‘Je moet fouten erkennen en tijdig de bakens verzetten’

‘Je moet fouten erkennen en tijdig de bakens verzetten’

Familiebedrijf Westerveld & Nederlof al 75 jaar met beide benen in de samenleving

Hoe een familiebedrijf 75 jaar standhoudt, sterker uit een crisis komt dan het erin ging en een open en transparant bedrijfsbeleid voert met partners. Resultaat: vernieuwende concepten door comakerschap en samenwerking. Alles gericht op bedrijfscontinuïteit. Dat allemaal is te leren van een bezoek aan Westerveld & Nederlof in Breedenbroek.

Het begon allemaal in 1942 toen de opa van Mark Nederlof, Martinus Nederlof, samen met diens zwager Herman Westerveld in een kippenhok bij het ouderlijk huis in Breedenbroek (tegenwoordig gemeente Dinxperlo) naaikistjes en rookstoelen begon te maken. Daar was behoefte aan in een periode toen de krapte door het oorlogsgeweld gevoeld werd bij de mensen thuis. Kleren gooide je niet weg, maar werden ver- en hersteld tot ze tot op de draad versleten waren. En zo’n naaikistje gevuld met stopgaren kwam daarbij goed van pas. Mark behoort tot de derde generatie en leidt Raam en Deur graag door het bedrijf en zijn geschiedenis.

Lijfspreuk
Maken waar behoefte aan is. Dat kun je gerust de lijfspreuk noemen die de eerste generatie ondernemende vaklieden meegaf aan de volgende generaties. Na de oorlog in de periode van de wederopbouw werden dat houten ramen en kozijnen. Die waren niet aan te slepen in die tijd. Er werd goed verdiend, verstandig geïnvesteerd en geëxperimenteerd onder meer met kunststoffen kozijnen en ramen, waarmee de tweede generatie, de broers Leen en Martin Nederlof, begin jaren tachtig onder de naam Weneko van start ging. Een schot in de roos, want met name woningcorporaties bleken bij vervanging van de kozijnen steeds vaker over te stappen op kunststof. Rond die tijd maakte het bedrijf ook een begin met de productie van complete gevelelementen.
Deze initiatieven hebben vruchten afgeworpen en blijken bouwstenen te zijn geweest voor een toekomst waarin op een innovatieve wijze wordt samengewerkt met partners. Herman Westerveld is dan inmiddels verdwenen uit de directie, maar blijft behouden in de naam van het bedrijf.

Derde generatie
De derde generatie staat inmiddels aan het roer: Mark, Ralph en Luc Nederlof. Zij zijn directeur/eigenaren van de beide bedrijven Westerveld & Nederlof en Weneko. Luc richt zich vooral op Weneko, Ralph op de verkoop bij beide bedrijven en Mark op algemene zaken bij W&N. Nu zijn zij aan de beurt invulling en uitbreiding te geven aan het bedrijfs-DNA: maken waar behoefte aan is. Of liever: met een visionaire blik iets verder kijken en de behoefte mede gestalte geven. “Wij zijn een bedrijf dat graag voorop wil lopen bij ontwikkelingen. Voorzichtig en aftastend, maar niet behoudend. Op gepaste momenten de sprongen in het diepe wagen en als dat nodig is: fouten erkennen en tijdig de bakens verzetten. Zo geven we invulling aan het beleid dat gericht is op continuïteit. Zulk beleid past bij een familiebedrijf.”

Crisis
In 2002 begon Mark in het bedrijf van zijn vader en oom en in 2007 zijn de aandelen overgedragen aan de derde generatie. Dat was net voor de crisis, waarin vele, soms ook familiebedrijven het loodje hebben moeten leggen. Hoe zijn zij die jaren doorgekomen?
Mark: “We hebben, nadat we het stokje hadden overgenomen, nog twee goede jaren gekend. We wisten dus hoe het ook kan zijn toen in 2009 de opdrachten drastisch terugvielen. Dat motiveert wel om er met creativiteit en veel energie tegenaan te gaan. En ja, dan helpt het als je een familiebedrijf bent dat al langer bestaat en meerdere crises met vlag en wimpel overleefd heeft. Wij hebben dit keer een analyse gemaakt van hoe het ons gelukt is te overleven. Hierdoor hopen we een volgende keer beter voorbereid te zijn. We hebben in die analyse vijf punten vastgesteld die je gerust kunt kwalificeren als karakteristieken van een familiebedrijf.” (zie kader)

