De succesformule van Renson.

De succesformule van Renson.

Belgisch familiebedrijf is internationale speler 

Al 107 jaar fabriceert de familie Renson in het Belgische Waregem producten op gebied van ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen. 

Paul Renson, de vierde generatie, verlegde de focus van productie naar kennis en innovatie. En met succes; het bedrijf floreert als nooit tevoren en boekte afgelopen jaren een spectaculaire internationale groei. Belgisch familiebedrijf is internationale speler 

In 1909 begint Polydore Renson in een fabriekje aan de Holstraat in Waregem met de productie van raampompen, deurkrukken en scharnieren. De volgende generaties (Georges, Jan en Paul) laten het familiebedrijf uitgroeien tot een wereldspeler in de nichemarkt van ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen. Daarnaast vindt inmiddels ook het deurbeslag de eindgebruiker, via dochterbedrijf Argent Alu. 
Het hoofdkwartier van de Belgische multinational staat nog altijd in Waregem. Paul Renson: ‘We hebben een sterke verbondenheid met de streek. Concurrenten kiezen voor landen met lagere loonkosten, maar wij blijven trouw aan België. Alleen op die manier kunnen we de beste service en kwaliteit van de Renson-producten garanderen. Bovendien is de arbeidsmoraal hier optimaal. Werknemers zijn gemotiveerd, flexibel en trouw aan ons en vice versa.’

Internationaal
De oriëntatie is bij Renson vrijwel van meet af aan een internationale. Georges Renson (tweede generatie) krijgt toegang tot een wereldwijd distributienetwerk, wanneer hij in de Eerste Wereldoorlog samen met de bekende industrieel en politicus Léon Bekaert naar Engeland vertrekt. Bekaert belichaamt de tweede generatie van de gelijknamige Belgische multinational, de bekende producent van hoogwaardig staaldraad. Hij exporteert in die tijd al naar Engelse koloniën als Egypte en Brits-Indië. Georges mag gebruikmaken van dit enorme distributienetwerk. 
Vandaag de dag is Renson actief in meer dan zeventig landen, waaronder Rusland, de Verenigde Staten, Australië en India. Paul Renson: ‘We bouwen aan lokale netwerken, dat is volgens ons de beste strategie om een markt te ontginnen. We stellen daarvoor sales teams samen van mensen ter plaatse. Dat blijkt te werken. Ruim een derde van de omzet draaien we buiten de Benelux en de export steeg afgelopen jaar met vijftig procent. Het is onze ambitie om wereldmarktleider te worden in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen.’

Tijdperk Paul
Als vierde generatie staat Paul Renson sinds 1982 aan het roer van het familiebedrijf. Onder zijn bewind evolueert Renson van een aluminiumverwerkend bedrijf naar een productie- en kennisbedrijf. Hij is nauwelijks aangesteld, of Paul Renson heeft al een nieuwe bedrijfsslogan ingevoerd: ‘innovation in ventilation’. Tegenwoordig profileert het bedrijf zich, ook al in het Engels, met de slogan ‘no speed limit on innovation’. Getuige van die innovatiedrang is de uitgebreide afdeling Research and Development. Maar liefst 80 mensen - 10% van het personeel - werkt op de R&D-afdeling. De focus van het onderzoek ligt op het optimaliseren van een gezonde en comfortabele leef- en werkomgeving. Paul Renson: ‘Onze baseline is ‘creating healthy spaces’. Ook energiebesparing is een belangrijk thema, maar ondergeschikt aan de gezondheid van de eindgebruikers. Wij ontwikkelen intelligente oplossingen, die zijn afgestemd op maximum comfort én energiebesparing. Denk aan vraaggestuurde ventilatie die de luchtkwaliteit tot in de slaapkamer automatisch regelt op basis van behoeften en leefpatroon van de bewoners.’

Marketing
Je hebt niets aan mooie producten als je ze niet aan de man weet te brengen. Dat had Paul Renson direct door. Marketing en communicatie vormt vanaf het begin een belangrijk aspect in zijn beleidsvoering. Paul Renson: ‘Inspelen op de behoeften van de markt; dat is de sleutel tot succes. Wij werken van onderuit. Onze mensen staan op beurzen over de gehele wereld en bouwen aan klantennetwerken, denk daarbij aan installateurs, architecten en groothandelaars. Klantenbinding vormt nog steeds een belangrijk deel van mijn werkzaamheden. En als het even kan, sta ik ook zelf op een beursstand om te praten met potentiële klanten, de beste manier om voeling te houden met de markt. Ik merk dat klanten het prettig vinden om te praten met de eindverantwoordelijke.’ 
Dat de combinatie van innovatie, internationalisatie en communicatie een succesformule is, blijkt uit de cijfers. ‘De omzet die we nu in euro draaien is even hoog als die in Belgische Frank was aan het begin van mijn loopbaan (1 euro= 40 frank - AG)’.

Business Units
Paul Renson ‘loopt rond’ -zoals hij het zelf noemt- in een vlakke organisatie met 800 medewerkers en 5 afgeschermde business units. Er is één centrale sales afdeling, die het overzicht behoudt en de producten van de verschillende business units verkoopt. Paul: ‘Per unit werken ongeveer 150 collega’s samen. Door zo de kleinschaligheid te bewaren, blijven medewerkers betrokken. Divisiedirecteurs hebben een grote verantwoordelijkheid en autonomie en leiden hun afdeling bijna als een eigen bedrijf. Wel is de organisatie zo ingericht dat vlug schakelen mogelijk is. Als er bijvoorbeeld een team van specialisten nodig is om een bepaald product te ontwikkelen, zitten werknemers uit verschillende business units bij elkaar.’

Intern opleiden
Personeelsbinding is erg belangrijk voor Paul Renson. Met name goede technische mensen zijn niet makkelijk te vinden: ‘Eerder had je als ondernemer keuze uit vijf sollicitanten, nu heeft een sollicitant keuze uit vijf bedrijven. Werknemers hebben bij ons –  als de ambitie er is – veel doorgroeimogelijkheden. Als we potentie zien, proberen we dat direct op te pakken met een gerichte interne opleiding. Er zijn tal van voorbeelden van productiemedewerkers die nu bij de binnendienst of in een sales team werken. Ook rekruteren we al een aantal jaar vijftigplussers. Die mensen brengen ervaring mee, en krijgen bij ons een extra opleiding.’ 

Familiebedrijf
Zoals veel grote familiebedrijven zijn ook de Rensons niet verschoond gebleven van intriges. Na de Tweede Wereldoorlog splitsten een aantal familieleden zich af en startten een concurrerende firma. Ver schopten ze het niet, binnen een paar jaar gingen ze failliet en bleven zo slechts een voetnoot in de geschiedenis van Renson. Paul Renson: ‘Werken met familie heeft soms nadelen, maar ik zie vooral de voordelen. We kunnen rustig bouwen aan de groei van het bedrijf, anders dan een beursgenoteerd bedrijf dat met constante druk van de aandeelhouders te maken krijgt. We denken op lange termijn. Wat we vandaag oogsten, hebben we drie jaar geleden gezaaid. Daarnaast kunnen we snel schakelen, beslissingen nemen en anticiperen. Bij de overname van een ander bedrijf evalueren we altijd of de cultuur bij de onze past.’

Volgende generatie
Hoewel Paul Renson zeker nog tien jaar mee kan, loopt de volgende generatie zich alweer warm. ‘Mijn kinderen hebben allemaal gekozen voor economische studies. Ze werken nu extern bij consultancy-kantoren. Ik vind dat ze zelf eerst iets moeten opstarten om te bewijzen dat ze het ondernemerschap in zich hebben. Als de tijd rijp is, zullen ze de fakkel overnemen.’

 

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief