Nieuw onderkomen voor kantoren en studio’s Endemol

Nieuw onderkomen voor kantoren en studio’s Endemol


Spectaculair is het atrium van de entree van het nieuwe onderkomen van Endemol kantoren en studio’s in Amsterdam zuid naar ontwerp van OZ&P architecten. Maar voor Raam en Deur zoomen we in op de kozijnen van de kantoren. Verscholen meesterwerkjes die het ritme van het gebouw bepalen. Ze leveren in hun eenvoud een belangrijke bijdrage aan de uitstraling van het gebouw en het binnenmilieu in de kantoren. Endemol Nederland is verhuisd uit Aalsmeer. Het multimediabedrijf heeft zich met ingang van 22 juni gevestigd in de MediArena Studio’s Amsterdam. Dit nieuwe complex biedt ruimte aan kantoren, studio’s en studiofaciliteiten. Hier worden nu de opnames gemaakt voor series als Goede Tijden Slechte Tijden en veel  kleine en grote studio producties. In dit creatieve centrum komen tal van functies bij elkaar. Het pand met een gebruiksoppervlakte 33.000 vierkante meter, een oppervlak van bijna vijf voetbalvelden, is gebouwd tussen april 2008 en mei 2010 in een record tempo omdat alles af moest zijn voor de start van het nieuwe televisieseizoen. De kantoren bieden plaats aan zevenhonderd bureaus. Endemol brengt hiermee al zijn Nederlandse medewerkers, die verspreid zitten over vijf locaties (waaronder een kantoor in Hilversum en een voormalige bloemenveilinghal in Aalsmeer), naar één locatie.Een enorme opgave voor de architect OZ & P (Van den Oever, Zaaijer en Partners). Studio’s met veel geluid, techniek, bezoekersstromen en sterren. Kantoren voor verschillende productiemaatschappijen die dicht op de uitvoering willen zitten. De logistiek van verkeersstromen, techniek en decors. En natuurlijk wil het oog ook wat. Een spectaculaire entree met Atrium, waterpartijen en promenades, geeft het nieuwe onderkomen een gepaste ‘sterren status’. De architect verloor het comfort voor de gebruikers van het kantoor niet uit het oog; Ruime kantoren met veel daglichttoetreding voldoen aan hoge energie prestatie eisen. Er is gebruik gemaakt van Stadswarmte en Stadskoeling. Aanwezigheidsdetectie stuurt de kunstmatige  verlichting, energiearme PC’s en grote LED tv schermen die op afstand aan en uit te schakelen zijn zorgen voor minimaal energieverbruik. In de ruime kantoren (14.40 m breed, 2.70m hoog) kan het personeel zelf buitenramen openen. Een ‘raampje openen’ voor frisse lucht is bijzonder,  want de meeste nieuwbouw kantoren hebben een binnenmilieu dat centraal geregeld is. De minutieus afgestemde systemen verdragen meestal niet dat er een raampje open gaat. Maar het kozijn is om meerdere redenen in het ontwerp een belangrijk element. De diverse functies van het complex gaan verscholen achter een relatief sobere, lichtgekleurde betonnen gevel. Het u vormige gebouw heeft strakke contouren en een consequent doorgevoerd gevelraster. Dit betonraster komt tot leven door kleuraccenten via de gekleurde verticale panelen bij de ramen. De dieper liggende kozijnen bieden een donkere achtergrond de  gekleurde glaslamel die op doken voor het kozijn geplaatst is.  Custom madeHet kozijn is speciaal voor dit project door Rollecate ontwikkeld. Erik Beekman,  verkoopleider bij Rollecate, was nauw betrokken. “ De architect wenste aluminium kozijnen en dat heeft als voordeel dat je al bij relatief kleine hoeveelheden aparte elementen kunt maken. De verdiepinghoge kozijnen hebben glaspanelen van gehard glas en een gesloten deel waarvoor het gekleurde glaspaneel is geplaatst.”De kozijnen zijn groot; Verdiepingshoog en breed (2.70 x 2.60) en voorzien van een glaspakket van gelaagd glas dat ook bescherming moet bieden tegen doorvallen. Elk nieuw type kozijn wordt met de nodige zorg omringd. Beekman: “In een proefopstelling in ons bedrijf hebben we een testprogramma doorlopen en het kozijn bijvoorbeeld belast met een druk van 450 Pascal. Wind en waterdichtheid zijn hier uitvoerig getest.”In het midden van het kozijn is een smalle strook met het te openen luik. Rollecate ontwikkelde peciaal hang- en sluitwerk voor het te openen deel omdat het een smal paneel is. Een geprofileerd aluminium sandwich paneel als luikje, met roestvrijstalen beslag dat voldoende isoleert.  “De kozijnen zijn volgens de Duitse inbouwmethode geplaatst in een uitsparing in de prefab panelen. Aan de binnenzijde is voor de afdekking en de binnenwaterafdichting een speciaal profiel ontwikkeld.” Aan de buitenzijde is zodanig gedetailleerd dat de delingen in de voegen van de sandwichpanelen uit het zicht blijven door ze te verbergen achter een aluminiumdorpel. Deze worden achteraf aangebracht. De kozijnen zijn door Westo Prefab betonsystemen ingebouwd in de sandwichpanelen. Het sandwichpaneel met beglaasde kozijnen ging als prefab element naar de bouw.Het complex omvat in totaal 32.000 vierkante meter en is tweehonderd meter lang. Ondanks deze afmeting oogt het vrij compact. Rollecate leverde ook de profielen voor de vliesgevel van het Atrium. StilsteIn september opende Endemol haar studio / kantoren complex officieel. “De stilste studio van Europa.” De geluidisolatie in het complex is inderdaad extreem hoog, want de opnames mogen niet worden verstoord door gejuich in een andere studio of stel je een muziekspektakel voor, dwars door Eredivisie life. De scheiding tussen de decoropslag en de studio’s bestaat uit een 225 mm dikke betonmuur en een 175 mm dikke metalstud-wand. Daartussen bevindt zich een 2,5 meter brede gang die als mega-spouw fungeert. In beide wanden zitten kolossale, 6 meter hoge schuifdeuren. ‘Zwevende’ betonvloeren voorkomen dat trillingen, en dus geluid, via de vloer van de ene naar de andere ruimte kunnen. Boven op de constructievloer – het ‘dak’ van de onderliggende parkeergarage – ligt 100 mm speciale steenwolisolatie en daarop ‘zweven’ de 160 mm dikke betonvloeren. Ook zorgt deze oplossing voor de thermische scheiding tussen het verwarmde gebouw en de koudere parkeergarage.De luchtbehandelingsinstallatie moet 60.000 m3 lucht per uur kunnen verversen. Zonder extra maatregelen produceert een dergelijke installatie zo’n 45 dB(A). Maar in studio’s mag het geluidniveau niet hoger zijn dan 25 dB(A). Het bureau LBP|SIGHT adviseerde extra grote luchtkanalen. Deze verlagen de geluidproductie. Ook is geluid van vliegtuigen, het gebouw ligt in een aanvliegroute van Schiphol, binnen niet te horen.Het geluid van buiten zal voor de kantoren betekenen dat de werknemers het raam even dicht moeten doen.  Bijschriften:DSC0039De kozijnopeningen bepalen het ritme van het gebouw DSC0055Aluminium kozijnen uit het zicht gemonteerd in het prefab beton. Achter de gekleurde glazen lamellen, zit een luikje dat open te maken is. 721.ut.053 binnenzijde van het kozijn (lage resolutie geloof ik) Endemol AmsterdamVlak bij de ArenA in Amsterdam Zuidoost staan nu de studio’s en kantoren van Endemol. De bouw is in een razend tempo uitgevoerd, want met de start van het nieuwe televisieseizoen wilde de nieuwe huurder gebruik maken van alle nieuwe faciliteiten. R0014495Het concept vat alle bedrijfsonderdelen samen in één gebouw dat hiervoor een groot deel van de kavel gebruikt. De eerste twee bouwlagen vormen een basis, waarboven zich volumes verheffen. Aan de boulevardzijde is dat een U-vorm van 6 en 7 lagen hoog die vanaf de derde verdieping meer ingericht is als kantoorruimte. De begane grond en de eerste verdieping omvatten ruimten voor de studioactiviteiten en de publieke functies. De U-vorm opent zich naar De Loper en omsluit het entreeplein. Het entreeplein grenst aan een representatieve waterpartij met fonteinen. Img _ 0066Het kozijn wordt in de refab onderdelen van binnen tegen het beton geplaatst. R0014475 / DSC 0054Gekleurde glazen lamellen op afstand met rvs dogen. Pdf indien mogelijk, het vooraanzicht en bovenaanzicht.

Spectaculair is het atrium van de entree van het nieuwe onderkomen van Endemol kantoren en studio’s in Amsterdam zuid naar ontwerp van OZ&P architecten. Maar voor Raam en Deur zoomen we in op de kozijnen van de kantoren. Verscholen meesterwerkjes die het ritme van het gebouw bepalen. Ze leveren in hun eenvoud een belangrijke bijdrage aan de uitstraling van het gebouw en het binnenmilieu in de kantoren.

 

Endemol Nederland is verhuisd uit Aalsmeer. Het multimediabedrijf heeft zich met ingang van 22 juni gevestigd in de MediArena Studio’s Amsterdam. Dit nieuwe complex biedt ruimte aan kantoren, studio’s en studiofaciliteiten. Hier worden nu de opnames gemaakt voor series als Goede Tijden Slechte Tijden en veel  kleine en grote studio producties. In dit creatieve centrum komen tal van functies bij elkaar.

Het pand met een gebruiksoppervlakte 33.000 vierkante meter, een oppervlak van bijna vijf voetbalvelden, is gebouwd tussen april 2008 en mei 2010 in een record tempo omdat alles af moest zijn voor de start van het nieuwe televisieseizoen. De kantoren bieden plaats aan zevenhonderd bureaus. Endemol brengt hiermee al zijn Nederlandse medewerkers, die verspreid zitten over vijf locaties (waaronder een kantoor in Hilversum en een voormalige bloemenveilinghal in Aalsmeer), naar één locatie.

Een enorme opgave voor de architect OZ & P (Van den Oever, Zaaijer en Partners). Studio’s met veel geluid, techniek, bezoekersstromen en sterren. Kantoren voor verschillende productiemaatschappijen die dicht op de uitvoering willen zitten. De logistiek van verkeersstromen, techniek en decors. En natuurlijk wil het oog ook wat. Een spectaculaire entree met Atrium, waterpartijen en promenades, geeft het nieuwe onderkomen een gepaste ‘sterren status’.

 

De architect verloor het comfort voor de gebruikers van het kantoor niet uit het oog; Ruime kantoren met veel daglichttoetreding voldoen aan hoge energie prestatie eisen. Er is gebruik gemaakt van Stadswarmte en Stadskoeling. Aanwezigheidsdetectie stuurt de kunstmatige  verlichting, energiearme PC’s en grote LED tv schermen die op afstand aan en uit te schakelen zijn zorgen voor minimaal energieverbruik. In de ruime kantoren (14.40 m breed, 2.70m hoog) kan het personeel zelf buitenramen openen.

Een ‘raampje openen’ voor frisse lucht is bijzonder,  want de meeste nieuwbouw kantoren hebben een binnenmilieu dat centraal geregeld is. De minutieus afgestemde systemen verdragen meestal niet dat er een raampje open gaat. Maar het kozijn is om meerdere redenen in het ontwerp een belangrijk element. De diverse functies van het complex gaan verscholen achter

een relatief sobere, lichtgekleurde betonnen gevel. Het u vormige gebouw heeft strakke contouren en een consequent doorgevoerd gevelraster. Dit betonraster komt tot leven door kleuraccenten via de gekleurde verticale panelen bij de ramen. De dieper liggende kozijnen bieden een donkere achtergrond de  gekleurde glaslamel die op doken voor het kozijn geplaatst is.

 

Custom made

Het kozijn is speciaal voor dit project door Rollecate ontwikkeld. Erik Beekman,  verkoopleider bij Rollecate, was nauw betrokken. “ De architect wenste aluminium kozijnen en dat heeft als voordeel dat je al bij relatief kleine hoeveelheden aparte elementen kunt maken. De verdiepinghoge kozijnen hebben glaspanelen van gehard glas en een gesloten deel waarvoor het gekleurde glaspaneel is geplaatst.”

De kozijnen zijn groot; Verdiepingshoog en breed (2.70 x 2.60) en voorzien van een glaspakket van gelaagd glas dat ook bescherming moet bieden tegen doorvallen. Elk nieuw type kozijn wordt met de nodige zorg omringd. Beekman: “In een proefopstelling in ons bedrijf hebben we een testprogramma doorlopen en het kozijn bijvoorbeeld belast met een druk van 450 Pascal. Wind en waterdichtheid zijn hier uitvoerig getest.”

In het midden van het kozijn is een smalle strook met het te openen luik. Rollecate ontwikkelde peciaal hang- en sluitwerk voor het te openen deel omdat het een smal paneel is. Een geprofileerd aluminium sandwich paneel als luikje, met roestvrijstalen beslag dat voldoende isoleert. 

“De kozijnen zijn volgens de Duitse inbouwmethode geplaatst in een uitsparing in de prefab panelen. Aan de binnenzijde is voor de afdekking en de binnenwaterafdichting een speciaal profiel ontwikkeld.”

Aan de buitenzijde is zodanig gedetailleerd dat de delingen in de voegen van de sandwichpanelen uit het zicht blijven door ze te verbergen achter een aluminiumdorpel. Deze worden achteraf aangebracht.

De kozijnen zijn door Westo Prefab betonsystemen ingebouwd in de sandwichpanelen. Het sandwichpaneel met beglaasde kozijnen ging als prefab element naar de bouw.Het complex omvat in totaal 32.000 vierkante meter en is tweehonderd meter lang. Ondanks deze afmeting oogt het vrij compact. Rollecate leverde ook de profielen voor de vliesgevel van het Atrium.

 

Stilste

In september opende Endemol haar studio / kantoren complex officieel. “De stilste studio van Europa.” De geluidisolatie in het complex is inderdaad extreem hoog, want de opnames mogen niet worden verstoord door gejuich in een andere studio of stel je een muziekspektakel voor, dwars door Eredivisie life. De scheiding tussen de decoropslag en de studio’s bestaat uit een 225 mm dikke betonmuur en een 175 mm dikke metalstud-wand. Daartussen bevindt zich een 2,5 meter brede gang die als mega-spouw fungeert. In beide wanden zitten kolossale, 6 meter hoge schuifdeuren. ‘Zwevende’ betonvloeren voorkomen dat trillingen, en dus geluid, via de vloer van de ene naar de andere ruimte kunnen. Boven op de constructievloer – het ‘dak’ van de onderliggende parkeergarage – ligt 100 mm speciale steenwolisolatie en daarop ‘zweven’ de 160 mm dikke betonvloeren. Ook zorgt deze oplossing voor de thermische scheiding tussen het verwarmde gebouw en de koudere parkeergarage.

De luchtbehandelingsinstallatie moet 60.000 m3 lucht per uur kunnen verversen. Zonder extra maatregelen produceert een dergelijke installatie zo’n 45 dB(A). Maar in studio’s mag het geluidniveau niet hoger zijn dan 25 dB(A). Het bureau LBP|SIGHT adviseerde extra grote luchtkanalen. Deze verlagen de geluidproductie. Ook is geluid van vliegtuigen, het gebouw ligt in een aanvliegroute van Schiphol, binnen niet te horen.

Het geluid van buiten zal voor de kantoren betekenen dat de werknemers het raam even dicht moeten doen.

 

 

Bijschriften:

DSC0039

De kozijnopeningen bepalen het ritme van het gebouw

 

DSC0055

Aluminium kozijnen uit het zicht gemonteerd in het prefab beton. Achter de gekleurde glazen lamellen, zit een luikje dat open te maken is.

 

721.ut.053 binnenzijde van het kozijn (lage resolutie geloof ik)

 

Endemol Amsterdam

Vlak bij de ArenA in Amsterdam Zuidoost staan nu de studio’s en kantoren van Endemol. De bouw is in een razend tempo uitgevoerd, want met de start van het nieuwe televisieseizoen wilde de nieuwe huurder gebruik maken van alle nieuwe faciliteiten.

 

R0014495

Het concept vat alle bedrijfsonderdelen samen in één gebouw dat hiervoor een groot deel van de kavel gebruikt. De eerste twee bouwlagen vormen een basis, waarboven zich volumes verheffen. Aan de boulevardzijde is dat een U-vorm van 6 en 7 lagen hoog die vanaf de derde verdieping meer ingericht is als kantoorruimte. De begane grond en de eerste verdieping omvatten ruimten voor de studioactiviteiten en de publieke functies. De U-vorm opent zich naar De Loper en omsluit het entreeplein. Het entreeplein grenst aan een representatieve waterpartij met fonteinen.

 

Img _ 0066

Het kozijn wordt in de refab onderdelen van binnen tegen het beton geplaatst.

 

R0014475 / DSC 0054

Gekleurde glazen lamellen op afstand met rvs dogen.

 

Pdf indien mogelijk, het vooraanzicht en bovenaanzicht.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.