Merkwaardig

Merkwaardig

Merkwaardig
Heeft u thuis ook nog van die koperen leidingen op de muren van de keuken, de badkamer en het toilet? Het was tot 1980 in Nederland heel gebruikelijk dat de loodgieter zijn werk op die manier afleverde. Mooi is anders. Maar ja, wat is mooi? Een relatief begrip in ieder geval. De professionele installateur kan aan die opbouwleidingen wel mooi aflezen in hoeverre zijn voorganger op die plek een prutser was of een vakman. Hij wel. Persoonlijk vind ik inbouw in de wand gewoon mooier.

Maar nu nog iets anders. Als projectleider neem ik regelmatig een kijkje in pas opgeleverde nieuwbouwprojecten om na te gaan hoe de vaklieden hun werk na gedane arbeid hebben achtergelaten. Wat me dan vaak opvalt, is de veelheid aan opzichtige naamplaatjes, logo’s  en merktekens die overal zijn aangebracht. Op deuren, op het deurbeslag, op grepen van raamsluitingen en op installaties. Waar is het voor nodig dat elke vakman, elke leverancier en elk bedrijf zijn sporen nalaat op de plek waar zijn product is gemonteerd? Is het een genetische erfenis die de menselijke soort gemeen heeft met honden en katten? Zouden de betreffende leveranciers echt denken dat ze meer producten verkopen als ze overal hun visitekaartje achterlaten? Zouden mijn gasten die gebruikmaken van mijn toilet, daar alle merknamen gaan noteren van de stortbak, de toiletpot, het wasbakje en de wc-rolhouder? Die komen na hun toiletbezoek dan zeker opgelucht de kamer in met de mededeling: ‘Goh, ik zie dat je zo’n toffe pot van KAKUL hebt hangen. Wat een comfortabel ding zeg. Goeie keus, man!” Het is maar vraag of de gastheer in dat geval wel zo’n behoefte heeft aan die boodschap. Wat is er eigenlijk op tegen dat een leverancier of producent zijn logo of naam op een bescheidener plaats zou aanbrengen? 

Naast al die herkenningstekens en uithangbordjes tref ik ook allerlei logo’s en opschriften aan van  keurmerken. Bekend zijn de SKH-merktekens. Hoe lang wil iemand vanuit zijn favoriete stoel zitten turen naar het keurmerk dat aan de binnenkant van het deurkozijn is aangebracht ? Het ingelaten genagelde plastic merkteken vermeldt: ’Niet verwijderen, inbraakwerend, 3 SKH’. Een KOMO-logo is meegespoten in de kleur van het kozijn. Eerst denk je daarbij nog: 'Blijft de verf op termijn wel op dat logo zitten?’ Maar al snel neemt de ergernis toe en het aantal vragen dat op je af komt. Heeft  SKH ooit aan een eindgebruiker gevraagd wat die vindt van die waarschuwingstekens in zijn interieur? Kan dat niet anders? Ik vond het na één keer genoeg en heb voor mijzelf de conclusie getrokken dat heel veel achtergelaten logo’s, visitekaartjes of labels als mededelingen niet eens echt ‘MERKWAARDIG’ meer zijn.

Peter Kraak    

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief