85-jarig familiebedrijf Berkvens

85-jarig familiebedrijf Berkvens

Familiebedrijf Berkvens zet met plafondhoge deur een nieuwe standaard

Het familiebedrijf Berkvens dat in de jaren vijftig groot geworden is mede dankzij het bovenlicht, zoekt de nieuwe standaard in verdiepingshoge deuren. Waarom? Nou, daar zijn vele redenen voor aan te voeren zeggen Berkvens marketingmanager Marieke Heesakkers en commercieel directeur Henk Dibbets. Het familiebedrijf als voorloper bij gezichtsbepalende innovaties.

Volgend jaar bestaat het familiebedrijf Berkvens 85 jaar. In die jaren heeft het bedrijf enkele innovaties op zijn naam gezet die regelrecht thuishoren in de eregalerij voor binnendeuren. Denk aan de binnendeur met honingraatvulling en aan de binnendeur met bovenlicht, waarmee Berkvens furore maakte in het goedkopere en middensegment woningen. Beide vernieuwingen die het werk op de bouwplaats vereenvoudigen, zijn praktische innovaties die zijn aangeslagen en veel hebben bijgedragen aan de groei van de onderneming. Dit soort vernieuwingen – geboren vanuit gedegen kennis van de behoefte bij de afnemers – past bij familiebedrijven. Het toepassingsgerichte denken zit als het ware ingebakken in het DNA. De ondernemer weet: wat goed aansluit op de bouwpraktijk is meestal een lang leven beschoren, en dat is weer een garantie voor de bedrijfscontinuïteit voor ons als ontwikkelende partij. Denken aan bedrijfscontinuïteit en niet aan winst voor de korte termijn; een typisch trekje van familiebedrijven. De binnendeur met bovenlicht is zo’n vernieuwing geweest. Dankzij het bovenlicht konden op simpele wijze maatafwijkingen in de hoogte
tussen vloer en plafond opgevangen worden. Het lijkt echter niet meer de oplossing van deze tijd. In het duurdere segment woningen en in utiliteitsgebouwen kom je het bovenlicht eigenlijk niet meer tegen. Daar zie je steeds vaker de verdiepingshoge binnendeur.

Oprichter Piet Berkvens was een creatieve ondernemer die de kansen van zijn tijd doorgrondde. 

Verdi voor een breed publiek
En nu lijkt ook de ban voor de doorsnee projectontwikkelingen gebroken, want begin dit jaar introduceerde Berkvens op de Bouwbeurs in Utrecht een betaalbare verdiepingshoge binnendeur: Verdi. Waarom eigenlijk? Henk Dibbets: “Het bovenlicht is altijd een buitengewoon kostenefficiënte manier geweest om toleranties op te vangen. Maar fraai is het niet. Dat kon beter en anders; ook voor de doorsneewoning. We zijn midden in de crisis, in 2013, aan de slag gegaan met de ontwikkeling
van een verdiepingshoge deur met kozijn voor de reguliere projectontwikkeling. (Anticyclisch investeren; ook dat hoort bij familiebedrijven
– AG.) Betaalbaar en esthetisch, dat was de opdracht. Het resultaat zou de nieuwe standaard moeten worden in de woningbouw. We konden snel aan het ontwikkelen gaan en het product is begin dit jaar gepresenteerd. Het past bij de informele manier van omgaan in het familiebedrijf dat je snel kunt schakelen. Voorwaarde is wel dat
je er met z’n allen van overtuigd bent dat het idee aansluit bij wat er in de markt leeft en dus kans van slagen heeft.” marketingmanager Marieke Heesakkers vult aan: “Het is niet zo dat we daarbij over één nacht ijs zijn gegaan. We hebben natuurlijk gesondeerd bij marktpartijen en consumenten. Architecten waren unaniem enthousiast. Bij aannemers heb je twee categorieën. De één wil graag trends volgen, ook al valt dat iets duurder uit. Hij wil de eindgebruiker iets leveren waarmee deze in zijn sas is. De ander koopt puur op prijs in en heeft minder oog voor esthetische aspecten. Het zal geen verrassing zijn dat eerste categorie meer openstaat voor verandering dan de tweede. De verdiepingshoge deur is ongeveer tien procent duurder dan de binnendeur met bovenlicht. Op de totale aanneemsom is dat een schijntje. Een Nederlands woonhuis heeft gemiddeld 7,8 binnendeuren. Je kunt voor minder dan 200 euro geen andere aanpassing aan je nieuwbouwwoning doen die net zoveel meerwaarde biedt.”