Openheid en transparantie
De maatregelen bleken buitengewoon effectief. Al in 2014 was de omzet fors gestegen en in 2015 kwam daar nog eens drie miljoen bovenop. De crisis had de noodzaak van intensieve samenwerking in een open en transparante dialoog blootgelegd. Een gezamenlijk streven in de strijd tegen faalkosten en voor meer efficiëntie om een hogere kwaliteit zonder kostenverhoging te kunnen aanbieden. Partnership met wederzijds respect en waardering voor de inbreng van kennis en ervaring. Dat is de nieuwe wijze van werken. Die houding draagt ook Westerveld & Nederlof uit richting zijn klanten waaronder Trebbe, Dura, Klok Wonen, Van der Heijden Bouw en Ontwikkeling en Reinbouw.
Mark Nederlof: “Openheid en transparantie niet alleen richting onze opdrachtgevers, maar ook tegenover onze medewerkers. Anders dan de voorgaande generaties communiceren we open over de resultaten van het bedrijf. En richting onze toeleveranciers werken we eveneens samen op basis van comakerschap. Onze deuren betrekken we sinds jaar en dag van Suselbeek. Wij verwachten van deze deurenspecialist dat ze vanuit hun discipline meedenken over de verbetering van het eindproduct. Bij een open samenwerking hoort vertrouwen. Open gesprekken over de kwaliteit, de levertijden en de prijs horen daarbij.”

Midden in de gemeenschap
De positie van het familiebedrijf in de samenleving is volgens Mark op veel punten hetzelfde gebleven. Mark: “Net als vroeger steunen we de lokale sport- en muziekvereniging. Maar er is ook wel wat veranderd. Ons bedrijf staat binnen de dorpskerngrenzen van Breedenbroek. Voorheen werd het bedrijf zoveel mogelijk onzichtbaar gemaakt met bomen en struiken, kennelijk in de veronderstelling dat een fabriek lelijk is en niet in een woongebied past. Nu willen we veel meer onze trots uitdragen en daarmee ook de trots van Breedenbroek. Van het vooraanzicht van het bedrijf hebben we door architectonische verbeteringen en tuinaanleg een echt visitekaartje gemaakt. We willen een werkgever zijn voor de jonge mensen in de directe omgeving. Dan is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Onlangs hebben we een open dag georganiseerd. Daar kwamen ruim 5000 mensen op af waarvan 400 leerlingen. Doel van de open dag was om te laten zien waar we mee bezig zijn, zodat de mensen in de directe omgeving weten wat er achter de fabrieksmuren gebeurd. We hebben onder meer demonstraties gegeven met onze nieuwe robot die steenstrips plakt op de gevelelementen. Daardoor laat je ouders en leerlingen zien dat een baan in de fabriek niet zoveel meer verschilt van een kantoorbaan. Werken in de fabriek is geen zwaar fysiek en vies werk meer en je moet net als in een kantooromgeving kunnen omgaan met de computer. Een baan in de fabriek is eigenlijk zelfs afwisselender.


Robuust familiebedrijf

Volgens de eigenaren kwam Westerveld & Nederlof de crisis door dankzij vijf sterke eigenschappen:

• Panden vrij van hypotheek. Daardoor konden de bedrijfskosten laag gehouden worden.

• Persoonlijk offer. De tweede generatie overzag de ernst van de crisis en deed vrijwillig afstand van de helft van het inkomen door minder te gaan werken.

• De producten gingen onder kostprijs de deur uit, waardoor ondanks de crisis de afzet toenam en de omzet hoger uitviel dan begroot. Onder de streep kwam het bedrijf op nul uit.

• Groei van de omzet kwam door de inzet van een jong en enthousiast verkoopteam. Bovendien werd het team uitgebreid met een extra verkoopkracht. Dat betekende een anticyclische investering door een jong directieteam dat naarstig op zoek is naar nieuwe klanten – en die ook vond.

• Betrokkenheid van de medewerkers. Tijdens de crisis hebben ze allemaal een tandje bij gezet.


Tekst Arie Grevers
Fotografie Westerveld & Nederlof

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief