Groene ideeënbronnen

Groene ideeënbronnen


September is doorgaans dé maand voor tuinbeurzen. Her en der verspreid worden interessante evenementen georganiseerd, van branchebrede happenings tot vakbeurzen die een platform bieden voor specialistische assortimenten. Vakblad MIX loopt door de Europese kalender en zet de highlights even in de schijnwerpers.


September is doorgaans dé maand voor tuinbeurzen. Her en der verspreid worden interessante evenementen georganiseerd, van branchebrede happenings tot vakbeurzen die een platform bieden voor specialistische assortimenten. Vakblad MIX loopt door de Europese kalender en zet de highlights even in de schijnwerpers.

Demo-Dagen, Papendal

8 t/m 10 september

Jaren geleden wurmde Demo Dagen zich vrijwel geruisloos op de beurskalender. Het evenement was tot dusverre voorbehouden aan aanbieders van landbouwmachines en de doelgroep logischerwijs professionele eindgebruikers. Enkele jaren geleden zorgden leveranciers van kleinere tuinmachines voor een fluwelen revolutie: zij mochten zich verenigen op een apart gedeelte en daar hun klanten/eindgebruikers ontvangen. Dat zijn professionals maar zeker ook dealers.

De formule van ‘Papendal’, zoals het evenement in de volksmond heet, is duidelijk en logisch: op het buitenterrein kunnen de machines worden gedemonstreerd, dus kunnen klanten er ook mee aan de gang. Voor professionals is dat natuurlijk een heel groot pre, voor inkopers van particuliere machines speelt dat niet of nauwelijks. Wel is het handig om zowat alle aanbieders van dat segment bij elkaar te hebben.

Dit jaar is de routing van het evenement veranderd. Het centrale veldje waar leveranciers van de kleinere tuinmachines stonden, behoort niet meer tot het beursterrein. Het groepje is nu elders ondergebracht. Van oudsher was de logistiek van de bezoekersstroom een probleem. De lange wachttijden zorgden vaak voor niet al te vrolijke gezichten. Daar heeft de beursorganisatie hard aan gewerkt. Voor de komende editie garandeert zij dat alle bezoekers binnen 25 minuten van de parkeerplaats op het beursterrein zijn. In totaal zullen zo’n 250 exposanten het Papendal-terrein bevolken. Er worden zo’n 30.000 bezoekers verwacht. Voor meer informatie kunt u bellen met de organisatie, 026.339.64.10, of surfen naar www.demo-dagen.nl.

Expo Green, I-Bologna

Logo_ExpoGreen

11 t/m 13 september

Voor wie wel eens ooit op de Eima in Bologna is geweest, zal de naam Expo Green redelijk nieuw klinken. Zeker omdat in het logo ook nog eens de grote Eima terugkomt. Op zich niet vreemd, want het grote, Italiaanse landbouwevenement besloot enkele jaren geleden tweejaarlijks te gaan. De aanbieders van tuinmachines, op de grote Eima slechts een klein maar interessant deel, konden zich daar toch niet helemaal in vinden. Mede met het oog op de ontwikkelingen in Keulen, waar de Gafa besloot om tweejaarlijks te gaan, besloot organisator Unacoma samen met de morrende aanbieders uit het tuinmachinesegment iets nieuws op poten te zetten. Het logisch gevolg was de geboorte van Expo Green, dat dit jaar zijn tweede editie beleeft en dus in de oneven jaren wordt georganiseerd. Geheel zelfstandig en dus ook ontdaan van de grote machines.

Het Bolognese evenement combineert een binnen- en een buitenevenement. In de hallen kun je het typisch beursgevoel opsnuiven en buiten ligt 10.000 m2 terrein waarop verschillende producten kunnen worden getest. Het evenement is weliswaar voornamelijk op professionele leest geschoeid, maar veel Italiaanse aanbieders hebben ook een aanbod in hun programma wat ook in dhz niet zou misstaan. En het gaat niet uitsluitend om machines maar ook om andere, functionele tuinproducten en dat maakt het evenement interessant. Voor meer informatie kunt u terecht op www.expogreen.it of belt u met Unacoma, 0039.06.43.29.81.

GLEE, GB-Birmingham

logo_glee

20 t/m 22 september

Engelsen houden graag vast aan traditie. Op veel terreinen werkt dat eerder verlammend, maar in het geval van GLEE niet. Eigenlijk behoeft het evenement nauwelijks introductie want de grootste, Britse tuinvakbeurs is voor velen een vaste waarde. Neemt niet weg dat de GLEE door de jaren heen wel behoorlijk veranderd is. Ooit eens begonnen als een bijelkaarraapsel van allerlei tuinproducten oogt het evenement tegenwoordig professioneel en goed gesegmenteerd. Enkele jaren geleden waren de ambities zo hoog opgeschroefd dat GLEE zelfs moest uitgroeien tot een wereldevenement à la Gafa/Spoga. Zover zal het niet komen, maar door de internationale lokaliteit spreekt het evenement aan en blijft het een interessante waarde op de beursagenda. Bezoekers uit diverse landen weten Birmingham probleemloos te vinden. Ondanks het feit dat de globalisering ook niet aan de GLEE voorbijgegaan is, blijft de beurs best interessant. Tussen de aanbieders die je op vrijwel alle tuinevenementen tegenkomt, tref je nog steeds kleine, onbekende aanbieders aan die met hun bijzondere producten de wereld willen veroveren. Dat zijn de krenten waarvan de GLEE er verhoudingsgewijs méér in pap heeft dan welke andere beurs dan ook.

In de aanloop naar de Birminghamse tuinvakbeurs zijn de voortekenen uitermate gunstig. De Britse tuinbranche spint, ondanks de recessie, garen. In april bedroeg het omzetplus zelfs 42%. En dat de tuin onverminderd populair is bij de consumenten blijkt uit een onderzoek van de Britse tuinbranche HTA: 23% van de mensen die ondervraagd werden, is voornemens om meer te gaan besteden, 53% spendeert waarschijnlijk hetzelfde bedrag. Dat zijn goede vooruitzichten die ook in grote lijnen stroken met andere resultaten. Zo denkt 31% de tuin meer te gaan gebruiken, terwijl 56% verwacht net zo veel tijd in de tuin door te brengen als vorig jaar. En zelfs van werken in de groene buitenkamer zijn de Britten niet vies: 29% kiest ervoor, nog meer te gaan tuinieren, terwijl 56% tevreden is met de ‘normale’ hoeveelheid werk.

Al met al zal de positieve sfeer van de Britse tuinbranche in Birmingham merkbaar zijn. Overigens vinden er naast het ‘normale’ beursgebeuren nog seminars plaats. Traditiegetrouw kunnen bezoekers alle nieuwe producten terugvinden op het noviteitenpaviljoen. Ook voor inkopers uit het buitenland verandert er weinig: zij kunnen terecht in het International Buyers Centre. De entree is gratis bij voorregistratie. Voor meer informatie surft u naar wwww.gleebirmingham.com of belt u 0044.845.051.2611.

SUN, I-Rimini

logo_sun

8 t/m 10 oktober

Najaarsbeurzen in Italië bezoeken, is in de regel geen straf. Niet alleen vanwege het aangename klimaat maar ze produceren er ook tal van functionele maar ook decoratieve producten. Dat is jaarlijks wel te zien op de 27e editie van Sun, salone internazionale dell’esterno, oftewel de internationale beurs voor het buitenleven. En dat gaat verder dan tuin. Volgens de beursorganisatie vormen innovatie, inspiratie en creativiteit de rode draad van het evenement. In ieder geval zijn de 12 beurshallen, zo’n 90.000 m2, gevuld met een interessant en internationaal aanbod.

Jaarlijks trekken er zo’n 25.000 professionals richting Rimini waar tal van segmenten in de schijnwerpers staan. En dan reikt het spectrum van relatief eenvoudig tot hoogwaardig design. Dat maakt het evenement ook interessant want het clustert zowel de breedte als de diepte van het aanbod. De beurs heeft voor bezoekers een hele bijzondere service, Sun Global Business genaamd. In 2008 organiseerde Sun 150 zakelijke bijeenkomsten voor exposanten (in hun stands) met geselecteerde inkopers uit Griekenland, Spanje, Duitsland en Marokko die op kosten van de beurs waren uitgenodigd. Dat was een groot succes en voor organisatoren aanleiding om het nog iets grootschaliger aan te pakken. Tijdens de 700 businessmeetings worden inkopers uit de VS, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Griekenland en de Balkanlanden verwacht. Maar ook voor Nederlandse inkopers is het evenement interessant omdat de grote groep Italiaanse aanbieders veel fraaie producten in hun portfolio hebben.

De beurs telt ongeveer 700 exposanten die gesegmenteerd zijn opgesteld. Overigens wordt parallel aan Sun de 5e T&T-Tende & Tecnica georganiseerd waarop zaken als beveiliging, energiebesparing e.d. centraal staan. Meer informatie? Surf naar www.sungiosun.it of bel naar de organisator Fiere e Comunicazioni in Milaan, 0039.02.86.45.10.178

Overzicht_terrein_liggend

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.