BAU 16 tot 21 januari 2017: vele innovaties.

BAU 16 tot 21 januari 2017: vele innovaties.

Op de BAU 2017, de grote bouwbeurs in München, presenteren vele producenten hun innovaties. Raam en Deur was bij de voorbeschouwing, sprak met producenten en interviewde de grote baas van de BAU. 

Echte internationale bouwbeurzen. Daar zijn er niet zoveel van. Als er één beurs is die aanspraak mag maken op die titel, dan is dat wel BAU, de beurs die elke twee jaar gehouden wordt in München. Komend jaar is het weer zover. Van 16 tot 21 januari verwacht de organisatie net als in 2015 ongeveer een kwart miljoen bezoekers waarvan er 70.000 uit het buitenland (17.000 van buiten Europa) komen voor de 2000 exposanten die op 185.000 m2 beursvloer hun innovaties tonen. De beurs is populair. Er is zelfs sprake van een exposantenwachtlijst, aldus dr. Reinhard Pfeiffer, directievoorzitter van Messe München International, in een interview met Raam en Deur. In oktober waren Europese vakbladjournalisten uitgenodigd voor een preview en daar hoorde ook een interview bij met de hoogste baas van de Messe. Verder was er gelegenheid om één op éen met fabrikanten en leveranciers te spreken over de innovaties die ze van plan zijn te presenteren in januari. 

Gaat de beursorganisatie nog iets doen aan die wachtlijsten? Pfeiffer: “Binnen twee jaren zijn we klaar met de bouw van twee extra hallen, in totaal is beursvloer dan met 20.000m2 uitgebreid.”
In rap tempo noemt hij de hoofdthema’s: de intelligente gevel, digitalisering van ontwerp- en bouwproces tot  sloop en hergebruik van materialen, intelligente netwerkverbindingen in en tussen gebouwen, bouwen en wonen in 2020. Enkele hoogtepunten van het programma: lezingen van spraakmakende architecten als Anna Popelka en David Chipperfield en de lange nacht van de architectuur. Maar liefst zestig pronkstukken van ‘architectonisch München’ openen de deuren voor bezoekers. Pfeiffer is zichtbaar trots op dit evenement, dat sinds 2011 een vast onderdeel is van de programmering. 

Hoe verklaart Pfeiffer de groeiende belangstelling voor de grote beurzen, terwijl de middenmoters het zo moeilijk hebben? “Ja, ik neem dat ook waar. De leveranciers en producenten hebben kennelijk behoefte aan enkele podia, waarop zij hun innovaties willen presenteren in een grootse entourage. Ze staan dan in de spotlights van een wereldwijde aandacht en profiteren optimaal van multiplicatoren. Je ziet overigens het aantal hele kleine, bijna lokale beurzen toenemen en succesvol zijn. Kennelijk bestaat er behalve een behoefte aan enkele spektakelbeurzen ook een behoefte om je koopwaar zo dicht mogelijk bij de afnemers te presenteren.”

Toegangskaarten voor BAU 2017 zijn te downloaden na online-registratie via
www.bau-muenchen.com 

 

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.