Garagedeurenmarkt groeit

Garagedeurenmarkt groeit

Comfort als nieuwe niche

De bouw trekt aan en de markt voor garagedeuren blijft niet achter. De groei zit in de renovaties en de kleinere bouwprojecten, vertellen Peter Stoop en Léon Wijdenes van Hörmann Nederland. Het aantal domotica-toepassingen neemt toe en comfort is een nieuwe niche voor de branche.

De bouwbranche strooit graag met getallen – cijfers die groei onderbouwen, krimp illustreren, veiligheid en innovatie uitdrukken, omzetten hardmaken. Bij de garagedeurenbranche is het niet anders, vertelt algemeen directeur van Hörmann Nederland Peter Stoop. Met één kleine kanttekening: “Exacte getallen ontbreken als het gaat om garagedeuren, want wij hebben geen overkoepelende branchevereniging die aantallen meet. Maar beredeneerd gissen kunnen we wel, op basis van marktanalyses van onder andere Bouwkennis.”
Op grond van die en andere bronnen komt Peter Stoop tot een groeicijfer van zes procent in 2016 in dit marktsegment: “De groei komt voor een derde voor rekening van de renovatiemarkt en voor het overige uit kleinere nieuwbouwprojecten die in de crisistijd niet van de grond kwamen. De projectmatige markt groeide harder dan de particuliere markt.”
De totale jaarlijkse marktomvang in Nederland bedraagt 28.000 garagedeuren. Stoop: “Driekwart daarvan zijn sectionaaldeuren, een kwart is nog maar kanteldeur.” Het aandeel van de traditionele kanteldeur daalt ieder jaar, vertelt Stoop: “Tegenwoordig is de sectionaaldeur de basis van de markt. Mensen die hun kanteldeur vervangen kiezen vaak een sectionaaldeur, vanwege de bredere mogelijkheden in comfort en design.” 

Gezonder binnenklimaat 
Op een markt die zich vooral bezighoudt met het verfijnen en verbeteren van de basistypes (kantel-, sectionaal-, rol- en openslaande deuren), zijn nieuwe trends en grote innovaties schaars. Wie de BAU 2017 in München als ijkpunt neemt en marktleider Hörmann als referentie, ziet vooral noviteiten op gebied van comfort en domotica en schakelmateriaal. 
Hörmann introduceerde in januari op de BAU een sectionaaldeur die aan de bovenzijde op een ventilatiestand kan worden gezet. Stoop: “Garages worden tegenwoordig vaak gebruikt als deel van de woning, als verblijfsruimte. Dan is deze vorm van ventileren – aan de bovenste lamel, niet aan de onderste – optimaal. Gekoppeld aan een klimaatsensor zorgt dit voor een gezonder binnenklimaat en biedt bovendien meer privacy en veiligheid.” Die nieuwe functie – de garage als verblijfsruimte – maakt overigens ook dat de branche beter geïsoleerde garagedeuren aanbiedt.
Stoop typeert de sectionaaldeur met ventilatiemogelijkheid als een nicheproduct: “We richten ons hiermee op bijvoorbeeld tweeverdieners en vijftigplussers, mensen die hechten aan comfort en ook bereid zijn daar geld aan uit te geven.”

Van de jaarlijkse afzet van 28.000 garagedeuren is driekwart sectionaaldeur, een kwart nog maar kanteldeur.

Domotica en veiligheid
Op gebied van domotica en elektronische toegang gebeurt binnen de garagedeurenbranche het meest, stelt Peter Stoop: “Uit de utiliteitsbouw zijn noviteiten overgenomen als het toetscodesysteem, de vingerscan en gebruik van de smartphone. Je kunt tegenwoordig via je telefoon een kleurcode versturen aan iemand die je toegang wilt verlenen tot je garage als je zelf niet aanwezig bent. Met die kleurcode op de telefoon krijgt die persoon aan jouw garagedeur toegang dankzij een kastje aan de deur dat die kleurcode uitleest.”
Behalve comfort en domotica is ook veiligheid een belangrijk aandachtsgebied, stellen Stoop en Wijdenes: “Hörmann heeft een patent op een nieuwe vingerklembeveiliging en op een onderloopbeveiliging waardoor deuren automatisch niet helemaal dicht gaan, maar tijdig stoppen en zo niet je auto beschadigen bij het in- en uitrijden. Daarnaast biedt Hörmann garagedeuren aan met trekverentechniek met veer-in-veersysteem, zodat een gebroken veer niet kan wegspringen.”

Plug-and-play
En dan is er nog het ‘ontzorgen’ van de klant. Stoop: “Kenmerkend voor de Nederlandse markt is dat de particulier vaak op zoek gaat naar een garagedeurspecialist die hem alles uit handen neemt. Heel anders dan in bijvoorbeeld Duitsland. Daar koopt de particulier vaak een deur bij de bouwmarkt en gaat zelf aan de slag.” 
Om die Nederlandse particuliere klant te bedienen, biedt de branche steeds vaker een compleet pakket aan. Wijdenes: “Men koopt een plug-and-playsysteem – inclusief demontage en montage, aanhelen van de vloer, het verleggen van leidingen, afvoer van afval en nastellen plus onderhoud van een garagedeur.”
Bij dat pakket hoort ook een brede keus op het gebied van vormgeving Stoop: “Vroeger stond alleen de functionaliteit voorop. Tegenwoordig is er een waaier aan esthetische opties. Je kunt inlays op je garagedeur laten aanbrengen om de garage te personaliseren of af te stemmen op de architectuur. Tegelijkertijd spannen fabrikanten zich in om de garagedeur te verduurzamen. We ontwikkelen deuren die langer fraai blijven en langer kleurecht blijven.”

Braafste jongetje in Europa 
Volgens Peter Stoop is de Europese wet- en regelgeving geen aanjager van trends en innovaties: “Ik denk dat Europese regels vooral gaan zorgen voor een nivellering van de eisen. Niet alleen het braafste jongetje uit de klas moet aan de Europese normen voldoen, maar ook degene die een beetje achterop blijft. Nederland wordt vaak opgevoerd als modelland als het gaat om wet- en regelgeving, kijk naar de inbraakwering. Wij zijn dat braafste jongetje uit de klas.”

Tekst:  Hans Fuchs
Beeld: Hörmann Nederland

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief