Ontspannen sfeer kenmerkt tuinvakbeurzen

Ontspannen sfeer kenmerkt tuinvakbeurzen


Beurzen heten graadmeters te zijn voor het klimaat in de sector. De sfeer mocht er zowel op de DemoDagen als op GardenBusiness zijn, maar ook de wegblijvers gaven stof tot praten. Vakblad MIX snoof de sfeer en peilde de meningen op de twee Nederlandse evenementen.


Beurzen heten graadmeters te zijn voor het klimaat in de sector. De sfeer mocht er zowel op de DemoDagen als op GardenBusiness zijn, maar ook de wegblijvers gaven stof tot praten. Vakblad MIX snoof de sfeer en peilde de meningen op de twee Nederlandse evenementen.

A Logo DemoDagen

B Logo GardenBusiness

Na de enigszins teleurstellende Spoga stonden de DemoDagen op de agenda. Het buitenevenement in Papendal trekt publiek van uiteenlopende pluimage. Niet alleen professionele eindgebruikers vergapen zich aan de machines, ook inkopers van kleinere tuinmachines schuifelen met onderzoekende blikken door de buitenlucht. Dat maakt het evenement ook zo bijzonder. Of je nou in overall rondloopt of in pak, het maakt niet uit.

Té goed weer

Demo Dagen had dit jaar een andere opzet. Het traditionele, overzichtelijke veldje waar tweejaarlijks de aanbieders van kleinere machines bivakkeerden, was omgetoverd tot een voetbalveld. Dus werd het hele segment heringedeeld. Dat resulteerde in wisselende geluiden, want als je buiten de grote loop stond, moest je alles uit de kast halen om de aandacht te trekken. Toch was de sfeer, door de bank genomen, opvallend goed. Positief gestemd was het weer: de eerste dag was het tropisch warm, de tweede dag dreigde het te gaan regenen, maar was de temperatuur aangenaam en op de slotdag bleef het droog. Hoe onvoorspelbaar bezoekers daarop reageren blijft bijzonder, want de warmste dag bleef het rustigst…  Ook de teneur van de beursgeluiden was positief. Het seizoen kan onmogelijk iedereen tot tevredenheid hebben gestemd, maar de tuinmachinesector straalt over het algemeen een ongekend optimisme uit.

In hoeverre de nieuwe indeling een stevige basis is voor het evenement over twee jaar, is moeilijk te zeggen. Na elke editie gonst het van de geruchten en het is altijd maar de vraag hoe de branchevereniging en haar leden die geluiden weer omzet in concrete plannen. Hoe het ook zij, Papendal 2009 gaat als een behoorlijk geslaagd event in de boeken.

Nauwelijks A-merken

Een ander groen evenement op de beurskalender was GardenBusiness. De lustrumeditie haalde net een voldoende, al was het maar vanwege de uitstekende sfeer. Die werd toch wel gekenmerkt door een fris optimisme en als er al kanttekeningen met betrekking tot het seizoen waren, bleven die toch aardig binnen de perken.

De grote A-merken bleven vrijwel allemaal thuis en dat had zijn weerslag op de beursvloer. Weliswaar werden hun plaatsen ingenomen door kleinere, interessante aanbieders, maar het gros van het publiek had toch meer klinkende namen op de vakbeurs verwacht. Dat gevoel werd nog eens versterkt door wat bijzaken. Zo deed Gardena, commercieel gezien, een meesterzet door als niet-exposant zijn noviteiten in papiervorm te communiceren. Dat schept wel verwachtingen en in dit geval op de beursvloer teleurstellingen. Het merk stond er niet, maar er werd wél over de aanbieder gesproken. Missie, voor wat betreft Gardena, absoluut geslaagd, maar van de beursorganisatie geen handige zet, al is het commercieel allemaal wel verklaarbaar.

Ontspannen contactmoment

Of de A-merken in de toekomst de weg naar Gorinchem gaan terugvinden, is nog maar de vraag. De tuinbranche clustert zich steeds meer en de behoefte van aanbieders om voor de ‘vrije jongens’ te gaan exposeren, neemt daarmee af. Toch vult GardenBusiness nog wel degelijk een behoefte in. De beursvloer is en blijft een uitstekend contactmoment voor de branche. Nieuwe aanbieders krijgen een opgelegde kans om hun innovaties of bijzondere producten aan een groter publiek voor te stellen en daarmee krijgt ook de bezoeker de kans om iets nieuws te zien en nieuwe contacten te leggen. Zelfs de ‘gebonden’ ondernemers.

Volgens jaar zal er ongetwijfeld een nieuwe GardenBusiness op de agenda staan en de branche zal er naar toe leven, ongetwijfeld. In 12 maanden kan heel veel veranderen en wie weet, was de terugval in exposanten van tijdelijke aard. Het blijft een gezellig en knus evenement op een goede locatie. Maar deze parameters zullen geen garantie voor de toekomst zijn. Die wordt slechts gegarandeerd door het interesse van exposanten en bezoekers. Zij zullen de komende jaren spreken…

Sfeerbeeld 1

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.