Het project is het resultaat van een door Studio Architektoniczne Kwadrat uit Gdynia gewonnen internationale competitie in 2010.

De entree wordt gevormd door een toren van 40,5 meter die boven een openbaar plein uitstijgt. Het Museum is naast een kanaal in de wijk Wiadrownia gepositioneerd. Dezelfde wijk die door oorlogsgeweld in 1945 is vernietigd. Studio Architektoniczne Kwadrat koos voor dit ontwerp om zo veel mogelijk ruimte te bieden aan het ondergrondse museum en waardoor een groot (symbolisch) openbaar plein aangelegd kon worden om te ontmoeten, socialiseren en te ontspannen. Het project bestaat uit drie onderscheidende maar verbonden delen, de ondergrondse ruimtes die verwijzen naar het verleden, het plein dat het heden vertegenwoordigt en de toren die de toekomst symboliseert.

Museum of World Ward door Studio Architektonicnze Kwadrat. Foto Paul Raftery

De monolithische toren heeft oppervlakken die zo hoog zijn als de verticale hoek van 45 graden. De toren krijgt hierdoor een dynamische uitstraling die wijzigt met de kijkhoek. Drie van de vier trapezoïden gevels zijn voorzien van rode terracotta panelen. De vierde gevel en het geknikte dak zijn voorzien van ramen waardoor het natuurlijke licht het interieur binnenvalt. De glazen gevel van de toren heeft een ingang op de kelderverdieping en wordt bereikt door een brede waaier van trappen. De toren bevat een bibliotheek, zalen voor lezingen en een restaurant met uitzicht op de skyline van de stad. Het grootste deel van het gebouw, 23.000 vierkante meter, ligt onder het geplaveide openbare plein.

Vanaf de ingang dalen trappen via een grote leeggelaten ruimte, naar het niveau waar zich het ticketkantoor, de garderobe en de tentoonstellingsruimte bevinden. De tentoonstellingsruimten zijn gewijd aan het delen van verhalen over de Tweede Wereldoorlog in Polen. Een gang met een smal dakraam in zijn apex leidt bezoekers door een serie tentoonstellingsruimten die zijn voorzien van details in beton, staal en eiken. Naast digitale displays en fysieke exposities bevatten de ruimtes ook verwijzingen naar het Poolse verleden. Zo is er een vooroorlogse winkelstraat, verwoeste gebouwen rond een Sovjet tank en het interieur van een appartement in Warschau dat verschillende stadia van internationale conflicten weerspiegelt.

War Museum Gdansk Tomasz Kurek

Op het niveau van het plein verbindt een brug de toren met een lang, smal volume met kantoren. Een voetpad onder de brug is bekleed met schanskorven gevuld met rode bakstenen en rommel uit Gdansk. Een verdere wigvormige structuur die uit het plein komt, bevat de ingang van een ondergrondse parkeergarage. Zowel dit volume als de kantoren zijn bekleed in dezelfde rode tegels als de toren om een ​​consistente esthetiek te creëren.