Familiebedrijf Anker Stuy.

Familiebedrijf Anker Stuy.

‘Over twintig jaar kunnen er energieopwekkende verven zijn’

Familiebedrijf Anker Stuy in Terwispel (Fr) is vermaard om z’n innovatieve verven.

Vooroplopen bij vernieuwingen, sterke merken lanceren en zich internationaal profileren. Dat is voor Anker Stuy de ontwikkelingsroute die leidt tot continuïteit van deze middelgrote vervenproducent. Dat zal niet veranderen onder de derde generatie van het familiebedrijf. Hij is niet zo vaak in Terwispel, daar in de voormalige Frico-melkfabriek aan de oude turfvaart tussen Heerenveen en Gorredijk, waar verfproducent Anker Stuy is gevestigd. Emile Stuy is exportmanager. Zijn topografische kennis reikt verder dan Friesland, want hij is wereldwijd onderweg tot in Brazilië. Ook daar verwerken ze de producten van Anker Stuy.
Onlangs nog was hij in Polen om te kijken naar een verfinstallatie in een fabriek. “Er was iets met de verfpomp. Ze verwachtten dan een keurig geklede meneer Stuy die met een team van specialisten komt kijken waar het aan mankeert. Maar zo gaat dat niet in een familiebedrijf van mkb-proporties – bijna vijftig medewerkers en een omzet van rond de 15 miljoen. Meneer Stuy komt in overall zelf de boel inspecteren om te kijken wat eraan scheelt. Daar staan ze dan even raar van te kijken. Het schept overigens wel direct een band met de fabrieksmedewerkers. Ik kan zo’n installatie natuurlijk niet zelf repareren. Maar ik weet wel hoe die apparaten waar onze verf ingaat, horen te werken. Je moet immers kunnen beoordelen of het euvel door de verf wordt veroorzaakt of door iets anders. In een familiebedrijf van onze omvang moet je als leidinggevende van sommige zaken veel weten en van alles de essentie. Die afwisseling in mijn werk bevalt me goed.”

Geschiedenis
Stuy Verf- en Snowcemdealer – zo heette het bedrijf van Adriaan Stuy, de opa van Emile, toen die in 1946 in Gorredijk de deuren opende van zijn verkoopkantoor, later groothandel. Maar Adriaan wilde meer dan alleen verf verkopen. Dat bleek toen hij in 1962 kleuren ging mengen en van halffabrikaten eindproducten maakte. Zijn verf viel in de smaak en de fabricage van eigen verven werd corebusiness.
Dan gaat het snel. Het is 1974 als Stuy Verven verkast naar Terwispel om zijn intrek te nemen in de voormalige melkfabriek. Vier jaar later wordt Anker aangekocht, een gerenommeerde verfproducent in Steenwijk, die zich al sinds 1898 profileert met kwaliteitsproducten. Anker Stuy was geboren, en sindsdien kun je zeggen dat het bedrijf al 120 jaar bestaat. Allengs tekent zich ook het klantenbestand af: houtverwerkende industrie zoals timmerfabrieken, meubel- en interieurbouwers en bouw- en schilderbedrijven. Dat zijn de drie pijlers onder het klantenbestand.

Innovatie
Door de bundeling van krachten en uitstekende mensen in het laboratorium, heeft het bedrijf zich de afgelopen 30 jaar kunnen profileren als een vernieuwer. Eind jaren tachtig al deden ze dat met zo mogelijk milieu-vriendelijke watergedragen alkydemulsie. De verftechneuten wisten de wateropname sterk terug te brengen en kunnen tien jaar garantie geven op Concept III. Mede hierdoor heeft het bedrijf een solide positie weten op te bouwen bij timmerfabrikanten. Inmiddels is Anker Stuy bezig met andere innovaties op basis van nieuwe chemische technologieën. Emile: “De timmerindustrie moet steeds sneller bouwelementen, bijvoorbeeld een kozijn, kunnen uitleveren. Wij spelen hierop in door producten aan te bieden die sneller drogen, goed verwerkbaar zijn en tevens meer flexibiliteit geven in een productieproces. En natuurlijk zorgen wij ervoor dat het coatingsysteem zeer duurzaam en bestendig blijft, zoals de industrie dat van ons gewend is. We werken hierin overigens samen met bouwers van applicatiemachines en kunnen in afstemming met onze klanten hun elementen beproeven in de testlocatie van deze fabrikanten.
Onze klanten kunnen ook bij ons terecht voor een kleurmengsysteem. Hierdoor ontstaat een enorme flexibiliteit in eindkleuren. We hebben zelf de pasta’s geproduceerd. Deze voldoen dus aan onze hoge kwaliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat rood rood blijft, zelfs na jaren van regen en zonlicht.”
Biobased verfproducten – verven gemaakt van herwinbare grondstoffen – zijn volgens Emile uitdagingen voor de nabije toekomst. “Voor de iets langere termijn kun je denken aan verf waarin zonnecellen zijn verwerkt. Dat soort ideeën kunnen me razend enthousiast maken. Stel je voor: een soort schilderbare energieopwekkende verven! Ik denk dat we met deze ontwikkelingen over twintig jaar behoorlijk op streek zijn.”

Contact met klanten
Vele innovatieve gedachten ontstaan door intensief contact met de klanten. Emile: “We praten veel met onze klanten. Wat houdt hen bezig en hoe willen ze hun verf op locatie opslaan en verwerken? We kunnen ze begeleiden door bijvoorbeeld richtlijnen te geven voor opslagvoorzieningen. Voldoen deze aan onze eisen dan kunnen wij onze kwaliteit blijven garanderen, ook al wordt de kleur op locatie gemengd.”

Flexibel
Het familiebedrijf moet concurreren met de Akzo Nobels van deze wereld. Qua inkoopvolume delven ze het onderspit. Maar de mkb’er uit Terwispel wint het op flexibiliteit. Emile: “Onze kleinste batch, de hoeveelheid verf die je in één keer aanmaakt, kunnen we produceren vanaf één ton. Dit geeft ons de mogelijkheid om custom made artikelen te produceren voor klanten. Uiteraard zijn onze standaard batches een stuk groter.”

Weinig last van crisis
Verf is een product dat snel opschaalbaar is en gemakkelijk te exporteren. Door die kwaliteiten heeft de onderneming weinig last gehad van de crisis. Want nog voor 2010 begon de export goed op gang te komen en dat is tijdens de crisis alleen maar toegenomen. Op die manier heeft Anker Stuy de terugval in Nederland goed kunnen compenseren.
De groeiende belangstelling in het buitenland leidt ook tot vestigingen over de grens. Er is al enkele jaren een kleine vestiging in Polen. Op dit moment zoekt Emile naarstig naar een locatie in Engeland, waar het bedrijf uitstekende contacten heeft en de afzet floreert.

Toekomstbestendig
Investeringen zijn belangrijk om de groei bij te benen. Want het gaat hard. Het bedrijf groeit uit zijn jas. De voormalig melkfabriek is telkens naar behoefte uitgebreid. Er staat inmiddels een moderne fabriek waarmee de derde generatie verffabrikanten kan inspelen op de vragen van vandaag en morgen.

 

Managementteam
Emile Stuy is lid van het managementteam. Het is zijn taak het internationale netwerk uit te breiden en te versterken. De overige familieleden in het managementteam zijn: John Stuy (vader en algemeen directeur), Armand Stuy (broer en commercieel directeur), Rob Stuy (oom en technisch directeur). Met z’n vieren zijn ze eigenaar van de onderneming. Het managementteam bestaat verder nog uit Jacob Oosterdijk (financieel) en Marcel Pruis (R&D en productie).

 

Fotobijschrift:
Emile Stuy is verantwoordelijk voor de versterking van de internationale positie van de onderneming.
Armand Stuy heeft het commerciële reilen en zeilen onder zijn hoede. Samen vormen ze de derde generatie van Anker Stuy.

 

Tekst Arie Grevers Foto’s Anker Stuy

Dit artikel heeft in de rubriek 'Familiebedrijf' in Raam en Deur editie 5-2018 gestaan.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief