‘Beveiliging eigen woning overschat’

‘Beveiliging eigen woning overschat’

Onderzoek toont zorgwekkende cijfers.

Een rondgang op Security 2019 in Essen leerde eerder dit najaar dat fabrikanten van hang- en sluitwerk blijven investeren in betere beveiliging van hun sluitsystemen. Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt uit recente cijfers van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken. Daaruit blijkt dat de Nederlandse consument de beveiliging van de eigen woning ‘schromelijk overschat’. En daar ook naar handelt. Hoewel ook gebruiksgemak, digitalisering en comfort een prominente rol spelen bij de (door)ontwikkeling van sloten en beveiligingssystemen, blijft het buitenhouden van ongewenst bezoek de voornaamste functie van deze producten. Mede daarom hecht de markt grote waarde aan veiligheidskeurmerken, zoals SKG en het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Zo presenteerde M&C zijn Move-serie in Essen. Met drie sterren SKG gekeurd, dus van de hoogste veiligheidsklasse en een sleutel met daarin een bewegend deel, die daardoor niet te kopiëren is. Maar ook andere fabrikanten toonden dat betere beveiliging een continue innovatie is.

Noodzaak
Mooie woorden en initiatieven, maar zolang consumenten niet van de noodzaak doordrongen zijn dat sloten in deuren en ramen in hun eigen woning ook aan die eisen moeten voldoen, blijven veel woningen inbraakgevoelig. “Inmiddels realiseert een kwart van de mensen zich dat hun achterdeur de zwakste schakel is, en dat is op zich positief. Maar de volgende stap is wél om er wat aan te doen en daar ontbreekt het vaak aan”, aldus voorzitter Coen Staal van de Nationale Inbraakpreventie Weken.
“Bewoners zeggen dat ze niet handig genoeg zijn of het te veel gedoe en moeite vinden om een slot te (laten) vervangen. Dat is begrijpelijk, want wat moet je precies doen? Het hele slot vervangen of alleen de cilinder? Dit leidt vaak tot vragen, en die leiden tot uitstel en daarmee uiteindelijk tot afstel.”

Schril contrast
Gevolg daarvan is dat nog steeds veel consumenten het idee hebben dat het met de beveiliging van hun woning wel goed zit, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Zo blijkt dat 80 procent van de achterdeuren door inbrekers binnen drie minuten te forceren zijn.
Ook voor de voordeur geldt dat de beleving van de bewoner en de werkelijke mate van veiligheid in schril contrast staan. Slechts 17 procent van de ondervraagden denkt dat inbrekers in no time binnen kunnen komen, terwijl dit bij acht van de tien deuren het geval is.

Campagne
Om consumenten bewust te maken en te helpen, heeft de stichting een flyer gemaakt die tijdens de Nationale Inbraakpreventie Weken in november en december bij bouwmarkten en ijzerwarenspeciaalzaken te vinden is. Staal: “Hierin staat eenvoudig omschreven waar je op moet letten en hoe je de beveiliging van je woning verbetert.” Daarnaast heeft de stichting een Inbraak Preventie Check op de site geplaatst waarmee aan de hand van foto’s de veiligheid van eigen sloten gecontroleerd kan worden. Als de foto wordt aangeklikt van het type slot dat in de eigen voor- en achterdeur zit, volgt direct het oordeel: veilig of niet veilig.

136 inbraken per dag
Het aantal woninginbraken daalt sinds 2012 gestaag. Van 91.000 per jaar begin dit decennium tot 49.500 in 2017. “Al is die daling substantieel, er worden nog elke dag 136 inbraken gepleegd. Dat willen we als stichting, maar ook vanuit overheid sterk omlaag brengen. Elke inbraak is er een teveel, vooral ook gezien de grote impact op iemands veiligheidsgevoel in de eigen woning. We hebben het niet voor niets over een ‘high impact crime’ als we over een woninginbraak praten”, aldus Coen Staal.

Beeld
M&C_beslag. Net als M&C toonden veel producenten van hang- en sluitwerk in Essen dat ‘bewezen veiligheid’ nog steeds leidend is binnen de productinnovaties. Keurmerken als SKG spelen daarbij een grote rol.
Preventiecheck 1 en 2. Met de online Inbraak Preventie Check kunnen consumenten eenvoudig toetsen hoe het met de beveiliging van hun woning is gesteld.

Tekst: Geert Hilferink
Dit artikel staat in Raam en Deur editie 6-2018.

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief