Vraag verhogen door duurzaamheidsbewustzijn

Vraag verhogen door duurzaamheidsbewustzijn


Dat de bedrijfsfilosofie van chemieconcern Henkel ‘groene’ fundamenten heeft, wordt op verschillende manieren uitgedragen. Alleen op merkniveau bleef de communicatie op het gebied van duurzaamheid tot dusverre achterwege. Daar komt verandering in. Acties plaveien het groene pad van merk naar consument, zo bewijzen Perfax en Pritt.


Dat de bedrijfsfilosofie van chemieconcern Henkel ‘groene’ fundamenten heeft, wordt op verschillende manieren uitgedragen. Alleen op merkniveau bleef de communicatie op het gebied van duurzaamheid tot dusverre achterwege. Daar komt verandering in. Acties plaveien het groene pad van merk naar consument, zo bewijzen Perfax en Pritt.

Op bedrijfsniveau staat Henkel vrijwel maandelijks in de schijnwerpers. Het concern grossiert in awards en de laatste jaren krijgen die een groene glans. Wat te denken van de topplaats in het Dow Jones Sustainability Index? “In die ranglijst verschijn je niet zomaar”, vertelt Walter Brattinga, marketingdirector Benelux. “Eigenlijk zit het duurzaamheidsdenken in ons DNA, maar we zijn er nog te weinig mee naar buiten getreden, zeker niet op merkniveau. Kijk maar eens naar Persil. Waren wij ooit niet het eerste fosfaatvrije wasmiddel? Henkel staat op dit gebied al lang op de kaart, alleen nu verschijnt het in het nieuws. Dus treden we ook meer naar buiten.”

Impact

Waar menig bedrijf duurzaamheid van de daken schreeuwt, lijkt de bescheidenheid van Henkel misplaatst. Immers, een chemieconcern heeft niet bepaald een ‘groen’ imago, dus zou je denken dat de gigant elke publiciteit op dit gebied zou aangrijpen. “Nee, we gaan er heel normaal en natuurlijk mee om”, meent productmanager Benelux van Perfax Sander van Hooft. “Kijk naar de Perfax. De hoofdgrondstof voor onze behangplaksel is hout, maar dan wel uit gecertificeerde bosbouw. Waarom we het nooit op de verpakking hebben gezet? We zijn er wel mee bezig geweest maar hebben het nooit uitgedragen, in tegenstelling tot andere chemiegiganten. Dat gaat veranderen: we zijn groen en we gaan dat communiceren, bijvoorbeeld op onze website.”

De actie ‘de natuur in met Perfax’ vormt de aftrap. Bij aankoop van twee pakjes krijgen klanten € 75,- korting bij Sunparks natuurparken. “We willen mensen stimuleren om te gaan recreëren in de natuur. Zo leg je een link naar ‘groen’.”

Anderzijds is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook een hot item. Het leverde Henkel en Perfax al het predicaat cool brand op. In de nieuwste editie van Coolbrands, the Guru Book, staat Perfax tussen andere internationaal bekende merken als Nespresso, Michelin, Nike en Coca Cola. Het boek vertelt de unieke verhalen achter deze merken met een duurzame factor. Van Hooft: “Maar het gaat verder. Zo stimuleren we bijvoorbeeld kinderen tot culturele activiteiten, zoals een behangontwerpwedstrijd. Of hebben we naast de behangtentoonstelling Coda ook een kindertentoonstelling georganiseerd. We proberen kinderen te stimuleren op creatief vlak. We denken meer na over de impact van onze producten in balans met onze bedrijfsdoelstellingen. Want natuurlijk heb je als concern je verplichting naar de werknemers en de aandeelhouders toe, maar het gaat verder.”

Groenjubileum

Eenzelfde groenoffensief zal vanuit de Pritt-hoek komen. Het merk bestaat 40 jaar en denkt al vanaf het eerste uur aan milieuvriendelijke oplossingen. Zo is de lijm altijd vrij geweest van oplosmiddelen, PVA- en PVP-bestanddelen. Sinds 2000 bestaat de drogelijmmassa zelfs voor 90% uit zetmeel en renewable materials. “Op die manier heeft het significant minder impact op het gebruik van fossiele brandstoffen”, vertelt Frank den Haan, juniorproductmanager Benelux voor Pritt. “Daardoor is de uitstoot van Co2 lager en dus minder vervuilend, ook omdat hernieuwbare materialen zichzelf weer kunnen aanvullen. Pritt is onder andere een merk dat geassocieerd wordt met knutselen. Zeker als het product frequent gebruikt wordt, neem je je verantwoordelijkheid daarin.”

Ook bij Pritt wordt actiematig een link met de natuur gelegd. Zakelijke kopers van Pritt-producten kunnen sparen voor een picknick voor twee personen in de Benelux, een picknickarrangement in de Efteling óf een fles Freixenet. “Dat past goed bij ons: fun in de natuur, met de focus naar duurzaamheid. Dat moet je doorgeven aan de consument, ook via folders en de website”, aldus Den Haan.

Vraag creëren

De boodschap is duidelijk. Beide merken bieden consumenten producten voor duurzaam gebruik, voor nu en in de toekomst. Brattinga: “Perfax en Pritt zijn de duidelijk duurzame merken en nummer één in de categorieën. Nu krijgen we de gelegenheid er nóg meer over te vertellen, zonder dat we het van de daken moeten schreeuwen. We kunnen duidelijk maken waarom onze merken voor duurzaamheid staan en waarmee we de keuze van de consument voor onze producten kunnen blijven vasthouden en vergroten. Onze buitendienst zal de acties heel duidelijk uitleggen om samen met de verkopers tot een krachtige combinatie te komen die in onze branches het duurzaamheidsbewustzijn versterkt. En nogmaals: het is makkelijk uit te dragen omdat we het al jaren hebben!”

A2 perfax gamme

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.