‘Tijd voor échte noviteiten’

‘Tijd voor échte noviteiten’


Al bijna drie decennia stond DIY-Kortrijk als eerste, internationale dhz-beurs van het jaar op de agenda. Van de verhuizing naar september verwacht de organisatie veel en ook de nieuwe naam Homing dekt de lading beter. Bovendien is Kortrijk Xpo flink gerenoveerd zodat het evenement overzichtelijker wordt.


Al bijna drie decennia stond DIY-Kortrijk als eerste, internationale dhz-beurs van het jaar op de agenda. Van de verhuizing naar september verwacht de organisatie veel en ook de nieuwe naam Homing dekt de lading beter. Bovendien is Kortrijk Xpo flink gerenoveerd zodat het evenement overzichtelijker wordt.

Het is ontegenzeggelijk een prestatie van formaat. DIYKortrijk mag zich, met 28 edities, de oudste dhz-vakbeurs van de Benelux noemen. Het evenement straalde gezelligheid uit, trok branchebroeders zelfs vanuit nederland en noord-Frankrijk en was gewoon een must op de agenda.

De laatste jaren groeide het aantal kritische kanttekeningen op de frequentie én het tijdstip. Senior exhibition manager Pieter Desmet: “Bij de evaluatie van de beurs met de  fabrikantenfederatie Febin kwamen die zaken ook ter sprake en we hebben het kortgesloten met exposanten en retail.

Verschuiving naar het najaar was een duidelijke wens.De producten die op de beurs werden tentoongesteld, lagen al in de winkels. In september kunnen leveranciers echte noviteiten tonen die in oktober in de prijsonderhandelingen en assortimentsbepalingen worden meegenomen.”

Dhz-gericht

Het nieuwe tijdstip heeft nog een andere, prettige bijkomstigheid. Zo kan het segment ‘tuin’ binnen de beurs bloeien op het meest geschikte moment. “Op dit moment hebben we al meer exposanten met tuinassortiment dan vorige editie. echter, we blijven gericht op producten die verkocht worden binnen dhz. Onze doelgroep blijft retail. Tuincentra zijn welkom, hoveniers bijvoorbeeld niet”, aldus Desmet.

Nog een ander segment doet zijn intrede: huishoud. Ook dat segment, van huishoudelijke gebruiksgoederen tot reiniging, behoort tegenwoordig tot het standaardassortiment in een bouwmarkt. Vanuit die optiek is de naamsverandering ook logisch.

Desmet: “We hebben gekozen voor Homing omdat het de lading beter dekt.Het is niet alleen diy dat in een dhz-zaak verkocht wordt. Het wordt meer home-improvement, meer deco. Home spreekt voor zich en door er –ing aan toe te voegen, maken we er een werkwoordsvorm van.”

Nieuw jasje

zo’n 200 exposanten zullen hun opwachting maken in het vernieuwde Kortrijk Xpo. Moest de hele bezoekersstroom vroeger via de toenmalige hoofdingang naar binnenschuifelen, dit jaar is de afstand van de parkeerplaats tot de beide nieuwe ingangen aanzienlijk korter. zij bevinden zich aan de uiteinden van een hoofdader, waaraan de beurshallen overzichtelijk gerangschikt zijn.Genoeg veranderingen, maar voor de verdere rest blijft alles nagenoeg bij het oude. Via de database van de organisatie, aangevuld met die van de exposanten, wordt retail gericht uitgenodigd en ook detaillisten uit (zuid-)nederland en noord-Frankrijk zijn welkom. en zeker ons land is met een aandeel van 15% aan zowel exposanten- als bezoekerszijde, een aardige partij. Dat hebben veel exposanten ook in de gaten, want de nederlandse crew op diverse stands groeit gestaag. Voor leveranciers die niet exposeren hanteert de organisatie de stelregel dat zij alleen op maandag 28 september, en dan nog pas vanaf 16.00 u., de beurs mogen bezoeken. Vanuit exposanten kwam de kritiek dat deze leveranciers in de wandelgangen aan het handelen waren. “Wat in wezen een logisch gevolg is, want de bezoekers zijn voornamelijk retail en iedereen kent de beslissers. De regel hebben we reeds vanaf de start in het leven geroepen om de exposanten een beetje te beschermen. nu wordt deze opnieuw strikt toegepast. zij zijn de pijlers van de beurs”, aldus Desmet.

Gezellig samenzijn

Waar de meeste grote beurzen flink terrein prijsgeven en ter discussie staan, heeft Homing weinig te lijden onder bezoekerserosie of massaal afhaken van exposanten. Desmet schrijft dat toe aan het concept. “Op de eerste plaats luisteren wij heel goed naar de exposanten en de markt. natuurlijk, we zijn een beurs, maar eigenlijk ook een stuk gezellig samenzijn van de sector en daarin blijven we investeren. De lunch maakt daar deel van uit, net als de bijeenkomst op de tweede avond. en juist dat branchegevoel is zo belangrijk.

Daarom doen we ook een beroep op de sector: Homing is niet alleen een vakbeurs voor inkopers, maar ook voor mensen op de winkelvloer. Hier kun je de producten zien en voelen waar klanten je in de winkel op aan kunnen spreken. en ook voor de nederlanders heb ik een duidelijke boodschap: kom naar Kortrijk, want daar kun je veel nieuws verwachten.”

Homing staat van 27 t/m 29 september op de agenda. De beurs is iedere dag geopend van 10.00 tot 18.00 u. Ook dit jaar staan er twee ontbijtsessies op het programma:



maandag: ‘Maak van je merk een held’, door Guillaume Van der Stighelen.

dinsdag: ‘Kbane: nieuw winkelconcept met focus op duurzaam wonen bij Leroy Merlin’, door Michel Fargeon (onder voorbehoud).

Voor meer informatie over Homing kunt u terecht op: www.homing.be

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.