Reacties
Berkvens heeft in straatinterviews de reacties van voorbijgangers gepeild (zie youtube.com, zoek op berkvens verdi). De verdiepingshoge deur scoort prima bij het publiek in het filmpje, hij werd als fraai en chique ervaren. De meeste geïnterviewden zijn niet gehecht aan het bovenlicht. Dat blijkt ook wel in de praktijk. Veelal is het glas
meegeschilderd in de kleur van de kozijnen of wordt het afgeplakt. Het kalf tussen glas en deur is een plek waar stof neerdwarrelt en blijft liggen.

De binnendeur kon een massaproduct worden.

Maattoleranties
Blijft echter de vraag hoe je met een verdiepingshoge deur de maattoleranties opvangt. Of zijn de hoogten tussen verdiepingscheidende vloeren inmiddels zo maatvast dat er geen afwijkingen meer zijn? Henk Dibbets: “Nee, maatverschillen zijn er nog steeds. Om die op te vangen hebben we een veerconstructie in de bovendorpel van het kozijn aangebracht. Verschillen van twee centimeter zijn geen probleem. De plaatsing van de kozijnen is betrekkelijk eenvoudig. Toch hechten we eraan de montage door eigen mensen te laten uitvoeren. Zij kennen het product tot in de details en weten als geen ander hoe ze de spullen zonder beschadigingen op de montageplek krijgen.”

Aanpassingen en varianten
De stijlen van het binnendeurkozijn zijn wat robuuster uitgevoerd, breder, zodat ze verhoudingsgewijs goed bij het hoge formaat van de deur passen. Ook het standaard langschildgarnituur is daarop aangepast. En wie een rozetgarnituur wenst, kan dat krijgen. De Verdibinnendeur is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar: opdek, vlak, met
glazen en gesloten panelen.

85 jaar familiebedrijf
Tot begin deze eeuw werd aangenomen dat 1948 het oprichtingsjaar is van Berkvens Binnendeuren, maar uit onderzoek blijkt dat het familiebedrijf er al in 1933 was. Dat blijkt uit de inschrijving van Berkvens in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Eindhoven uit 1941. Volgend jaar bestaat het bedrijf dus 85 jaar. Oprichter Piet Berkvens was een creatieve ondernemer die de kansen van zijn tijd doorgrondde. Dat blijkt onder meer uit de ontwikkeling in 1950 van de sterke lichtgewicht binnendeur met een vulling van eierkistcellen, die tegenwoordig honingraatcellen genoemd worden. Een schot in de roos. De binnendeur kon een massaproduct worden in een tijd, de wederopbouw, die schreeuwde om kwalitatief goede, goedkope en snel te verwerken bouwproducten. Met name door deze vinding kon Berkvens Deursystemen uitgroeien tot een moderne onderneming die zich richt op de ontwikkeling, fabricage, verkoop, transport en montage van binnendeuren, binnendeurkozijnen en schuifdeursystemen voor de woning- en utiliteitsbouw. Anno 2017 staat de derde generatie Berkvens aan het roer en nog altijd weet het bedrijf de snaar van de tijdsgeest te raken. Onder meer met de verdiepingshoge binnendeur voor een breed publiek.

Tekst: Arie Grevers
Foto's: Berkvens

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief