Uitvindingen Joop Boumans staan aan basis familiebedrijf HMB profit locks & tools

Uitvindingen Joop Boumans staan aan basis familiebedrijf HMB profit locks & tools

Slimme oplossingen voor kleine ongemakken

HMB profit locks & tools uit IJsselstein is een echt familiebedrijf dat eind jaren tachig van de vorige eeuw is opgericht door Joop Boumans en zijn drie kinderen: Jeroen, Dirk en Margreet. Ook de derde generatie dient zich aan. Inmiddels brengt de familie Boumans al weer ruim vijfentwintig jaar innovatieve afhanggereedschappen en kwalitatief hoogwaardig hang- en sluitwerk op de markt.

Eind negentiende eeuw ontwierp de Noor Johan Vaaler een gebogen draadje, waarmee men enkele velletjes papier bij elkaar kon houden. Het bleek een doorslaand succes en Vaaler ging de boeken in als de ‘paperclip-miljardair’. Een uitgesproken bewijs dat de meest succesvolle uitvindingen vaak creatieve oplossingen zijn voor kleine ongemakken. Ook de geschiedenis van het familiebedrijf HMB profit locks & tools begon met een ongemak: Dirk Boumans vond het afhangwerk dat hij uitvoerde als monteur in de renovatiesector onnodig zwaar. Hij bedacht een mal om het werk te verlichten, maar zonder succes. Vader Joop Boumans zag het geknutsel van zijn zoon met lede ogen aan en besloot zelf achter de tekentafel te kruipen. Joop, een gepensioneerd ingenieur in de vrachtwagenbranche, was in staat om met een frisse blik het probleem te benaderen en out-of-the-box te denken. Dirk: “De eerste ontwerpen van mijn vader waren innovatief, maar niet praktisch. Dat slechte nieuws moest ik hem brengen. In onze discussies ging het vaak hard tegen hard en ik heb hem tot zijn ongenoegen een aantal keren teruggestuurd naar zijn tekentafel. Uiteindelijk kwamen we uit op een systeem van freesmallen, waarmee de monteur een deur maar één keer hoeft te tillen; dat spaart de rug en bovenal heel veel tijd en geld. We stapten met ons product naar de Kamer van Koophandel en HMB was geboren.”

Beginjaren
Dirk herinnert zich de begintijd nog levendig. De eigenaar van Wijngo ijzerhandelaar, de heer van Wijngaarden, reserveerde voor de ‘Bouwmannen’ een plek op een NWR beurs in de RAI Amsterdam om de uitvinding van Joop te lanceren. Dirk: “De beurs in Amsterdam bleek dan ook een gouden greep. Ik demonstreerde ons product en kreeg veel bekijks. Eén van onze medewerkers stond tussen de toeschouwers, zodat ik hem ‘toevallig’ uit het publiek kon pikken voor de demonstratie – kijk mensen, Jan en alleman kan dit gereedschap gebruiken. De presentatie op de beurs was een doorslaand succes. Zo bevond de directeur van Renson – het bedrijf is een belangrijke speler op de Belgische markt – zich onder de toeschouwers. Hij was zeer enthousiast en via Renson kregen we al snel in België voet aan de grond. De introductie van het politiekeurmerk begin jaren negentig gaf de bedrijvigheid nog een extra boost en HMB vestigde zich definitief op de markt.”

Einstein
Vanaf het begin was de rolverdeling duidelijk: Joop ontwikkelde nieuwe producten, Dirk deed de uitvoering, zijn broer Jeroen hield zich bezig met commercie en zus Margreet was verantwoordelijk voor de binnendienst en de administratie. Boumans senior droeg op hoge leeftijd nog innovatieve oplossingen aan en was tot op zijn sterfbed nauw betrokken bij het bedrijf. Een kleine greep uit de producten uit de koker van HMB: tijdbesparende freesgereedschappen, een 4-seizoenen pui, een universele scharniermal en Multipoints ‘Sluitlijsten’ voor dubbele deuren .
Dirk: “Alle innovaties komen voort uit ontevredenheid van onze potentiële klanten over de bestaande producten. Jeroen en ik kwamen met de problemen bij Joop, die er dan weer een oplossing voor bedacht. Als hij iets had verzonnen, schoten wij gaten in zijn plannen en trok hij zich mokkend terug achter de tekentafel, om een week later weer op te duiken met een geniaal product.”
Margreet: “De bijnaam ‘Einstein’ was dan ook snel geboren. Het heeft zo moeten zijn, dat het nieuwe bedrijfspand is gevestigd aan de Einsteinweg in IJsselstein. Het is mooi om te zien dat hier de jonge generatie al weer druk bezig is met nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld het aansturen van sloten met een smartphone.”

HMB-virus
Inmiddels heeft Dirk een stapje teruggezet en is Margreet algemeen directrice. Hoe ervaart zij het om zo nauw met familie samen te werken? Margreet: “Als kind hebben we altijd meegekregen om bij meningsverschillen de confrontatie met elkaar aan te gaan. Kwaad worden is niet erg, maar kwaad blijven, kan niet. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Verder hielp het natuurlijk dat we binnen het bedrijf allemaal onze eigen tak van sport beoefenden en daardoor elkaar niet in de weg liepen.”
Femke Oudshoorn, dochter van Margreet, heeft het HMB-virus met de paplepel ingegoten gekregen. Als kind hielp ze, net als alle kleinkinderen overigens, op zaterdagochtend om stickers te plakken op dozen en na haar studie kreeg ze een functie bij het familiebedrijf: sales, marketing en communicatie.
Femke: “Eigenlijk zijn we pas sinds een paar jaar wat actiever bezig met marketing. HMB heeft het daarvoor vooral moeten hebben van mond-tot-mondreclame. Wij leveren kwaliteit in het duurdere segment en onderscheiden ons liever met goede service en kosteloze scholingen, dan met een mooie folder. De basis moet eerst goed zijn. We merken dat onze intensieve ondersteuning ook een aantrekkingskracht heeft op potentiële klanten. Uiteraard is uitstraling wel belangrijk. Echter moet dit  altijd een boodschap hebben, waarbij de klant centraal staat. Dat willen we ook overbrengen met onze onlangs vernieuwde website (www.hmb.nu), waarop alle productdetails zoals o.a. technische specificaties, duidelijke afbeeldingen en overzichtelijke documentatie te vinden is. Ook op deze manier willen wij onze klanten ontzorgen.”

Groot verlies
De familie Boumans kreeg een harde klap te verwerken, zowel op persoonlijk als bedrijfsmatig gebied toen Jeroen Boumans, commercieel directeur en broer van Margreet en Dirk, eind 2014 in een noodlottig ongeval om het leven kwam. Margreet: “Het verdriet was en is immens. Toch hebben we na het overlijden van Jeroen gelijk gezegd: het bedrijf moet doorgaan. Daar is nooit twijfel over geweest. Jeroen had een goede neus voor zakelijke kansen. Hij kon hier ook in doorslaan; we moesten hem soms afremmen als hij weer met een wild plan aankwam. Hij kende oneindig veel mensen bij voornaam en zat in talloze commissies. Het gat dat hij heeft achtergelaten, vullen we als team met elkaar op. De samenhorigheid binnen het HMB-team was groot en is alleen maar groter geworden na het verlies. Iemand van buitenaf aantrekken kan mogelijk de balans verstoren en zal voor ons niet werken. We blijven een familiebedrijf.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief