‘Spuitpistool interessanter dan kwast’

‘Spuitpistool interessanter dan kwast’


Verfspuiten staat aan de vooravond van een revival. Het segment heeft absoluut potentie, erkent ook salesmanager Benelux Wim Vandepaar van Wagner Spraytech. “Door mensen, samen met verffabrikanten convenience te bieden, verlaag je de drempel. Verfspuiten moet fun worden.”


Verfspuiten staat aan de vooravond van een revival. Het segment heeft absoluut potentie, erkent ook salesmanager Benelux Wim Vandepaar van Wagner Spraytech. “Door mensen, samen met verffabrikanten convenience te bieden, verlaag je de drempel. Verfspuiten moet fun worden.”

De demonstraties van Wagner-verfspuiten trekken op elke beurs genoeg nieuwsgierigen die vaak met verbazing naar de schone manier van verfverwerking kijken. En die zit in de lift. Met name de professionele sector kent de voordelen. “In nieuwbouw wordt vrijwel uitsluitend gespoten omdat het de schilder duidelijke voordelen biedt. Spuiten levert geld op. Dat proces is al jaren aan de gang, maar schilders zijn vrij conservatief. Echter, rollen bereken je per uur, spuiten per m2”, rekent Vanderpaar voor.

Goede didactiek

Naast de genoemde bouwdivisie is de Wagner-groep opgebouwd uit drie andere takken: industrie, poedercoating en consumer. Voor die laatste divisie is Vanderpaar sinds november 2008 verantwoordelijk en hij heeft een duidelijke missie: het succes van België overbrengen naar ons land. “Dat is puur toe te schrijven aan een duidelijke, marketinggerichte strategie. De aanpak in Nederland was niet juist. Je bent niet succesvol door alleen dozen te plaatsen en te verkopen. Nee, het gaat om het complete plaatje, inclusief promotieplan en didactische zaken. De eerste resultaten van onze hernieuwde inspanningen in Nederland overtreffen onze stoutste verwachtingen.”

De nieuwe marketingstrategie staat in het teken van de duidelijkheid voor de klant. Daarbij speelt de informatievoorziening een belangrijke rol. “Als je het live-demoprogramma bekijkt, zie je duidelijk de voordelen van spuiten. We moeten de perceptie gaan ombuigen. Als een klant een klus gaat doen, moet hij denken aan een kwast of een spuit. Vergelijk het met de accuboor. Er worden toch ook steeds schroevendraaiers verkocht? En zo zullen er heus altijd nog wel kwasten worden verkocht, maar we moeten via filmpjes of demo de mensen tonen wat de overweging bij die verfklus is. Een klant die het verkeerde pistool pakt, is ontevreden en vertelt dat door aan tien kennissen. Dat moeten we niet doen. De nieuwe aanpak moet een positieve impuls opleveren.”

Nieuwe kansen

Een nieuwe presentatie en een betere promotie moeten de omzet flinke impulsen geven. Aan de producten zal het, volgens Vanderpaar, niet liggen. De kwaliteitslat ligt bij Wagner hoog, alleen de prijzen zijn in 5 jaar tijd tot een aantrekkelijk niveau gedaald. “Destijds kostte een verfspuit zo’n € 250,- en nu is die prijs gezakt naar € 79,- zónder dat we concessies aan de kwaliteit hebben gedaan. Alleen de range is verbreed. Daarnaast verwachten we nog een duwtje in de rug door een andere ontwikkeling. Momenteel bestaat het aanbod in de consumentenspuiten uit hogedruk- en lagedrukspuiten. De laatste categorie heeft als voordeel dat er door de druk van 0,2 tot 0,6 bar geen nevel ontstaat. Vanaf 2010 valt het hogedruksegment weg en dat biedt opnieuw kansen.”

Ook de samenwerking met grote verffabrikanten werpt zijn vruchten af. Twee jaar geleden riepen Wagner en Cetabever samen een actie in het leven. “Als wij zeggen dat spuiten goed is, wordt dat ter kennisgeving aangenomen. Zet er een ander merk bij en het verkoopt. Het geeft vertrouwen en het zorgt voor een impuls voor zowel de verfaanbieder als de spuitenfabrikant. Ook zie je steeds meer verffabrikanten meer op benodigdheden focussen omdat in de verfmarkt op zich weinig muziek meer zit. Door mensen samen met verffabrikanten convenience te bieden, verlaag je de drempel. Verfspuiten moet fun worden en als we dat in de markt voor elkaar krijgen, willen we meedoen.”

Geen risico

Om die drempel te verlagen en de klant een optimale keuzecombinatie te bieden, heeft de fabrikant het perfect spraylogo in het leven geroepen. Verffabrikanten sturen hun verven op naar Wagner. Die test vervolgens of ze met een verdunning van 10% perfect te verwerken zijn. Is dat het geval, krijgen de verven het logo: blauw voor muurverven, rood voor lakken en beitsen. “De fabrikanten lopen geen risico. Sterker nog: op de verpakking prijkt een extra logo, het schaadt hem niet en het geeft alleen maar voordeel, want de klant ziet meteen dat hij de verf kan verspuiten. Op die manier sluit je miskopen uit en je trekt de consument zowel naar de verf- als de spuitafdeling.”

Voor Wagner zijn de bouwmarkten in ons land een prima verkoopkanaal. De demonstraties en de nieuwe manier van communiceren werpt zijn vruchten af. Toch is de vbs-sector ook een interessante target. “Hun klanten zijn toch vaak iets conservatiever en creatiever terwijl de verfspuitklant toch meters wil maken. Anderzijds kunnen zij wel uitstekend informeren. In België stellen wij hen een verfspuit ter beschikking en dat scoort. Zij zijn zich ervan bewust dat een verfspuit interessanter is dan een kwast, maar het vraagt tijd.”

Wagner 006

Hier uw advertentie?
Bel +31 (0)73 503 35 44.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief