Missie Dozon: voortgang werkproces van klanten staat centraal

Missie Dozon: voortgang werkproces van klanten staat centraal

Anticyclisch investeren. Dat zouden meer bedrijven moeten doen. Maar voor de meeste ondernemers waren de afgelopen crisisjaren vooral een kwestie van overleven. 

Dozon lijkt er echter een hobby van gemaakt te hebben. Of is ’t een kwestie van genen? Tussen 2008 en 2015 groeide het bedrijf van één naar acht vestigingen. 

De geschiedenis in vogelvlucht. In het jaar van de beurskrach van 1929, op 24 oktober, zwarte donderdag, neemt Bernhard te Dorsthorst een zaak in ijzerwaren en huishoudelijke artikelen over. Het witgoedgedeelte wordt al spoedig afgestoten. In 1943 komt zoon Joop het bedrijf versterken. Ook niet bepaald een jaar – zo midden in de Tweede Wereldoorlog – waarin de economische perspectieven geweldig te noemen zijn. Enfin, in 1978 verandert de naam – B.M. te Dorsthorst & Zn wordt Dozon waaraan later Bouwtechniek toegevoegd wordt – en vijftien jaar later komt Emile, de derde generatie Te Dorsthorst, in de zaak om in 1996 alle aandelen over te nemen. En dan gaat het snel: de verhuizing naar een nieuw pand (het huidige logistieke centrum in Doetinchem), een eerste overname en vanaf 2008 nog eens zes overnames. Anno 2017 staat er een bedrijf met vestigingen in Tiel, Ede, Zevenaar, Doetinchem, Lichtenvoorde, Haaksbergen en Enschede. De grootste crises in de afgelopen eeuw – die van 1929 en van 2008-2015) – markeren enkele mijlpalen van groei in de geschiedenis van het bedrijf. Het lijkt wel of anticyclisch investeren in de genen van de onderneming zit.                                                                                                                                                                 

“Ik zie het eerder als een eigenschap van een familiebedrijf”, zegt Daniël Nijenhuis.

Samen met Emile te Dorsthorst geeft hij leiding aan de onderneming. “De mensen achter een familiebedrijf zijn gericht op continuïteit. Als het voor de wind gaat, zetten ze geld opzij voor tijden dat het tegenzit. Bij ons is het niet anders gegaan en wij hebben onze spaarpot in de crisistijd aangewend voor aankopen. Doorgaans is de waarde van bedrijven lager dan in economische hoogtijdagen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”
De investeringen in crisistijd zijn niet beperkt gebleven tot de uitbreiding van het aantal vestigingen. Er is ook stevig geïnvesteerd in de middelen. Nijenhuis: “De interne logistiek is behoorlijk opgetuigd. Het magazijn van het logistieke centrum is voorzien van een rollenbaansysteem. De bestellingen krijgen de medewerkers door via een headset. Mede door deze investeringen zijn we klaar voor de toekomst en staan we op een voorsprong nu de markt weer wat aantrekt. We kunnen snel en flexibel reageren op de groeiende vraag.”

30.000 artikelen
De klanten kunnen bij Dozon terecht voor een breed pakket aan producten voor de bouwplaats. Dat pakket omvat vrijwel alles wat je nodig hebt op de bouw behalve ruwbouwproducten als beton, zand, stenen en staal. In de winkels waarmee de leverancier zich met name richt op de lokale mkb’ers en ook op de zzp’ers, vind je in totaal ruim 30.000 artikelen variërend van werkkleding en elektrische handgereedschappen tot hang- en sluitwerk en kramerijen.
Het vestigingenbeleid is erop gericht dat de aannemer vanaf zijn bouwplaats een Dozon-vestiging binnen 20 minuten kan bereiken. Nijenhuis: “Dus als zijn schroefmachine stuk gaat, rijdt hij naar de dichtstbijzijnde vestiging en daar krijgt hij van ons gratis een vervangende machine mee, totdat zijn eigen machine weer gerepareerd is. Wij zijn er om het productieproces van onze klanten te waarborgen.”
Dozon wil nog zeker twee nieuwe vestigingen openen en die zullen altijd op een afstand van maximaal 40 kilometer van een bestaande vestiging liggen. Ook deze stapsgewijze groei past binnen het beleid dat gericht is op continuïteit.

 

A-merken
Het familiebedrijf wil zich onderscheiden en profileren als een kwaliteitsleverancier op meerdere niveaus. Nijenhuis: “Wij leveren uitsluitend A-merken voor de professionele markt. Onze ventilatiesystemen komen sinds kort bijvoorbeeld van Renson. Op de Houtpro+-beurs gaan we dit programma stevig neerzetten. Doordat we met A-merken werken, vind je altijd wat goedkopers via Google. Onze klanten weten echter dat die producten het niet halen bij wat wij ze aanbieden. Bovendien, en dat is erg belangrijk voor die mkb’ers en zzp’ers, hebben wij kennis in huis die voor hen belangrijk is voor het verwerken van de producten. Een mkb’er is doorgaans niet volledig op de hoogte van de wet- en regelgeving over bijvoorbeeld brandveiligheid. Begrijpelijk, want dit is niet zijn corebusiness. Wij hebben daarentegen tachtig mensen in dienst, die continu hun kennisniveau op peil houden. Dus we kunnen altijd gefundeerd up-to-date informatie leveren. Daardoor kunnen we hun precies vertellen wat de draairichting van deuren moet zijn in een vluchtroute, welke afsluitproducten passen bij een effectieve compartimentering, welke kruk op de deur moet en wanneer en waar een deurdranger noodzaak is.” 

Kozijnenindustrie
Ongeveer twintig jaar geleden is de divisie Interieurbouw (pantry’s, tussenwandjes e.d.) in het leven geroepen. Ook is er een divisie Kozijnenindustrie gekomen, die bestellingen vanuit heel Nederland aanneemt. Dozon coördineert de productie, de verpakking en de logistiek van de houten en kunststoffen kozijnen met toebehoren, waarbij ook het transport in eigen handen blijft. Volgens Nijenhuis is dat de beste garantie voor een tijdige levering op locatie ergens in Nederland. De producten die besteld worden bij de divisie Interieurbouw krijgen overigens dezelfde behandeling.

 

Samenwerking
Steeds vaker ziet Nijenhuis dat innovatieve en vooruitstrevende ondernemers horizontaal in de keten samenwerkingsverbanden zoeken. Zo kan een vast team bestaande uit een aannemer, een schilder en een installateur inschrijven op een werk. Hij zou graag zien dat zijn klanten wat meer oog zouden krijgen voor het nut van een verticale samenwerking. Dit betekent dat ook de leverancier als vaste partner wordt betrokken bij de fase voorafgaand aan de begroting. “Dit is met name zinvol als het onderhoud voor 20 of 30 jaar onderdeel uitmaakt van de aanbesteding. We kunnen onze kennis dan goed inzetten. Het maakt nogal uit of je elk jaar terug moet komen om de scharnieren bij te stellen of eens in de tien jaar. Samenwerken is toch de sleutel voor efficiënter en goedkoper bouwen.”

Vooroplopen
Dozon zoekt op een ander niveau eveneens de samenwerking met een groothandel voor elektrotechnische producten. Nijenhuis: “We ontmoeten elkaar met enige regelmaat om ontwikkelingen door te spreken. Je ziet duidelijk een trend – niet alleen bij de uitvoerende partijen – waarbij de bouw- en installatietechniek in elkaar schuiven. Wij blijven als leverancier niet aan de zijkant staan. Vooroplopen en anticiperen op ontwikkelingen; dat zit nu eenmaal in de genen van Dozon. En dat is volgens onze missie ook onze taak. We willen immers dat het werkproces van onze klanten vlekkeloos verloopt, althans voor zover wij er naar vermogen invloed op uit kunnen oefenen. Ongeacht de complexiteit leveren we de juiste producten om die op het juiste moment te bezorgen op de bouwplaats.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief