“Iets mis met de deur? Dan bellen ze ons”

“Iets mis met de deur? Dan bellen ze ons”

Levering, montage en service op hang- en sluitwerk is het specialisme van Safe Beveiliging. Jacqueline Beer is met haar bedrijf meer dienstverlener dan handelaar en werkt liefst voor opdrachtgevers die ze compleet kan ontzorgen. “Alleen een partij sloten verkopen, doen we eigenlijk nooit. Een chirurg opereert toch ook niet zonder narcose?” Een mooi voorbeeld van een onderscheidende positionering en een duidelijke keuze.

Safe Beveiliging is een beetje een vreemde eend in de bijt van de ijzerwarenhandel. “We concentreren ons met 25 mensen inderdaad puur op de levering, montage en service van hang- en sluitwerk. Da’s maar een klein stukje van de reguliere groothandel in ijzerwaren en gereedschappen, maar we pakken dat wel heel breed en diep aan.” Aan het woord is directeur-eigenaar Jacqueline Beer. 10 jaar geleden nam ze de zaak van haar ouders over, verhuisde ze naar het industrieterrein van Barendrecht en besloot ze zich puur op de business-to-business-markt te richten met hang- en sluitwerkoplossingen. En dat specialisme werd nog verder uitgediept, toen ze 5 jaar geleden zag dat aannemers ook projecten gingen aannemen voor sloten en dat de reguliere ijzerwarenhandel zich ook ging verdiepen in meer ingewikkelde sluitsystemen.

Obsessie voor hang- en sluitwerk

Beer: “We waren altijd al geobsedeerd door hang- en sluitwerk, maar dát was voor ons het moment om ons nóg verder te specialiseren.” Dat betekent dat Safe tegenwoordig hang- en sluitwerk levert en plaatst, met eigen IT’ers werkt voor de implementatie van de software, zelf elektriciens heeft die de bekabeling verzorgen, gebruikers kan trainen en met PKVW-gecertificeerde monteurs 24/7 bereikbaar is voor alle denkbare problemen, klachten en storingen.

Beer: “We zijn meer een dienstverlener dan een handelaar. Landelijk zorgen we dat al onze klanten één partij hebben die zich om de deur bekommert. Als er iets mis is met de deur, bellen ze naar Safe.” Safe zet dus zwaar in op service en ontzorging en doet dat op PKVW-gebied complexmatig voor woningcorporaties. Inclusief intensieve bewonersbegeleiding, soms zelfs meertalig, op momenten dat het de bewoner uitkomt, zelfs als dat ’s avonds is.

Volledig service’en

Ten tweede verzorgt Safe het ‘bonnenwerk’: storing en onderhoud. Slot kapot? Deurdranger eraf gelopen? Probleem met de toegangscontrole? Safe lost het met één bezoekje op. Monteurs zijn namelijk voortdurend getraind en hebben veel voorraad in de bus, tot de meest vreemde exoten aan toe. Beer: “Eigenlijk kunnen we een probleem alleen niet ineens oplossen als het ons mandaat te boven gaat en we vooraf over de kosten moeten overleggen.”

Safes derde tak van sport is de elektromechanische deurtechniek. De projecten met ‘draadjes en software’. Daar heeft Safe projectleiders en IT’ers voor in dienst die het hele proces voor de klant beheersen en hem geheel ontzorgen. Beer geeft een voorbeeld: “Als de software op de server van de klant staat, geeft hij ons vaak toegang om hem voortdurend te kunnen service’en. Maar het komt ook voor dat wij de software op onze shared server installeren en de klant toegang geven. Het is maar net wat de klant wil.”

Het elektromechanische werk heeft volgens Beer de meeste toekomst. “Een oplossing is pas goed als hij van A tot Z werkt, daarom hebben wij ook alle specialismen zelf in huis en houdt het bij ons niet op met de levering van producten.” Sterker nog, klanten die alleen sloten willen kopen, krijgen beleefd te horen dat ze dat misschien beter elders kunnen doen.

Opereren zonder narcose

Beer: “Wij werken doorgaans direct voor opdrachtgevers, of soms voor een aannemer, maar dan eigenlijk alleen als het bestek dat verplicht stelt. Laatst wilde een aannemer bijvoorbeeld alleen toegangscontroleproducten. Installeren zou hij zelf wel doen. Ik leg dan netjes uit dat een chirurg ook niet opereert zonder narcose en dat wij dus liever niet zouden leveren. Als het verkeerd gaat, trekt de aannemer namelijk vaak zijn handen terug en kijkt de eindgebruiker ons erop aan. Wie schetst mijn verbazing? Uiteindelijk kregen we de order toch. Inclusief implementatie en servicecontract. Blijkbaar hadden we hen overtuigd.”

En dat is precies de business waarin Safe zich onderscheidt. “We werken veel voor retailers. En als daar de deur niet opengaat, maakt het niet zoveel uit wat die dranger kost. Het probleem moet opgelost worden. En snel ook. Of als je aan een nieuwe Jumbo werkt, is de verbouwing vaak per uur gepland. Dan is tijd echt geld en is de prijs van de producten eigenlijk secundair, gaat het veel meer over de service.”

Ondersteuning op inkoop

Om die service te kunnen waarborgen, heeft Safe alle processen strak op orde, is alles gecertificeerd, iedereen getraind, is er een zwaar ERP-systeem vanwege alle gedetailleerde klantwensen en zijn er bijvoorbeeld drie servicecoördinatoren op tien monteurs. Beer: “Om dat allemaal te stroomlijnen is het belangrijk dat we kunnen bouwen op onze leveranciers. Als ik op woensdag om 15:00 uur een bepaald slot moet hebben, moet ik er zeker van zijn dat het er ook echt is.” Op dat vlak is een goede relatie en een soepele samenwerking met fabrikanten en leveranciers dan ook cruciaal. Safe koopt dus veel minder op prijs in, maar let veel meer op kwaliteit van de producten en op zekerheid van levering.

Tegelijk zijn scherpe inkoopcondities wel belangrijk. Om zich te verzekeren van de juiste condities, is Safe lid van Transferro. “Al 15 jaar. We merken dat ze steeds meer van ‘onze’, ingewikkelde producten op voorraad hebben en dat is fijn. Bovendien staan ze open voor discussie en zijn ze voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om hun leden steeds beter te helpen.” Kijkt ze wel eens naar andere inkoopcombinaties? “Zeker wel. En de inkoopprijs is dan een cruciaal criterium. Maar aan de andere kant monitor ik dat niet heel scherp en weeg ik ook de service en de relatie mee. En die balans is goed. Zo kunnen wij ons concentreren op onze corebusiness. We zijn tenslotte veel meer dienstverlener dan handelaar.”

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief