Servicegraad belangrijker dan om de hoek zitten

Servicegraad belangrijker dan om de hoek zitten


Per 1 september sloot Lasaulec versneld zeventien kleine distributiecentra. Het bedrijf levert voortaan vanuit acht megacentra. Volgens commercieel directeur Peter Stoop de enige manier om servicegraad en leverbetrouwbaarheid- en snelheid aan de klanten te vergroten. En in te spelen op de groei van online bestellen. Uit de branche horen we echter tegengestelde geluiden.   


Per 1 september sloot Lasaulec versneld zeventien kleine distributiecentra. Het bedrijf levert voortaan vanuit acht megacentra. Volgens commercieel directeur Peter Stoop de enige manier om servicegraad en leverbetrouwbaarheid- en snelheid aan de klanten te vergroten. En in te spelen op de groei van online bestellen. Uit de branche horen we echter tegengestelde geluiden.   

En zo werd het dan toch een ‘Big bang’ voor de medewerkers van Lasaulec. Van de 369 banen zijn er 70 geschrapt, zo’n 20% van het totaal, omwille van een noodzakelijke kostenbesparing en een slagvaardiger organisatie. “Het plan was oorspronkelijk om geleidelijk vestigingen te sluiten en de distributiecentra in Heerenveen, Groningen, Emmen, Zwolle, Eindhoven, Dordrecht en Almere om te bouwen tot megavestigingen”, aldus commercieel directeur Peter Stoop. “Dit paste bij ons meerjarenplan. Alleen heeft de economische recessie de operatie versneld.” En zo stapt de technische groothandel af van de strategische gedachte dat de klant het best bediend kan worden door in de buurt te zijn.

Klantbehoefte centraal

Stoop benadrukt dat over dit besluit ook intensief met de klanten is gesproken. “Wij kennen onze klant en het gaat er uiteindelijk om dat wij hen goed bedienen. Er bleek behoefte te zijn aan een breder, completer en meer gebundeld assortiment. Dat kunnen wij niet realiseren vanuit 26 kleinere distributiepunten. Wel vanuit acht megavestigingen met daarin slagvaardiger teams aan het werk.” Dan, concluderend: “De servicegraad is voor onze klant belangrijker, dan het feit dat we om de hoek zitten. Bovendien zijn de voorraadbeheerkosten en organisatie daar omheen bij die zeventien DC’s beduidend hoger dan de inkomsten die de balieomzet konden genereren. Bedenk daarbij ook dat onze ‘afhaalomzet’ minder dan 5% van onze landelijke omzet bedraagt.”

Nu de technische groothandel zich sinds vorig jaar alleen nog maar concentreert op de bouw en industrie en het automotivesegment heeft afgestoten, zijn markt en klantbehoeftes veranderd. “We kunnen nu al onze energie richten op de doelgroepen bouw en industrie en ook ons logistiek apparaat daar volledig op inzetten. De autobranche moet vier tot zes keer per dag beleverd worden, dat is heel intensief. We hebben uiteindelijk besloten dat we niet alles en iedereen kunnen blijven bedienen.”

Efficiencyflow

Een harde realiteit voor de zeventig medewerkers. “Ja, dat is zeker zo. Maar we hebben in overleg met de vakbonden een sociaal plan afgesproken . Voor de mensen die blijven, verandert er ook heel wat. Bijscholing, jobrotation, in een andere teamsamenstelling werken. De markt anno 2009 is anders dan drie jaar geleden. Dat merken de medewerkers ook. Maar ik ben blij en trots dat er voor de nieuwe organisatie nu ook echt draagvlak is bij de mensen.” Volgens Stoop is de operatie niet alleen ingezet vanwege bezuiniging en efficiency, maar ook om in te spelen op de groei van online bestellen. Hoe explosief die groei zal zijn, is echter nog de vraag. Stoop is overtuigd van een snelle groei, een groei ook die de ‘afhaalomzet’ waarschijnlijk nog verder zal doen dalen. “Internet biedt kansen op een veel betere efficiencyflow. Als je ziet hoe vaak we herhalingsbestellingen krijgen van onze vaste klanten. Iedere klant heeft straks z’n eigen inlogcode en heeft toegang tot het content management system. Het voor de 27ste keer intikken van dezelfde order behoort dan tot het verleden.” De acht regionale vestigingen/DC’s worden beleverd vanuit het centrale DC in Heerenveen. De Lausalec Techniek werkplaats in Sneek blijft ook zijn functie behouden.

L Zwolle 008

Keuze maken

Rondvragend in de branche blijken andere technische groothandels de strategische beslissing van Lasaulec niet op te volgen. Ondanks de economie zijn een aantal van hen, zoals bijvoorbeeld Destil en Gerritse IJzerwaren, momenteel zelfs het aantal vestigingen aan het uitbreiden. Ewald Zwager, voorzitter van Vertaz, de brancheorganisatie voor technische handelsbedrijven, begrijpt echter volledig de keuze van Lasaulec, al ziet hij de rest van de branche nog niet volgen. “In beide verhalen zit wel wat. Dit is echter wel de tijd, denk ik, om een keuze te maken voor de groothandels. Welke kant kies je als je wilt groeien? Heel veel klanten willen nog gewoon een distributiepunt naast de deur, want zo is men het gewend. Aan de andere kant: over vijf jaar verwacht ik dat internet afhaalvestigingen grotendeels overbodig maakt. Dan wordt er online besteld en vervolgens uitgeleverd, waar je dan zit maakt niet meer uit.” Zwager, zelf ook eigenaar van een technische groothandel, werkt vanuit één vestiging, in Beverwijk. “Overal vestigingen hebben, kost in deze tijd al snel meer dan dat het oplevert, zo simpel is dat.” Internet brengt volgens Zwager ook met zich mee dat steeds meer klanten op een snelle en makkelijke manier prijzen kunnen vergelijken. Dat gaat de markt meer op scherp zetten. “Voor aannemers is online bestellen een uitkomst. Het is voor hen een gruwel wanneer personeel materiaal gaat halen. Kost allemaal tijd.”

Gunmarkt

Leen van der Gaag van Syntec blijft inzetten op decentralisatie. Syntec heeft acht vestigingen, die allemaal vanuit de vestiging en het DC in Gorinchem beleverd worden. “Dit is een gunmarkt. En er wordt je iets gegund als de klant je kent en tevreden is. Dan blijft hij terugkomen. Het is veel beter regionaal te werken en zo dicht mogelijk op de klant te zitten. Dat geeft een klantenbinding die via internet niet te bereiken is. Als ik het ‘vlaggetje’ weghaal, door vestigingen te sluiten, verdwijn ik meer uit het oog. 15% procent van onze omzet bestaat uit afhaal. Persoonlijk contact en advies blijven nodig en belangrijk, ondanks internet. Wij hebben er zelfs om die reden voor gekozen om onze telefonische verkoop te decentraliseren. Dat vindt dus plaats per vestiging. Ook een manier om persoonlijk contact met de klant te behouden.” Van der Gaag erkent het groeiende belang van internet. Ook Syntec gaat mee in de vaart der volkeren. “Begin volgend jaar lanceren we onze nieuwe webshop. We zien overigens ook dat met name zzp’ers steeds meer gebruik gaan maken van online bestellen. Maar een explosieve groei verwachten we de komende twee jaar nog niet.”

Peter Stoop van Lasaulec weet heel goed dat het een zogenaamde gunmarkt is en dat zichtbaarheid van belang is. “Daarom werken we naast de acht vestigingen en een landelijk hoofdkantoor ook nog steeds met 40 buitendienst klantenbeheerders. En ook wij hebben in onze acht vestigingen een regionaal dedicated verkoopteam.”

Stroomlijnen

Centraliseren of juist dichter bij de klant? Dibe van Arnhem van Mastermate, met 26 vestigingen die gerund worden door zes zelfstandige ondernemers, kiest de komende jaren nog voor de laatste optie. “De richting is absoluut internet, maar ik denk dat het nu nog veel te vroeg is om de distributie daarop in te richten. Over vier, vijf jaar is het waarschijnlijk zover, maar ik denk dat je nu een flink deel van je omzet gaat missen als je meer gaat centraliseren.” Ook voor Mastermate is uitbreiden nog altijd aan de orde. “Daarnaast zijn we druk bezig om onze logistiek meer te stroomlijnen door te kijken hoe we de goederen op een eenvoudiger manier bij onze distributiepunten kunnen krijgen. “We hebben geen eigen centraal distributiecentrum. Zevij, de inkooporgansiatie voor de bouw en industrie, heeft die functie voor ons. Onze strategie is nu om de ‘achterdeur’ zoveel mogelijk te concentreren en de ‘voordeur’ zo veel mogelijk te verbreden. Dat betekent dat Zevij in plaats van naar alle 26 vestigingen, nog maar aan een aantal, grotere vestigingen van Mastermate levert. Wij gaan vandaar uit zelf doorleveren aan de andere filialen via ons eigen DC-netwerk.” Ook Mastermate komt eind van het jaar met een webshop. “We hebben goed gekeken naar hoe anderen het doen in die markt, bijvoorbeeld naar Bol.com.” Lacht dan: “Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen. Toch?” Van Arnhem geeft aan dat één op één communicatie zowel de klant als Mastermate veel oplevert. “De klant kan straks inloggen bij ‘Mijn Mastermate’ en heeft dan al zijn gegevens overzichtelijk op een rij.”

Traditionele markt

Volgens de directeur van Mastermate blijven de vestigingen belangrijk voor de klant. “Er is nu eenmaal een bepaald assortiment dat mensen niet snel via internet zullen bestellen, bijvoorbeeld als er echt haast bij is. Denk aan verbruiksartikelen als schroeven die men tekort komt en direct nodig heeft. Maar ook aan producten waar een bepaalde emotie bij komt kijken. Zoals kleding, schoenen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen. Ook elektrisch gereedschap willen mensen vaak voelen. Ervaren of het lekker in de hand ligt. Hoewel het afhaalassortiment een beperkt assortiment is, is het wel belangrijk. Omdat het voor de klant belangrijk is.”

Van Arnhem constateert nuchter dat internetverkoop nog maar een paar procent van de totale omzet behelst. “En ik verwacht echt niet dat het binnen twee jaar is opgelopen naar 25%. We zitten toch in een vrij traditionele branche. De klant wil ergens binnen kunnen lopen en wil dat zijn materiaal snel geleverd wordt.”

Volgens Peter Stoop van Lasaulec betekent de sluiting van zeventien vestigingen niet dat de leversnelheid in het geding komt. Ondanks een ‘grofmaziger’ netwerk. “We behouden een enorm hoge uitleveringsgraad van artikelen die we binnen 24 uur zullen blijven aanleveren. Ons logistiek netwerk blijft onveranderd groot, zij het dat de uitvalsbasis nu vanuit acht DC’s in plaats vanuit 26 vestigingen plaatsvindt. We zijn nog steeds landelijk dekkend en geoutilleerd om een breed scala aan klanten persoonlijk te blijven bedienen.” Dan, zelfverzekerd: “Ik ben ervan overtuigd dat we zelfs onze performance nog hoger zullen tillen doordat we in onze megavestigingen breder en completer geassorteerd zijn.”

DSC00009

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief