Duitse degelijkheid, Hollandse esthetiek en een West-Friese mentaliteit

Duitse degelijkheid, Hollandse esthetiek en een West-Friese mentaliteit

Familiebedrijf Knipping:"Wij denken altijd vanuit de klantbeleving.”

Knipping is een producent van deuren, dakkapellen en kozijnen van aluminium en kunststof. Anders dan de oorspronkelijk Duitse merknaam doet vermoeden, is het bedrijf sinds jaar en dag gevestigd in het West-Friese Zwaagdijk. Knipping is een echt familiebedrijf dat in handen is van de tweede generatie van de familie Wiering. Onder aanvoering van algemeen directeur Jacob streven de Wierings constant naar innovatie en verduurzaming van producten en productieprocessen.

Helmut, Franz en Heino; het zijn namen die niet misstaan op een affiche van een schlagerfestival. Mogelijk hebben Hans en Betsie Wiering iets soortgelijks tegen elkaar gezegd toen ze in 1980 kozijnen uitzochten in de showroom van Helmut Knipping en zijn zoons Franz en Heino. Ze hadden van tevoren in ieder geval niet kunnen bevroeden dat tijdens dit bezoekje de kiem zou worden gelegd voor de oprichting van hun eigen kozijnbedrijf, dat nog altijd de naam Knipping draagt. Zoon Jacob, de huidige directeur van het bedrijf, legt uit: “Mijn ouders, die destijds een boeren- en aannemersbedrijf hadden, waren enorm onder de indruk van de kwalitatief hoogwaardige kunststof kozijnen van Knipping. Ook was er een bijzondere klik met Helmut Knipping. Hij vroeg aan mijn vader of hij zijn kozijnen wilde importeren in Nederland. Hans wilde dat wel en organiseerde een verkoopbijeenkomst aan huis. Dit werd met ruim 1500 bezoekers een overdonderend succes. Al snel werd de garage in mijn ouderlijk huis omgetoverd tot showroom en de slaapkamer tot kantoor. In 1997 werd uitbreiding noodzakelijk en bouwden we een nieuw bedrijfspand op het erf, op de plek waar vroeger de koeienstal stond.” 

Van leverancier naar producent
Vanaf het begin werkten Hans Wiering en Helmut Knipping samen op vertrouwensbasis. Begin jaren negentig ging Helmut met pensioen en verkocht zijn fabriek aan een multinational in Duitsland. Jacob: “Het verschil tussen de samenwerking met deze multinational en het familiebedrijf Knipping bleek enorm. De kwaliteit van de producten verminderde, er was nauwelijks productontwikkeling en klachten werden niet opgelost. We zaten in een spagaat: we waren volledig afhankelijk van een onbetrouwbare leverancier en wilden ons eigenlijk niet langer identificeren met Knipping, maar hadden als merkhouder in Nederland wel enorm veel geïnvesteerd in de merknaam. Helmut was inmiddels overleden en we hebben zijn zoons Franz en Heino gevraagd of we zelf mochten produceren onder de merknaam Knipping. Ze gaven niet alleen hun zegen, maar nodigden me ook uit om bij hen in de leer te gaan in Oost-Duitsland, waar ze na de val van de muur onder een andere naam hun eigen kozijnfabriek waren gestart. Zo gezegd, zo gedaan: sinds 2000 maken we de kozijnen zelf"

Familiebedrijf
Hans Wiering, inmiddels 72 jaar, is nog altijd actief op de zaak. Hij droeg zijn bedrijf in 2009 over aan zijn vier kinderen: Jacob, Diana, Hans en Sascha. De rolverdeling tussen de broers en zussen is op een natuurlijke wijze gegroeid: Jacob heeft de algemene leiding en richt zich op de productontwikkeling, productie en automatisering, Diana doet de marketing, verkoop en het klantcontact, Hans combineert verkooptaken met de werkvoorbereiding en Sascha is de spil op kantoor. Jacob: “We zijn nooit gedwongen of zelfs maar gevraagd om mee te werken in het familiebedrijf. Stuk voor stuk zijn we besmet geraakt met het enthousiasme van onze ouders over hun vak. Deze besmetting lijkt nu ook over te slaan op onze eigen kinderen, de derde generatie. Net als onze ouders pushen we ze niet om in het familiebedrijf te komen werken en, wie weet, groeit hun belangstelling voor het vak op dezelfde manier als bij ons.”
Samenwerken met al je broers en zussen: dat is vragen om problemen, toch? Jacob: “In het algemeen staan de neuzen dezelfde kant op. Onze mentaliteit is typisch West-Fries: we maken van ons hart geen moordkuil, zijn vrij direct in de omgang en komen snel to the point. Wat we gemeen hebben is een enorme betrokkenheid bij het bedrijf. Diana, Hans, Sascha en ik zijn echt de pijlers waar Knipping op rust. Continue zijn we bezig met nieuwe ontwikkelingen en dit straalt ook af op de werknemers. We stimuleren onze mensen om met ideeën te komen, mee te denken. Ze weten dat we openstaan voor opbouwende kritiek.”

Aluminium en kunststof
Knipping is ingericht op de productie van kleine partijen voor de particuliere markt. De wens van de klant staat altijd centraal. Jacob: “In Nederland is het kozijn een wezenlijk onderdeel van de emotionele beleving van een woning, anders dan bijvoorbeeld in Duitsland waar de functionaliteit voorop staat. We springen hierop in door de isolatiewaarde en functionaliteit van kunststof te combineren met de Nederlandse kozijnesthetiek. Als de klant dat wil, kunnen we het kozijn aan de buitenzijde voor zien van aluminium schaaldelen.”

Duurzaamheid 
Bij de Wierings werd het enthousiasme voor duurzame innovaties er met de paplepel ingegoten. Zo had vader Hans vroeger al wilde plannen om zijn huis te verwarmen met warmte uit koemelk. De huidige productielijn van Knipping is vanuit het cradle-to-cradle principe opgezet. In 2015 nam het bedrijf een duurzame poedercoaterij voor aluminium in gebruik, waarin dankzij een circulatiesysteem het spoelwater wordt gezuiverd en hergebruikt. Het is de eerste afvalvrije coaterij in Nederland. Duurzaamheid is bij productontwikkeling een leidend beginsel geworden. 
Jacob: “Het paradepaardje onder onze dakkapellen is de energiegenererende Knipping Prolux energy-dakkapel met zonnecollectoren onder de dakbedekking. Met een uniek, door ons gepatenteerd daksysteem zijn we bovendien in staat om binnen de regels van het bouwbesluit vijfentwintig procent meer ruimte en licht te genereren. Een ander mooi voorbeeld is het staalvrije en daardoor tweemaal zo goed isolerende Passief Huis kozijn. We besteden hierbij veel aandacht aan de aansluiting op het bouwkundig kader, dat natuurlijk voor een belangrijk deel de isolatiewaarde bepaalt. Een leuke ontwikkeling is dat we steeds vaker door architecten en aannemers worden gevraagd om in de eerste fase van een bouwproces mee te denken over isolatievraagstukken. Dat is verstandig. Als plannen over veel schijven worden uitgewerkt, raakt het zicht op de wensen van de eindgebruiker namelijk nogal eens vertroebeld. Wij denken altijd vanuit de klantbeleving.”

Toekomst
De toekomst lijkt er zonnig uit te zien voor Knipping. Jacob: ‘Vorig jaar hebben we een nieuwe productiehal in gebruik genomen, waardoor we de productie van dakkapellen hebben kunnen verdubbelen. Ook de kozijnen gaan als warme broodjes over de toonbank. Architecten en aannemers zijn vaak gewend met hout te werken, maar staan steeds meer open voor alternatief materiaal. Deze ontwikkeling wordt deels aangewakkerd door duurzaamheidswetgeving en ook doordat hun klanten ernaar vragen. Hoe dan ook is er voor ons in ieder geval genoeg werk de komende jaren!”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief