Garagedeuren: verfijning en optimalisatie

Garagedeuren: verfijning en optimalisatie

Meer montagegemak voor de installateur, een nieuw prestatielabel dat de consument informeert over de prestaties van een garagedeur, en nieuwe functies voor de garage, met alle gevolgen van dien voor de keuze van de garagedeur. John Stadhouders van Doco International, Raymond Olderaan van Hörmann en Jan-Pieter de Graaff van Salco Garagedeuren laten zich uit over trends en ontwikkelingen op het gebied van de garagedeur.

De kanteldeur, de roldeur en de (zijdelingse) sectionaaldeur; het zijn de klassiekers onder de garagedeuren. En daaraan zal niet snel iets veranderen, stelt John Stadhouders van de afdeling R&D van Doco International. Volgens Stadhouders is de garagedeurenmarkt zo goed als uitgekristalliseerd: “De branche heeft bijna een eindstadium doorgemaakt. Momenteel is bij producten vaak alleen nog maar sprake van optimalisatie en verfijning.”

Ook Raymond Olderaan, commercieel manager woningbouw bij marktleider Hörmann ziet het zo: “In deze branche is men redelijk conventioneel. Grote revolutionaire ontwikkelingen zien we eigenlijk niet meer. Niet op gebied van isolatie, noch wat betreft architectonische uitstraling of inbraakwerendheid. Als het bij Hörmann gaat om R&D, hebben we het vaak over miniscuul kleine aanpassingen die bijvoorbeeld onze kanteldeuren, die sinds 1946 op de markt zijn, verbeteren waar het nog mogelijk is, de techniek verfijnen waar het nog gaat.”

Montagegemak
De optimalisatie en verfijning beperkt zich niet tot verbeteringen die de consument ten goede komen. De branche heeft volgens Stadhouders vooral ook de installateur in het vizier: “De verfijningen zitten hem met name in het zo snel mogelijk monteren bij de eindgebruiker. De trend is om de installateur zo weinig mogelijk handelingen te laten verrichten. Bijvoorbeeld met een nieuw inhangsysteem dat wij hebben ontwikkeld, daarvoor hebben wij een Europees patent. Met dat inhangsysteem kun je de hele power-unit van de garagedeur, met één persoon monteren, waar dat normaliter twee mensen vraagt. Het systeem werkt vooral goed bij achterliggende veren-assen.”

Een ander voorbeeld betreft de inbouwsituatie, aldus Stadhouders: “De garagedeur moet steeds compacter ingebouwd worden. Wij hebben daarvoor een nieuw systeem, EXS-40, dat maar tachtig millimeter ruimte nodig heeft, inclusief aandrijving.” Momenteel is geen enkel ander garagedeursysteem zo compact zonder speciale voorzieningen, aldus Stadhouders.

En ook het aanleveren aan de markt is veranderd, aldus Stadhouders: “Doco levert voor de 'open markt', waar bedrijven onder eigen naam garagedeuren op de markt brengen. Ons bedrijf levert de laatste jaren steeds meer complete systemen in plaatst van losse componenten, waarbij onze klant zelf alleen nog zijn panelen en aandrijving kiest. Men koopt een systeem, plug & play. Voor onze klanten betekent dat een besparing op montageruimte en op personeel. Alleen de installateur komt er nog aan te pas.” Het is een ontwikkeling die sinds een jaar of twee gaande is, meldt Stadhouders.

App
Directeur Jan-Pieter de Graaff van Salco Garagedeuren ziet ook verfijningen waar de consument van profiteert: “In het algemeen zijn op gebied van aandrijving de stillere techniek en de bedieningsmogelijkheden belangrijker geworden. Geïntegreerde verlichting in motoren is tegenwoordig allemaal in LED uitgevoerd.” Salco Garagedeuren levert vooral maatwerk garagedeuren. Als het gaat om gebruiksgemak, ziet De Graaff in dat segment een toenemende vraag naar externe aansturing: “Met name in het hoge segment is er de vraag naar het openen en sluiten van de garage met domotica, tablet of smartphone.”

Olderaan noemt dat laatste een typische exponent van een vraaggestuurde ontwikkeling. En ook Hörman biedt consumenten op dat gebied oplossingen. Het bedrijf ontwikkelde de BiSecur Gateway met smartphone-app, waarmee men op afstand de garagedeur kan openen, waar ook ter wereld men zich bevindt. De app van Hörmann is sinds zes maanden verkrijgbaar en de aansturing aan de garagedeur kan worden geïntegreerd in bestaande garages.

De app is volgens Olderaan een voorbeeld van de onbegrensde keuzemogelijkheden die consumenten tegenwoordig hebben: “Nee verkopen, komt bijna niet voor. De opties zijn onbegrensd, de rest is aan de klant. Vroeger was de functionaliteit het belangrijkste; men koos voor een kanteldeur, handbediend en met een houtnerfmotief.” Tegenwoordig is er een waaier aan esthetische mogelijkheden, aldus Olderaan: “De consument kan kiezen uit het gebruik van prints, uit een heel scala aan kleuren en bijzondere materialen. De garagedeur moet mooi ogen - meestal in hout, trespa of glas - en wordt mee-ontworpen of ingepast in de architectuur. We zien dat mensen die hun simpele kanteldeur na 25 jaar vervangen, vaak kiezen voor een sectionaaldeur; luxer, met de gevel gelijkliggend en in kleur harmoniërend met de façade.”

Vervanging
Dat vervangen van een oude garagedeur is momenteel een belangrijk marktsegment, aldus De Graaff: “Mensen die hun huis willen verkopen, merken dat dat moeilijk gaat en hopen met een renovatie hun woning op te waarderen. De aanpak van de garage hoort daar dan ook bij. Anderen kiezen niet voor verhuizen maar willen met oog op gemak, comfort en energiebesparing hun huidige woning verbeteren. Ook wij zien dat mensen dan vaak een kanteldeur vervangen door een sectionaaldeur.”

En die sectionaaldeur is tegenwoordig goed geïsoleerd, meldt Olderaan: “Een gevolg van de crisis is, dat mensen minder snel verhuizen en de garage een nieuwe, andere functie krijgt. In de garage staat dan niet de auto, de ruimte krijgt een 'bewoonbare' functie. En dan moet men van ventilatie - de auto-functie - naar isolatie.”

Bij Salco heeft men die trend vertaald in het standaard aanbieden van beter geïsoleerde garagedeuren. De Graaff: “Wij gebruiken standaard een garagedeur van 40 mm dik, tegenover de 20 mm die veel andere producenten in de basis toepassen. Dan heb je, dankzij de dikkere polyurethaan kern, meer volume en dus een betere isolatie, bij weinig meergewicht en met als bijkomend voordeel extra stijfheid.”

Stadhouders constateert bovendien een verschuiving in de vraag: “Er is meer vraag naar openslaande deuren, als alternatief voor sectionaaldeuren. Omdat niet iedereen zijn garage nog gebruikt als stalling voor de auto, heeft men ook niet altijd behoefte aan de ruimtebesparende sectionaal-oplossing. Men gebruikt dan liever een garagedeur met een deels openslaande brede deur, van een halve garagedeurbreedte, om makkelijk naar buiten en binnen te komen met fietsen, buitenspeelgoed of tuinspullen.

En de branche maakt het ontzorgen van de klant tot praktijk, aldus De Graaff: “De productie van nieuwbouwwoningen liep de laatste jaren niet goed, dat merk je ook in de garagedeuren. De groei zit in de vervangingsmarkt. En daar wil men de klant het werk compleet uit handen nemen; goed informeren en adviseren, de aannemer coördineren, het regelen van bouwkundige aanpassingen.”

Prestatieverklaring
En de wet- en regelgeving? Heeft die nog invloed op de garagedeur? Olderaan noemt het “een onduidelijk terrein”: “We zijn hier in Nederland afhankelijk van het Bouwbesluit. Wat dat voor ons in petto heeft, is altijd afwachten. Strengere eisen zijn wel waarschijnlijk, bijvoorbeeld ten aanzien van de veiligheid.”

Bijzondere factor is volgens Olderaan dat Nederland in het grote Europa zijn eigen regels kent: “Die nationale en Europese regels staan vaak haaks op elkaar. Al sinds jaar en dag is dat een lastige discussie, lastig ook omdat de productie van garagedeuren een internationale aangelegenheid is.”

Volgens Stadhouders is de invloed van Europa tastbaar in de eisen waaraan een sectionale deur moet voldoen, zoals bijvoorbeeld windlast: “Die eisen zijn gekwalificeerd naar de Europese normen. Sinds de zomer van 2013 moet je als producent een prestatieverklaring hebben voor je garagedeur, met daarin de U-waarde, de luchtdoorlaatbaarheid, de waterdoorlaatbaarhheid en de windlast. Voor alle sectionale deuren geldt een windlastkwalificering van klasse 2 of beter. De leverancier mag zelf bepalen of hij de informatie over U-waarde, lucht- en waterdoorlaatbaarheid geeft of niet. De vermelding van de windlast is echter plicht.” Deze eis is helemaal niet bekend bij de eindgebruikers, stelt Stadhouders. En dat is jammer: “De Europese wetgeving wil nu juist bereiken dat de eindgebruiker zich meer bewust is van het product dat hij koopt.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief