Malafide slotenmaker steeds professioneler

Malafide slotenmaker steeds professioneler

Strijd tegen torenhoge facturen

Facturen van twee- of drieduizend euro voor het eenvoudig vervangen van een toegangsslot na een buitensluiting zijn helaas nog steeds praktijk in Nederland. Malafide slotenmakers vragen buitenproportionele bedragen voor hun ‘service’ en maken misbruik van hun positie als iemand de deur achter zich dicht trekt zonder sleutels of deze kwijt zijn.

Het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde (NSSG) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) vroegen eind april in een uitzending van het tv-programma Meldpunt aandacht voor dit onderwerp. Aanleiding: een aantal schrijnende voorbeelden van de vaak intimiderende werkwijze van malafide bedrijven. Zoals het verhaal van de schoonvader van Hanneke ten Böhmer. Hij lijdt aan beginnende dementie en verloor zijn sleutels. Hanneke, die aan de andere kant van het land woont, schakelde een slotenmaker in die de deur opende. Haar vader rekende af met een pintransactie. Achteraf zag Hanneke op het afschrift dat er een bedrag van ruim 1.800 euro was afgeschreven.

Torenhoge facturen
Woordvoerder Suzanne Schat van het CCV bevestigt dat er ondanks eerdere campagnes en media-aandacht nog steeds klachten over de malafide praktijken van slotenmakers binnenkomen. “We zien hier kopieën van facturen van vele honderden tot zelfs enkele duizenden euro’s voor het vervangen van een slot of het openen van een dichte deur. Dat staat in geen enkele verhouding tot geleverde dienst. Duidelijke voorbeelden van het misbruik maken van de situatie.” Extreem noemt Schat een voorbeeld in Amersfoort. “Daar moest een bedrag van ruim drieduizend euro betaald worden. En zoals dat in de meeste van dit soort gevallen gaat, had de opdrachtgever al een handtekening gezet voordat het uiteindelijke bedrag duidelijk was. Een truc die veel malafide bedrijven gebruiken.”

Intimidatie
Vooraf geen duidelijke prijsindicatie geven is volgens het NSSG en CCV een kenmerkende werkwijze voor een malafide slotenmaker. “Daarnaast komt intimidatie veel voor. Je wordt vaak gedwongen om te tekenen voor ze iets gaan doen of om te betalen als bij het contact afrekenen ineens veel meer voldaan moet worden dan eerst was afgesproken.” Doordat deze zogenaamde specialisten vaak met twee medewerkers aan de deur verschijnen, durven veel mensen geen tegengas te geven zodra de problemen zich openbaren.”

Bijna wekelijks
Bij Van der Pol Beveiligingstechniek in Amersfoort hebben ze bijna wekelijks te maken met mensen die zichzelf hebben buitengesloten. “Of met mensen die het slachtoffer zijn geworden van een malafide slotenmaker. Die vierhonderd euro moeten betalen om een dichtgevallen deur te laten openen. Of waarbij acht cilinderplaten zijn geplaatst op een gewone deur en daarvoor een factuur van 2.500 euro gepresenteerd kregen. Het zijn echt pure oplichters”, zegt directeur Wandert van der Pol. Het is volgens Van der Pol een probleem waarmee de markt al veel langer wordt geconfronteerd. “Maar er lijken steeds meer van dit soort malafide bedrijven te komen en ze presenteren zichzelf ook steeds beter en professioneler. Zo misbruiken ze het PKVW-logo op hun website of zeggen ze bij een andere erkende club aangesloten te zijn.”

Google Adwords
Bijkomend probleem is dat deze bedrijven flink investeren in hun online vindbaarheid. “Door via Google Adwords te zorgen dat ze altijd bovenaan in de lijst staan als mensen zoeken op termen als sleutels kwijt of slotenmaker, weten ze vrij eenvoudig klanten te krijgen. Mensen die zonder sleutel voor een dichte deur staan, kijken vaak niet verder dan het eerste zoekresultaat. Met alle gevolgen van dien.” Tel daarbij op dat de websites van deze bedrijven er vaak tiptop uitzien en mensen zijn snel overtuigd dat ze met een vakman te maken hebben. “Maar schijn bedriegt. Zelfs een PKVW-logo of andere erkenningszegel op de site zegt helemaal niets. De meeste malafide bedrijven knippen en plakken die logo’s van andere sites en zetten ze op hun eigen website.”

Herkennen
Bij Slotservice Kampen herkennen ze de geluiden uit Amersfoort. “Ik denk dat wij iedere maand wel mensen aan de lijn krijgen die buiten staan. En datzelfde geldt eigenlijk voor de slachtoffers van de malafide bedrijven. Ook daarvan zien we maandelijks voorbeelden. Mensen die enorme bedragen moeten betalen en zich vaak bedreigd en geïntimideerd voelen”, zegt een medewerkster. Voornaamste oorzaak van veel problemen is dat mensen pas over een slotenmaker nadenken als het te laat is. “Als een slot kapot is of iemand staat zonder sleutel voor een dichte deur, hebben ze ineens iemand nodig en gaan ze snel op zoek. Dan komen ze inderdaad uit bij de bedrijven die zichzelf bovenaan de zoekresultaten adverteren en dat zijn vaak niet de meest betrouwbare.”

24 uur bereikbaar
De gevolgen van die marketingstrategie van malafide bedrijven ondervinden ze bij PreMax Beveiligingen in Drunen regelmatig. “Op onze site staat dat we 24 uur bereikbaar zijn. Het probleem is echter dat men bij buitensluiting snel op internet gaat googelen met de termen: ‘buitengesloten plus woonplaats’, of ‘slot open maken pluswoonplaats’. In 95 procent van de gevallen – als het niet 100 procent is – verschijnen de malafide slotenmakers bovenaan. Zij betalen honderden euro’s per maand aan Google en verwerven hiermee de eerste rang. Hierdoor hebben wij minder met buitensluitingen te maken, simpelweg omdat wij minder goed vindbaar zijn”, zeggen Annemarie en Edwin Bok van PreMax Beveiligingen. Wel worden Edwin en Annemarie geconfronteerd met het slechte werk van malafide bedrijven. “Zo belde een klant van ons die ’s avonds niet naar binnen kon door een defecte cilinder. Hij dacht dat wij niet bereikbaar waren dus hij zocht op internet en vond een bedrijf. Mensen kwamen in een anonieme bus voorrijden waarna ze een nieuwe plaatsten. Daarvoor moest 225 euro betaald worden. Dat valt nog mee want we horen vaker dat voor zo’n klusje zevenhonderd euro of meer afgerekend moet worden. Maar helaas voor onze klant lag die cilinder de volgende dag al in duizend stukken op de grond. Uiteindelijk hebben wij er een nieuwe in gezet en was de klant echt geholpen. Maar zo’n slechte kwaliteit hadden wij nooit eerder gezien.”

Bekendheid
Het genereren van meer bekendheid voor het probleem van de malafide slotenmakers is in de ogen van de PKVW-erkende slotenmakers een van de belangrijkste stappen die gezet moeten worden. “Maak consumenten bewust van de trucs van deze bedrijven. Een gelikte website met logo’s zegt helemaal niets. Leer mensen dat ze verder moeten kijken dan het eerste bedrijf dat ze tegenkomen”, zegt Wandert van der Pol. In Kampen klinkt eenzelfde oproep. “Het CCV heeft op zijn website een landkaartje waarop je heel eenvoudig alle PKVW-erkende specialisten kunt vinden. Dus ook die bij jou in de buurt. Daar moet echt veel meer aandacht voor komen want daar vindt de consument betrouwbare specialisten”, aldus de medewerkster van Slotservice Kampen.

Keurmerk bewaken
Volgens Van der Pol is er nog een andere actie noodzakelijk vanuit het CCV. “Ga actief de strijd aan tegen misbruik van het PKVW-logo. Daarover wordt al heel lang gesproken, maar tot op heden kan iedereen ongestraft goede sier maken en het logo op zijn website en facturen gebruiken. Daarmee wordt de waarde van het PKVW-keurmerk uitgehold.” Van der Pol is zelf betrokken bij de doorontwikkeling van het keurmerk naar ‘PKVW 3.0’. “Controle en handhaving op ongeoorloofd gebruik van het logo is een voorwaarde om het keurmerk te waarborgen. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat een bedrijf dat dit logo voert ook echt gecertificeerd is.”

Helder en duidelijk
Gevraagd naar de eigen werkwijze van de specialisten laten Van der Pol, PreMax Beveiligingen en Slotservice Kampen weten vooral transparant te werken. “Dat begint al bij het geven van een duidelijke prijsindicatie. Voor het simpelweg openen van een dichtgevallen deur rekenen we ongeveer honderd euro binnen de regio Amersfoort. Daarbuiten geldt een toeslag die afhankelijk is van de afstand. Maar ook die wordt vooraf vermeld zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan”, zegt Van der Pol. Ook in Kampen worden de prijzen vooraf duidelijk aangegeven. “Mochten we op basis van de vraag geen exacte schatting kunnen geven, dan proberen we een richtbedrag te geven. Als we dan ter plaatse komen en goed kunnen inschatten wat er gedaan moet worden, krijgen de mensen een gerichte prijs. Pas als ze die weten en daarmee akkoord zijn, gaan we aan de slag.”

Geen issue
Hoewel het volgens Blok voor het overgrote deel van de klanten geen issue is, geven ze ook in Drunen vooraf een indicatie. “Zeker bij een buitensluiting of defect slot wil de klant zo snel mogelijk geholpen worden. Het merendeel informeert niet naar de prijs. En misschien gaan klanten er ook wel vanuit dat ze een hoog tarief moeten betalen vanwege de geboden haast, zeker als het in de avonduren gebeurt”, zegt Annemarie Bok. Datzelfde geldt overigens ook voor het al dan niet PKVW-gecertificeerd zijn van de slotenspecialist. “Het is een keurmerk dat klanten te weinig zegt in zulke situaties. Zij willen een acuut probleem opgelost hebben.”

Onderscheiden
Volgens CCV-adviseur Susanne Schat is duidelijkheid verschaffen inderdaad een van de manieren waarop de erkende sleutelspecialisten zich kunnen onderscheiden. “Door vooraf te melden waar mensen aan toe zijn, geef je vertrouwen en duidelijkheid. Gecertificeerde bedrijven voldoen aan kwaliteitseisen en zij zullen er alles aan doen om het vertrouwen in die eisen waar te maken.” Schat benadrukt overigens dat het niet-gecertificeerd zijn van slotenmakers niet automatisch betekent dat het om malafide bedrijven gaat. “Integendeel! Er zijn genoeg vakmensen actief die niet zijn aangesloten bij een organisatie of een keurmerk bezitten, maar die wel goed werk leveren. Maar bij een PKVW-gecertificeerd bedrijf heb je de zekerheid van kwaliteit en daar kiezen veel mensen graag voor.”

Bezoek website ‘vakman’ stijgt na uitzending
De speciale website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid ‘Vakman’ met een overzicht van PKVW-erkende bedrijven, werd in de dagen na de tv-uitzending van Meldpunt eind april veelvuldig bezocht. Tijdens de uitzending riep CCV-adviseur Daniëlle Ohler kijkers op om een erkende specialist in de buurt op te zoeken. “Zet het nummer van een erkende Politiekeurmerk Veilig Wonen-slotenmaker in je telefoon. Zo heb je in geval van nood altijd een betrouwbare vakman bij de hand”, aldus Ohler. Of de bezoekers van de website ook daadwerkelijk een telefoonnummer van een specialist hebben toegevoegd aan hun contacten is niet bekend. “Dat kunnen we niet herleiden uit de bezoekersaantallen, maar de aanzienlijke stijging van het aantal bezoekers toont in ieder geval de belangstelling voor het onderwerp. Het is toch een teken dat mensen ermee bezig zijn en erover nadenken. Dat is een goede eerste stap”, zegt Susanne Schat, eveneens adviseur bij het CCV.

–––––––––––––––––

Landelijke campagne
Annemarie en Edwin Bok van PreMax Beveiligingen pleiten voor een landelijke mediacampagne die mede door de overheid geïnitieerd wordt. “Er is de afgelopen jaren veel geld en energie gestoken in de campagnes van Harm Alarm – Maak het ze niet te makkelijk. Waarom komt er geen variant over buitensluiting, zoals: ‘Buitengesloten? Kijk snel op het ccv.nl en vind een betrouwbare vakman bij u in de buurt’. Zo’n boodschap maakt mensen bewust en voorkomt een heleboel problemen.” Bok vindt dat ook de PKVW-bedrijven zelf een taak hebben in het creëren van meer bekendheid. “Zeker, daarin spelen wij ook een rol. Maar het effect is vele malen groter als ook de overheid haar rol pakt en gericht voorlichting gaat geven.”

Onbetrouwbare slotenmaker
Op internet staan vele tips en adviezen te vinden over het vinden van betrouwbare slotenmakers en het herkennen van malafide branchegenoten. Zo kan een consument volgens de Consumentenbond een ‘onbetrouwbare slotenmaker’ herkennen aan het vooraf niet geven van een prijsindicatie, het werken met weinig gereedschappen, rondrijden in een auto zonder bedrijfslogo of met een buitenlands kenteken en de eis dat vooraf een handtekening gezet wordt. Ook ontbreekt vaak een telefoonnummer op de factuur en wordt gewerkt met een landelijke telefooncentrale of tussenpersoon. Soortgelijke adviezen geeft ook het CCV. Vooral het vooraf zetten van een handtekening wordt sterk ontraden. “Doe dit nooit want zodra die erop staat, kunnen ze invullen wat ze willen. Daarna is het hun woord tegen het jouwe”, zegt adviseur Susanne Schat.

Dit artikel staat in de rubriek 'Politiekeurmerk Veilig Wonen' in de Raam en Deur juni editie 3-2019.
Tekst Geert Hilferink Foto’s Van der Pol Beveiligingen, Slotservice Kampen, PreMax Beveligingen, CCV, Geert Hilferink

 

 

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief