personeelsbestand gegroeid tot 18 medewerkers – inclusief twee vertegenwoordigers in België – en dat gaan er meer worden.

Van het een komt het ander
Ontstaat zo’n uitgebalanceerd assortiment langs de lijnen van een tevoren bedacht masterplan? Erik Mol: “Nee, helemaal niet. Het gaat meer op een natuurlijke manier. Van het een komt het ander. Een eigen kluizenlijn hadden we al. Via de hangsloten kom je al snel bij cilindersloten. Dat werden Pfaffenhain- cilinders. Bij cilinders hoort een beslag en dat wilden Hafi (rvs) en Dieckmann (aluminium) wel leveren. Ook de toevoeging van Keyline- sleutelmachines waar we verleden jaar mee gestart zijn, is een logische stap. Het betekent een verbreding van het assortiment sleutelmachines. Onze klanten, met name sleutelspecialisten en ijzerwarenvakhandelaren, kunnen nu bij ons terecht voor vier merken. We hebben er speciaal een showroom voor ingericht in een aanpalende hal, waarin we een uitbreiding van onze bedrijfsruimtes hebben kunnen realiseren. Ik ben er erg enthousiast over, want niemand in Europa kan dit laten zien.”

Partners
Van het een komt dus het ander. Het magazijn in Son zit vol halffabricaten waar Metafa custom-made setjes veiligheidsbeslag met cilinders en sleutels van maakt. “We hebben die productie naar Nederland gehaald om de levertijden flink in te korten. Wie nu voor 14.00 een order van 25 cilinders plaatst, heeft ze morgen in huis. Daar zitten grenzen aan. Dat ligt niet zozeer aan de capaciteit van onze vier volautomatische sleutelmachines, want die kunnen elk 250 sleutels per uur produceren. Het heeft voornamelijk met de controle te maken, want er gaat bij ons geen cilinder de deur uit die niet is uitgeprobeerd met de bijbehorende sleutels. Als we ’s morgens direct kunnen starten, hoeft een order voor een sluitsysteem van 400 cilinders geen probleem te zijn. Daar moeten we wel even wat voor omgooien, maar voor een goede klant doen we dat graag. Ik heb het trouwens liever over partners dan over klanten.”
Partners in plaats van klanten… Kan Erik dat toelichten? “Voor een partner loop je net even iets sneller want hij gaat niet om de laatste tien centen naar een ander. Er is sprake van wederzijdse loyaliteit gebaseerd op aantoonbaar vertrouwen. Een partner kan een beroep doen op onze vakkennis en ervaring. Zo controleren we op verzoek bijvoorbeeld sluitplannen en als het efficiënter kan dan koppelen we dat even terug. Als wij zien dat het plan te comprimeren is, dan heeft onze partner daar weer voordeel van want zijn klant krijgt op zijn beurt een sluitplan dat beter past bij zijn organisatie.”

Loyaal
Erik Mol noemt Metafa een familiebedrijf, een mkb-bedrijf dat geen enkele uitdaging uit de weg gaat en in staat is te concurreren met collega’s die 200 medewerkers in dienst hebben. “Dat heeft onder meer te maken met de mensen die hier werken. Ze komen vrijwel allemaal uit het dorp hier. Loyale mensen, ook ten opzichte van elkaar. Moeten we ‘een sprintje trekken’, dan zet iedereen de schouders eronder. En als ik een nieuwe medewerker zoek, dan gooi ik dat tijdens de middagpauze in de groep. Wie kent een geschikte gast die in ons team past? Dan is er altijd wel eentje die iemand kent van de tennisbaan of zo. Geen ervaring is eerder een pré, want dan voeg je je makkelijker naar de sfeer en de wijze van werken van het team. Het enige wat ik vraag, is een bewijs van goed gedrag.”
Af en toe een bijzonder uitstapje versterkt de onderlinge band. Erik Mol heeft 100 kaartjes weten te bemachtigen voor het optreden van de Snollekebollekes in het Gelredome eind maart. De kaarten zijn in de eerste plaats voor de medewerkers en hun gezinnen. De rest gaat naar vrienden en zakelijke relaties.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief