Onzichtbare garagedeur

Onzichtbare garagedeur

Wat moet je als het bestemmingsplan inpandig parkeren in je woning toestaat, maar het beschermde stadsgezicht ingrepen aan de gevel verbiedt? 

Jeroen Steringa liet zich door deze Gordiaanse knoop in de regelgeving niet in de hoek zetten.Hij maakte de garagedeur in de gevel van zijn Bossche woning gewoon onzichtbaar.

Alleen wie heel goed kijkt, ziet dat er iets aan de hand is met de gevel van de woning van Jeroen Steringa aan de Zuid-Willemsvaart in Den Bosch. Neem de shutters achter de grote ramen links en rechts in de gevel – die verschillen van kleur. Jeroen Steringa verklaart waarom: “In het linkerraam is standaard Thermopane tweelaags glas geplaatst. In het raam rechts zit veiligheidsglas. Dat glas is iets donkerder van kleur – vandaar het lichte kleurverschil tussen de shutters.”
Dat veiligheidsglas, dat was nodig omdat een groot deel van de rechtergevel van Steringa’s negentiende- eeuwse woning met de regelmaat van de klok kantelt en uit het straatbeeld verdwijnt – iedere keer als Steringa zijn auto zijn inpandige garage in of uit rijdt.

Beschermd stadsgezicht 
Dat Steringa’s woning een garagedeur heeft, is op het eerste oog niet te zien. Dat Steringa zijn garage onzichtbaar wegwerkte in de gevel, is te danken aan tegenstrijdigheden in de Bossche regelgeving. Het bestemmingsplan staat inpandig parkeren in de woning toe. Maar die woning is ook een beschermd stadsgezicht: Ingrepen aan de gevel van het voormalige pakhuis zijn uit den boze. Steringa liet zijn creativiteit de vrije loop en benutte de spaarzame ruimte die de regels boden: hij maakte zijn garagedeur onzichtbaar.
Om zijn hand niet te overspelen, liet Steringa zijn garagedeur niet buiten de gevel draaien, over de gemeentelijke stoep: “Ik wilde niet het risico lopen dat de gemeente mijn plan niet zou toestaan omdat de garagedeur kantelt over gemeentegrond.”
Die zelfopgelegde eis stelde grenzen bij de keuze van de garagedeur: “Een draaideur viel af: die zou naar binnen moeten draaien en dat nam in de garage zelf teveel ruimte weg. Een garagedeur in de grond laten verzinken was ook geen optie, vanwege de aanwezige fundering. Een sectionaaldeur evenmin: je zou de horizontale delen van zo’'n deur als dilataties terugzien in de gevel.”

Uit één plaat
Steringa kwam uiteindelijk uit bij een klassieke kanteldeur. Daarbij kwam hij voor twee uitdagingen te staan: “Die kanteldeur moest aan de straatzijde het gewicht kunnen dragen van de meekantelende gevel. En een conventionele kanteldeur draait onderaan naar buiten toe, over de stoep.”
Op zoek naar een oplossing voor die twee vraagstukken, kwam Steringa terecht bij ADS Easy Door uit Veghel, een bedrijf gespecialiseerd in industriële garagedeuren. Steringa: “Zij dachten met mij mee, en daaruit ontstond een garagedeur uit één plaat met een op maat gemaakte geleiderail die zo is gebogen, dat de garagedeur keurig binnen de geveldiepte beweegt en niet naar buiten uitslaat.”
De keuze van de motor werd afgestemd op de kracht en snelheid die nodig is om de garagedeur te bewegen, met alle extra gewicht door de elementen die er aan de straatzijde op zitten. De aandrijfmotor is een innovatie binnen de elektrische motoren voor garagedeuren, aldus Steringa: “De motor is voorzien van een weerstand in de motor zelf met krachtherkenning en geïntegreerde krachtbeveiliging, waardoor een onderloopbeveiliging niet separaat nodig is. Daarnaast is de motor voorzien van een snelheidsregelaar.”

Gewichtsbesparing
Steringa deed er alles aan om het gewicht van de gevelelementen aan de buitenzijde van de garagedeur zoveel mogelijk te beperken. Als voorbeeld noemt hij de aanpak van de massieve natuurstenen vensterbank: “Die is uitgefreesd en over een houtconstructie heen aan de garagedeur bevestigd. De vensterbank is aan alle drie zijden nog maar twee centimeter dik.” En ook de bakstenen moesten eraan geloven; die transformeerden tot steenstrips: “Waarbij we op de hoeken de diepte van de stenen hebben behouden, voor een overtuigend hoekaanzicht.” Uiteindelijk wist Steringa het gewicht van de gevelelementen terug te brengen tot zo’'n 550 kilo.
De naden tussen gevel en garagedeur vallen nauwelijks op. Steringa: “Rechts en links heb je de aansluiting van de kozijnen met metselwerk, daar zit normaal gesproken al enige ruimte. Aan de bovenkant zit de naad op de aansluiting van twee kozijnen. Alleen bij de gestucte plint zie je de overgang goed. Daar bevindt zich de meest zichtbare voeg.”
De loopdeur noemt Steringa het zwakste element van de constructie: “Het is een functionele deur. Maar hij is ook onderdeel van de garagedeur en kantelt dus mee. Om stijfheid te creëren, moet de driepuntssluiting van de deur altijd op slot zijn om de garagedeur te kunnen bedienen.”


Reactie van de gemeente
Het plan is eerst als informatief bouwplan voorgelegd waarop de commissie negatief adviseerde (12 mrt 2014). Een nadere toelichting door de architect heeft de bedoelingen verhelderd en de commissie was daardoor van mening dat het plan toch mogelijkheden bood (advies 2 apr 2014). De definitief ingediende aanvraag overtuigde de commissie door de bijgevoegde uitgedetailleerde tekening dat door dit plan het beschermde stadsgezicht niet werd aangetast. Dit mede gezien in het licht van het feit dat de deur slechts af en toe voor korte tijd geopend zou zijn en het plan zo goed was vormgegeven, gedetailleerd en gematerialiseerd dat in gesloten toestand, slechts als je er op gewezen wordt, te zien zou zijn dat deze gevel een te openen deur is. Tevens vreesde de commissie niet voor een precedentwerking daar dit een erg kostbare ingreep is en naar verwachting vrij uniek zal blijven in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch.    
 
Carlo van der Borg, senior communicatieadviseur gemeente Den Bosch


 

Metselen van steenstrips aan de garagedeur                                                                                      

 

 De uitgefreesde vensterbank bespaart gewicht.

 

Tekst: Hans Fuchs
Foto's: Jeroen Steringa

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.