‘Zien doet verkopen’

‘Zien doet verkopen’


Kwalitatief hoogwaardige veiligheidskleding kan, met de juiste ondersteuning, een mooie uitbreiding zijn op het winkelassortiment. En nog wel met een goede marge voor de dealers. “Die moeten er zin in hebben deze spullen te verkopen. En zich erin verdiepen, zodat ze kennis van zaken hebben”, meent officemanager Joyce Elsinga van Fristads.


Kwalitatief hoogwaardige veiligheidskleding kan, met de juiste ondersteuning, een mooie uitbreiding zijn op het winkelassortiment. En nog wel met een goede marge voor de dealers. “Die moeten er zin in hebben deze spullen te verkopen. En zich erin verdiepen, zodat ze kennis van zaken hebben”, meent officemanager Joyce Elsinga van Fristads.

In 1989 opende de Zweedse fabrikant van werk- en veiligheidskleding Fristads een verkoopkantoor in Nederland, in Baarle-Nassau. Na een aantal jaren van groei werd het bedrijf overgenomen door Kansas, een Deense fabrikant van vergelijkbare producten. Vervolgens verhuisde het bedrijf naar Breda, waar het weer een fikse groei doormaakte, aldus Elsinga, die onder meer verantwoordelijk is voor de marketing.

Breed en diep

Het merk A-Code Active Wear werd aan het pakket toegevoegd. Dat maakt het Benelux-verkoopkantoor, onderdeel van de beursgenoteerde Kwintet-groep, verantwoordelijk voor die drie merken. De kleding onder de kwalitatief hoogwaardige labels  Fristads en Kansas is met name sterk in standaard uit voorraad leverbare producten voor vakmensen in bouw en industrie.

A-Code Active Wear is juist outdoor- en promotionele kleding. Het assortiment is breed en diep: van regenkleding en signaalkleding tot winterkleding en ongevoerde kleding. Er zijn Amerikaanse overalls, pantalons, overalls, overhemden en jassen, allemaal speciaal gemaakt om in te werken. In totaal meer dan 550 modellen. Qua veiligheidskleding zijn de fluorescerende en brandvertragende kledingstukken gecertificeerd volgens Europese normen (EN-normering). Het grootste deel van de Fristads-kleding is Öko-Tex gecertificeerd. Dat is een internationale standaard die garandeert dat geen enkele substantie in de producten schadelijk of gevaarlijk is voor de gezondheid.

Moeite doen

Alle kleding wordt verkocht via een dealernetwerk, bestaande uit werkkledingspecialisten, technische groothandels en ijzerwaren/gereedschappenzaken. De kleding is dus niet op elke straathoek verkrijgbaar. “Onze dealers moeten er ook zin in hebben deze spullen te verkopen. En ze moeten zich erin verdiepen, zodat ze kennis van zaken hebben.” Je wil immers niet dat een loodgieter gaat werken in een timmermansoverall. Daarom organiseren wij regelmatig producttrainingen. Volgens Elsinga heeft Kwintet het breedste en meeste diverse pakket aan veiligheidskleding. “We hebben op alle fronten een breed pakket, ook qua maten. Zo hebben we damesmaten, buikmaten en lengtematen. En dit alles zonder maattoeslagen.”

De kleding werd lange tijd in Scandinavië gemaakt, maar inmiddels is de productie verplaatst naar het Verre Oosten en Oost-Europa. De stoffen komen van grote stoffenfabrikanten en de productontwikkeling en –ontwerp vinden nog altijd plaats in Scandinavië.

Goede omzet

Fristads vraagt commitment van haar dealers. “We vragen ze een compleet basisassortiment op te nemen. Enkele artikelen in een winkel leggen, doen we niet. Wij ondersteunen onze dealers met bijvoorbeeld shopinrichting. We leveren displaymateriaal, posters, documentatie, boeken en folder-materiaal aan. Oók om mailings mee te versturen. Daarnaast ondersteunt de buitendienst de dealers met trainingen en het maken van een shop-in-shop. Er zijn werkkledingspecialisten die het assortiment presenteren als in een showroom. Dat werkt, want zien doet verkopen. Als je er een beetje moeite voor doet en het niet in een hoekje wegmoffelt, kun je er goede omzet mee draaien. Al zet je maar een volledig aangeklede pop in je winkel, dat doet al veel.”

Fristads is zeker niet het enige merk werk- en veiligheidskleding dat uit Scandinavië komt. Elsinga: “Ja, werkkleding is echt een Scandinavisch ding. Hier zie je veel mensen die gaan werken in een oude broek en trui, terwijl de werkkleding daar echt met trots gedragen wordt. En steeds meer mensen zullen dat doen. Want als je eens hebt ondervonden hoe fijn het werkt, wil je zelden meer wat anders. Wij hebben dan ook klanten voor het leven.” Daar komt de commitment weer om de hoek kijken. “De dealer heeft er ook baat bij dat onze producten niet overal liggen. Dat hebben we vanaf dag één zo gedaan en dat houden we vol, ook als het even wat moeilijker gaat. We zijn een gezond bedrijf en houden het graag duidelijk voor onze klanten. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een transparant prijsbeleid en kortingsstructuur. “Dat deze aanpak werkt is door de jaren heen wel gebleken.”

a Fristads 004

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.